Emigratie doorgeven

Gaat u in een jaar 8 maanden of langer in het buitenland wonen? Of gaat u weer terug naar uw vaderland (bijvoorbeeld na een studie of tijdelijk werk in Nederland). Geef uw verhuizing dan door aan de gemeente Utrecht.

Uw emigratie kunt u online doorgeven. Als de emigratie geldt voor alle bewoners van het adres, vult u 1 formulier voor alle bewoners in.

Wie kan een emigratie doorgeven?

  • Iedereen die 16 jaar of ouder is
  • Ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar
  • Voor elkaar doorgeven als u op hetzelfde adres woont:
         - Ouders en hun meerderjarige kind of kinderen
         - Echtgenoten of geregistreerde partners

Emigreren en dubbele nationaliteit

Bent u een langere tijd in het buitenland en hebt u een dubbele nationaliteit? Dan kunt u uw Nederlandse nationaliteit verliezen als u uw paspoort laat verlopen.

De gemeente verwerkt binnen een week uw emigratie en geeft deze door aan andere overheidsinstanties.

Andere verhuizing

Meer informatie

Uw uitschrijving wordt automatisch doorgegeven aan andere instanties. Bijvoorbeeld aan de Belastingdienst en aan uw pensioenfonds. Lees meer over wat u nog meer moet regelen voor uw emigratie op Rijksoverheid.nl.

Als wij uw emigratie verwerkt hebben, staat u ingeschreven in de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI).

 Persoonlijk of schriftelijk uw emigratie doorgeven

  • Wilt u uw emigratie doorgeven aan de balie? Maakt u dan een afspraak. Doe dit minstens 1 week voor vertrek. Dan bent u op tijd met uitschrijven. Neem voor deze afspraak uw legitimatiebewijs mee. De bevestiging krijgt u direct mee naar huis.
  • Voor het schriftelijk doorgeven van uw emigratie gebruikt u het formulier Vertrek naar het buitenland (pdf, 70kB). U print dit en stuurt het per post op. Het adres staat op het formulier. Verstuur het formulier minstens 1 week voordat u naar buitenland verhuist. Dan bent u op tijd met uitschrijven.
  • Wanneer u een kopie van uw identiteitsbewijs moet meesturen: voorkom misbruik!