Huishoudboekje, aanmelden

Maakt u zich iedere maand zorgen over het betalen van uw rekeningen? Misschien is het Huishoudboekje iets voor u. De gemeente zorgt dan voor het betalen van de belangrijkste vaste lasten uit uw inkomen. Meedoen is gratis. Meld u snel aan.

Wat is het Huishoudboekje?

Met het Huishoudboekje hebt u meer overzicht over uw geld. Uw vaste lasten worden iedere maand op tijd betaald. Via de website van het Huishoudboekje kunt u dit digitaal zien. Als u meedoet, komen uw inkomsten (loon, uitkering, toeslagen) binnen op de rekening van de gemeente. Wij betalen daaruit iedere maand de belangrijkste vaste lasten voor u:

  • huur of hypotheek
  • energie (gas/stroom)
  • water
  • stadsverwarming
  • zorgverzekering

Ook is het mogelijk om andere vaste lasten, zoals telefonie, internet/TV en basisverzekeringen via het Huishoudboekje te laten lopen.

Een vast bedrag dat overblijft wordt per week of per maand op uw rekening gestort. Daarmee betaalt u zelf andere vaste lasten. En verder besteedt u het bedrag aan wat u wilt.

Op de website van het Huishoudboekje kunt u uw inkomsten en uitgaven volgen.

Voorwaarden

  • U woont in de gemeente Utrecht.
  • U hebt moeite overzicht over uw geld te houden. 
  • Uw uitgaven zijn niet hoger dan uw inkomsten. Is dit wel het geval, dan bent u al aan de slag gegaan om dit te verbeteren. 
  • Het Huishoudboekje kan niet gecombineerd worden met een bewindvoerder. Hebt u een bewindvoerder? Dan kijken wij na uw aanmelding hoe wij u kunnen helpen.
  • Er zijn geen inkomens- en/of vermogensgrenzen. Dat betekent dat het niet uitmaakt hoe hoog uw inkomen en/of uw vermogen is.

Aanmelden

Aanmelden Huishoudboekje

Lukt het u niet om dit online te doen? Bel dan naar Werk en Inkomen van de gemeente via 14 030. Dan kijken wij op welke manier wij u kunnen helpen bij uw aanmelding

Wat gebeurt er na uw aanmelding?

  • Wij bellen u en leggen kort uit wat het Huishoudboekje betekent. 
  • Wij plannen een gesprek in. Als wij veel aanmeldingen krijgen, kan het even duren voordat u een gesprek krijgt met ons.
  • geldig paspoort of ID
  • bankpas(sen)
  • polis zorgverzekering
  • energienota (gas/stroom) met het maandelijkse termijnbedrag
  • als u zelf een waterrekening betaalt aan Waterbedrijf Vitens: de nota met het maandelijkse termijnbedrag
  • beschikking(en) toeslagen van de SVB, belastingdienst, DUO, of gemeente
  • inkomensspecificatie(s) van uw werkgever, uitkeringsorganisatie of pensioenverzekeraar
  • als u een huurwoning hebt: huurovereenkomst en huurspecificatie (krijgt u bij de jaarlijkse huurverhoging)
  • als u een koopwoning hebt: hypotheekovereenkomst en maandelijkse hypotheeklasten
  • Wij nemen uw gegevens met u door. 
  • Is het Huishoudboekje de juiste hulp voor u? Dan tekent u een overeenkomst voor deelname aan het Huishoudboekje. 
  • Met uw toestemming zetten wij uw rekeningnummer om bij de ontvangende en betalende organisaties. Uw inkomsten komen dan bij het Huishoudboekje binnen.
  • Wij betalen maandelijks de vaste lasten uit het Huishoudboekje. 
  • U ontvangt het bedrag dat overblijft direct op uw rekening. 
  • U krijgt van ons de gegevens om in te loggen in de website van het Huishoudboekje.

Ervaringen met het Huishoudboekje

De gemeente heeft onderzoek laten doen naar ervaringen met het Huishoudboekje. Hieruit blijkt dat het Huishoudboekje goed werkt voor veel mensen. Sinds zij hier aan meedoen, ervaren zij meer rust over hun financiële situatie. Het wegnemen van zorgen heeft ook positieve effecten op andere leefgebieden, zoals hoe tevreden mensen zich voelen en de gezondheid.

Lees het hele onderzoeksrapport op de website van Mediad Groep

Het Huishoudboekje: hoe werkt het?