Aanmeld- en registratieplicht voor handelaren en opkopers

Bent u opkoper of handelaar in de gemeente Utrecht?  En koopt u tweedehands goederen zakelijk op, ruilt u of neemt u goederen in? Zoals (edel)metalen, uurwerken, kunstvoorwerpen,  (brom)fietsen, elektronica, auto’s of auto-onderdelen? Dan moet u zich bij de gemeente aanmelden en een inkoopregister bijhouden. Stopt u als opkoper? Of opent, sluit of verhuist u een vestiging? Ook dit moet u doorgeven bij de gemeente.

Nieuw als opkoper of handelaar?

Hebt u zich in Utrecht gevestigd als handelaar/opkoper? Via het online aanmeldformulier meldt u zich bij de gemeente. U kunt gratis online uw in- en verkopen bijhouden in het Digitaal Opkopersregister.

  • U meldt zich aan als handelaar/opkoper.
  • U geeft aan wat voor soort goederen u opkoopt.
  • U vult de adresgegevens van uw vestiging(en) in.

Meld aan

Wijzigingen?

Aanmelding vóór 1 november 2019

Hebt u zich al eerder aangemeld vóór 1 november 2019? U kunt uw wijziging doorgeven via uw bestaande DOR-account.

Geef wijziging door via Opkopersregister

Aanmelding na 1 november 2019

Hebt u zich na 1 november 2019 aangemeld? Geef dan uw wijziging door op www.ikbenhandelaar.nl

Geef wijziging door via digitaal opkopersloket

Inkoop- en verkoopregister

In een inkoopregister schrijft u alle productinformatie en inkoopinformatie, zoals wanneer en van wie het is ingekocht of ingenomen en voor welke prijs. In een verkoopregister beschrijft u welke producten u aan wie verkoopt. Het bijhouden van een inkoopregister is verplicht, een verkoopregister raden wij aan.

Lees welke goederen en gegevens u registreert

De gemeente controleert een aantal keer per jaar of u zich aan uw verplichtingen houdt. Hebt u tijdens de controle uw zaken niet op orde? Dan komen we vaker controleren.

Video: Hoe werkt de aanmeld- en registratieplicht voor handelaren en opkopers?

Online registreren in het Digitaal Opkopers Register

Voor uw gemak is het gratis Digitaal Opkopers Register ontwikkeld. Geeft u bij uw aanmelding als handelaar of opkoper aan dat u hiervan gebruik wilt maken? Dan krijgt u hiervoor per e-mail een gebruikersnaam en een inlogcode toegestuurd.

Voordelen:

  • minder papierwerk
  • sneller voorraad bekijken
  • makkelijker magazijncontroles
  • makkelijker zoeken en sorteren op soort, merk, type of serienummer.

Video: Hoe werkt het Digitaal Opkopers Register

Controle door de politie

Het Digitaal Opkopers Register controleert automatisch of een goed als gestolen geregistreerd staat in de databank van de politie. Is dit het geval? Dan ontvangt de politie hiervan een melding. De politie komt binnen 5 werkdagen bij u langs om het goed in beslag te nemen.

U bent verplicht om een goed 5 werkdagen na het registreren/het opkopen te bewaren. Dit betekent dat u het in de staat moet bewaren waarin u het heeft opgekocht.

Lees meer over controle en wat er gebeurt als u een gestolen goed opkoopt

Stop heling!

Koopt of verkoopt u gestolen goederen? Of vermoedt u dat het goed gestolen is? Dan maakt u zich schuldig aan heling. Heling is strafbaar en hier staan gevangenisstraffen op.
Controleer voordat u iets opkoopt het serienummer. Bekijk of het goed is gestolen op www.stopheling.nl.

Kijk voor meer informatie over heling op de website van de politie

Hulp en contact Registratieplicht voor handelaren

Telefoon

14 030

E-mail

dor@utrecht.nl