Internationale zaken Internationale Economische Agenda

mensen op terras bij Oudegracht aan de werf

Utrecht wil zich profileren als internationale stad met een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bewoners, ondernemers, bedrijven, kenniswerkers, studenten en toeristen.

In juni 2015 heeft het college van burgemeester en wethouders de Internationale Economische Agenda (pdf, 518kB) vastgesteld. Met deze agenda werkt Utrecht aan een internationaal economisch aantrekkelijker klimaat. Daarom zet Utrecht in op 5 speerpunten:

  1. internationale profilering (branding)
  2. internationaal toerisme
  3. buitenlandse investeringen en handel
  4. internationaal ecosysteem/vestigingsklimaat
  5. Europese samenwerking.

De agenda sluit aan op de internationaliseringsagenda van de Economic Board Utrecht.

Samenwerking buiten Europa

Globalisering is van invloed op activiteiten van mensen, ondernemers, kennisinstituten en maatschappelijke organisaties. En zowel grote, als kleine bedrijven oriënteren zich vaker op de internationale markt. Een groeiend aantal studenten, bezoekers, bedrijven en investeerders, voornamelijk uit China, India en Japan is geïnteresseerd in Utrecht. Zij worden getrokken door de goede kwaliteit van leven, de hoge kwaliteit van de kennisinstituten en de economische mogelijkheden. Ook veel maatschappelijke en culturele organisaties uit Utrecht zijn internationaal actief. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden om activiteiten te stimuleren buiten Europa. Met het programma ‘Utrecht Connected Worldwide’ ondersteunen we kansrijke initiatieven.

China

Er zijn steeds meer initiatieven van Utrechtse organisaties en de Chinese gemeenschap in Utrecht. Met een groeiend aantal Chinese delegaties wisselen wij kennis uit over bijvoorbeeld economische kansen, design, handel, duurzaamheid en cultuur. Daar zijn bedrijven en organisaties in de stad actief bij betrokken.  

Enkele voorbeelden van de relatie tussen China en Utrecht zijn

  • De Chinese school Utrecht geeft les in de Chinese taal aan 500 leerlingen
  • maandelijks ontmoeten bedrijven elkaar in het China Café Utrecht
  • het aantal Chinese toeristen dat Utrecht bezoekt neemt jaarlijks toe en bedraagt inmiddels 8%
  • Utrecht presenteert zich in de Design Week in Beijing met de herontwikkeling van het stationsgebied en werkt samen aan de herontwikkeling van het stationsgebied in Beijing
  • uniek is het ruim 200 jaar oude Chinees behang in het Museum Oud Amelisweerd. MOA wisselt collecties uit met een museum in Guangdong
  • het Nederlands Kamerkoor, gevestigd in Utrecht, gaat op tournee langs zes Chinese steden in 2016

India

Als economische grootmacht en meest competitieve regio van Europa, zijn India en Utrecht aan elkaar gewaagd. De Utrechtse dienstensector is aantrekkelijk voor hoog opgeleide Indiërs en de Indiase markt is aantrekkelijk voor Utrechtse ondernemers. Verschillende bijeenkomsten in zowel Nederland als India focust men daarom op de stroom tussen kenniswerkers en ondernemers.  

De Indiase gemeenschap in Utrecht richt zich meer op het zichtbaar maken van de cultuur en economische kansen. Activiteiten zijn:

  • Onthulling van het Gandhi standbeeld in 2016
  • het vieren van festivals als Divali en Holi
  • organisatie van India cafés voor ondernemers
  • stichtingen in Utrecht bekijken de samenwerkingsmogelijkheden met touroperators in India
  • organisatie van de Gandhi Walk op 2 oktober
  • onderzoek naar deelname van Smart Cities Conferentie in New Delhi.

Portland, VS

De Amerikaanse stad Portland en Utrecht zijn sinds december 2012 vrienden. Het Portland-Utrecht Network werkt aan diverse uitwisselingen tussen de steden. Uitwisselingen op het gebied van duurzaamheid, cultuur, fietsinfrastructuur, fashion en handel. Op Facebook leest u meer over de samenwerking tussen Utrecht en Portland.

Activiteiten waar we momenteel bij betrokken zijn:

  • Uitwisseling tussen de Utrechtse maakindustrie en die van Portland d.m.v. het concept Portland Made
  • fotografieproject waar de gelijkenissen tussen de steden in beeld gebracht en tentoon gesteld worden
  • uitwisseling tussen Utrechtse en Portlandse bierbrouwers.

Japan

Japan en Utrecht zijn op verschillende manier met elkaar verbonden. Voor Japanners is Nijntje immens populair, gemaakt door de Utrechtse Dick Bruna. Dagelijks bezoeken diverse Japanse toeristen het Dick Bruna huis.

Ook Anton Geesink is een groot Utrecht Ambassadeur geweest in Japan. Deze judoka won in 1964 Olympisch goud in Tokio en is sindsdien een internationale ster. Japanners respecteren Anton Geesink en zijn daarom enthousiast mee te werken aan de Geesink expositie op initiatief van Het Utrechts Archief.

Ook ontvangt de gemeente Utrecht diverse Japanse delegaties die geïnteresseerd zijn in verschillende onderwerpen. Zo bracht de burgemeester van Aizu Wakamatsu City met een delegatie van IT-bedrijven en de universiteit uit Japan een bezoek aan de gemeente Utrecht. Zij wisselden kennis over big data, open data en toepassingen hiervan.  Ook matchen  we Japanse en Utrechtse instanties in verschillende sectoren met elkaar, van toerisme tot de IT.     

Meertaligheid

Utrecht wordt gezien als een van de unieke meertaligheidshubs in Europa. Uit onderzoek naar de meertaligheid in Utrecht (pdf, 1,4 Mb) is gebleken dat maar liefs 95% van de Utrechtse bevolking meer dan 1 taal spreekt. Daarnaast spreekt 85% van de inwoners 3 talen, wat past bij de richtlijn van de Europese Unie. Vanuit de gemeente Utrecht faciliteren we diverse meertaligheidsprojecten en stimuleren we het leren van meerdere talen. Bekijk meer informatie over meertaligheid:

Hulp en contact Europese en internationale Zaken