Bestuur en organisatie Hotelbeleid

De gemeente Utrecht wil 1.000 nieuwe hotelkamers faciliteren in de periode tussen 2012 en 2020.

Dit staat in de Hotelnota en beleid 2010-2020, A room with a view (pdf, 3 MB) uit 2010. In navolging hierop is in het voorjaar van 2015 de Actualisatie Marktruimte Hotelnota (pdf, 187 kB) vastgesteld. De gemeente wil vasthouden aan de beoogde groei van 1.000 nieuwe kamers in 10 jaar tijd, met hierbij een voorkeur voor nieuwe hotelconcepten in het centrumgebied van Utrecht.

Recent Hotelonderzoek (pdf, 1 MB) laat zien dat er in juni 2017 in Utrecht 2.035 hotelkamers zijn. Tussen 2010 en 2017 zijn 581 hotelkamers gerealiseerd waarmee nu bijna 60% van de doelstelling uit 2010 is gehaald.
Dit onderzoek laat ook zien dat de huidige hotelplannen tot 2024 de berekende marktruimte overtreffen.

Lees de Nederlandse samenvatting Monitoring hotelmarkt Utrecht  (pdf, 4 MB)
English summary monitoring hotel market municipality of Utrecht  (pdf, 4 MB)

Om overaanbod in de toekomst te voorkomen, zullen we terughoudend zijn bij het toestaan van nieuwe hotelinitiatieven. We hanteren hierbij de criteria zoals vastgesteld in Actualisatie Marktruimte Hotelnota (pdf, 187 kB).

Daarnaast ziet Utrecht particuliere vakantieverhuur zoals Airbnb als goede aanvulling op het aanbod van hotels in de stad. Dat past bij de manier waarop Utrecht bezoekers van de stad wil verwelkomen. Ons motto is: 'Live like a local', ofwel 'ervaar de stad als inwoner'. Verhuurders moeten zich wel houden aan de regels voor tijdelijke verhuur van de woning.

Hulp en contact Economische zaken

Telefoon

030 – 286 02 29

E-mail

ez@utrecht.nl

Postadres

Postbus 8406, 3503 RK Utrecht

Bezoekadres

Stadsplateau 1, Utrecht

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag, 9.00 - 17.00 uur