Bestuur en organisatie Stichting Utrecht Marketing

Er zijn veel ondernemers betrokken bij de toeristisch-recreatieve sector in Utrecht. Van hotels en restaurants tot de culturele, recreatieve en monumentale instellingen en de ondernemers in het Utrechtse winkelaanbod.

Sinds 1 januari 2017 werkt Utrecht Marketing met verschillende partners aan een krachtige citymarketing van de stad Utrecht om de concurrentiekracht van deze stad te versterken. Onder andere door ‘het verhaal van Utrecht’ overtuigend te vertellen, in Nederland én daarbuiten.

Het Verhaal van Utrecht

In 2016 heeft een Taskforce van stedelijke partners toegewerkt naar een plan om de citymarketing sterk neer te zetten. Toerisme Utrecht en Stichting Cultuurpromotie zijn de basis van deze nieuwe organisatie. In Het verhaal van Utrecht. Ambitiedocument. Utrecht Marketing (pdf, 2,86 MB) leest u meer over de ambities van Utrecht Marketing, de gekozen richtingen, de organisatie en de keuzes die de komende tijd nog gemaakt moeten worden. Maar vooral leest u hoe Utrecht Marketing van de stad een succesverhaal maakt. Lees meer op bezoek-utrecht.nl of visit-utrecht.com.

Stichting Toerisme Utrecht

Stichting Toerisme Utrecht was van 2010 tot en met 2016 de belangrijkste uitvoeringspartner voor het toeristisch beleid van de gemeente Utrecht. Toerisme Utrecht was de 'spin in het web' bij collectieve informatievoorziening, marketing- en promotieactiviteiten voor zakelijke congrespartners: Economic Board Utrecht, Utrecht Science Park, Universiteit Utrecht én toeristische partners als Stichting Cultuurpromotie (SCU), Stichting Utrechtse Musea (SUM), hoteloverleg Utrecht (HOST), centrummanagement (CMU), erfgoedpartners en horeca.

Samenwerking met gemeente

Toerisme Utrecht ondersteunde de afgelopen jaren de gemeente bij verschillende doelen: meer omzet, werkgelegenheid, het vrijetijds- en zakelijk toeristisch aanbod van de stad en het imago van Utrecht. Van 2011 tot en met 2014 ontving de stichting subsidie op basis van jaarlijkse activiteitenplannen. Sinds 2015 is aan Toerisme Utrecht een meerjarige opdracht verstrekt. De stichting werkt volgens het 'Perspectief Toerisme 2020. Live like a local'. 

Utrecht Convention Bureau

Utrecht is een aantrekkelijke stad voor zakelijke bijeenkomsten. Volgens de samenwerkende hotelondernemers (HOST) bestaat 70% van de hotelovernachtingen in Utrecht uit zakelijke bezoekers. Voor de hotelbranche is congrestoerisme erg belangrijk.

In 2010 is het Utrecht Convention Bureau (UCB) gestart. UCB ondersteunt congreslocaties, hotels en kennisinstellingen in de stad in het aantrekken van congressen, kandidaatstellingen in bidbookprocedures, acquisitie en research.

Leer meer op utrechtconventionbureau.nl.

Hulp en contact Economische zaken

Telefoon

030 – 286 02 29

E-mail

ez@utrecht.nl

Postadres

Postbus 8406, 3503 RK Utrecht

Bezoekadres

Stadsplateau 1, Utrecht

Openingstijden

Maandag t/m vrijdag, 9.00 - 17.00 uur