Bestuur en organisatie Rekenkamer

Wat doet de rekenkamer?
Wat wil de gemeente met haar beleid bereiken?
Kan de gemeente hetzelfde doen voor minder geld?
Maakt de gemeente waar wat ze heeft beloofd?
De Rekenkamer doet onderzoek naar de doeltreffendheid, doelmatigheid en/of rechtmatigheid van het functioneren van de gemeente Utrecht. Het doel van de Rekenkamer is bij te dragen aan het verbeteren van de gemeentelijke bedrijfs- en beleidsvoering en het versterken van de controlerende rol van de gemeenteraad. Voor de inwoners van de gemeente Utrecht wil de Rekenkamer zichtbaar maken hoe publiek geld wordt besteed en wat er terecht komt van de beleidsvoornemens van de gemeente.
Nieuws
Recente onderzoekspublicaties.
Lopende onderzoeken
Onderzoeken waar we nu mee bezig zijn.
Publicaties
Alle afgeronde rapporten en publicaties.
Samenstelling Rekenkamer
Hoe is de samenstelling?
Hoe werkt de rekenkamer?
Uitleg over stappenplan onderzoek.
Contact
Contactgegevens rekenkamer.
Lopende onderzoeken
Informatieveiligheid
Het onderzoek naar informatieveiligheid geeft inzicht in de manier waarop de gemeente Utrecht invulling geeft aan de informatieveiligheid en of deze voldoende gewaarborgd is. We kijken daarbij naar 3 aspecten; organisatie/proces, mens en techniek.
Bekijk het onderzoeksplan informatieveiligheid (pdf, 289 kB)
Energietransitie
Het programma Energietransitie heeft een jaarlijks budget van bijna €5 miljoen. We gingen in het eerste deel van ons onderzoek na hoe, en op basis van welke criteria, dit bedrag wordt besteed. Vervolgens gaan we meer in detail in op de uitvoering en resultaten van een aantal projecten binnen het programma Energietransitie (deel 2) en het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed (deel 3).
Bekijk het onderzoeksplan Energietransitie (pdf, 298 kB)
