Ontwerp Catharijnesingel Zuid: rondje singel varen weer mogelijk in 2020

Meer ecologie, water dat weer doorstroomt, aantrekkelijk om te verblijven en aandacht voor de historie, dat zijn de uitgangspunten van het ontwerp van het nieuwe deel van de singel tussen de Marga Klompébrug en de Bartholomeïbrug. Het college heeft dit ontwerp, waaraan de gemeente met een participatiegroep werkte, vastgesteld. Er komt een grote zitvlonder, glooiende oevers met waterplanten, een ligweide en er meer bomen dan er nu staan. Ook blijft het kunstwerk in het park en ligt er straks een pannaveldje voor kinderen.

Wethouder Victor Everhardt (Stationsgebied): ‘Naast meer groen en plek om te zitten en te spelen, is dit het laatste stuk van de Catharijnesingel waar we het water terug gaan brengen. In 2020 is het weer mogelijk om een rondje singel in Utrecht te varen. Daarvoor wordt in 2018 de verkeersbak gesloopt’. Het ontwerp is gemaakt in de stijl van Zocher Jr. en sluit daarmee aan op de andere delen van het Utrechtse singelpark. Aan beide kanten van het water komen over een groot deel ecologische oevers. Aan de huidige aanlegsteiger wordt een grote houten zitvlonder gemaakt. Deze steiger en andere wandel- en zitplekken worden toegankelijk voor minder validen. Veertig bomen die nu op de plek staan waar straks het water stroomt, moeten worden gekapt. Vijftien andere bomen worden verplant naar de overkant van de singel. In totaal komen er meer bomen dan er nu staan. De monumentale moerascypressen blijven behouden.

Voetgangersgebied
Het park wordt een voetgangersgebied. Langs de Catharijnesingel (de openbare weg) komen aan beide kanten van de straat vrijliggende, eenrichtingverkeer fietspaden als doorgaande fietsroutes. Fietsen langs de woningen op het Willemsplantsoen blijft mogelijk. Ook blijft het Willemsplantsoen bereikbaar voor auto(bestemmings)verkeer. In het ontwerp is voor de Catharijnesingel rekening gehouden met een wegprofiel dat aansluit bij de andere delen van de Catharijnesingel en dat het verkeersaanbod goed kan verwerken.

Betrokken omgeving
Van april tot september heeft een groep betrokken bewoners, ondernemers en geïnteresseerden meegedacht over de inrichting van dit deel van de singel. In de gesprekken is ook de voorkeur voor wel of geen extra voetgangersbrug besproken. Er zijn twee petities ingediend, één voor en één tegen de brug. Deze voetgangersburg wordt nu niet aangelegd. Wel is binnen het Voorlopig Ontwerp van de Catharijnesingel Zuid de aanleg van een eventuele brug in de toekomst mogelijk gemaakt. Enkele onderdelen uit het Voorlopig Ontwerp worden later gecombineerd met groot onderhoud aan de beschoeiingen. Het gaat dan om een klein deel van de ecologische oever nabij de Bartholomeïbrug, het verplaatsen van de 72-uurs aanmeersteiger en het aanpassen van de beplanting en de padenstructuur in het bestaande park.

Eerst slopen, dan graven, dan varen
De aannemer start begin volgend jaar met het verplanten en kappen van de bomen en het verleggen van kabels en leidingen. In het najaar van 2018 start de sloop van het Willemsviaduct en de tunnelbak. Aansluitend start de herinrichting medio 2019. Oplevering staat gepland voor eind 2020. Dan is ook het gedeelte tussen Hoog Catharijne en de Marga Klompébrug klaar en is het weer mogelijk om een rondje om de binnenstad van Utrecht te varen.

Delen op FacebookDelen op Google PlusDelen op LinkedIn

Hulp en contact Gemeente Utrecht

Telefoon

14 030

E-mail

Reactieformulier

Contactgegevens voor pers

Bezoekadres

Stadsplateau 1
3521 AZ Utrecht

Postadres

Postbus 16200
3500 CE Utrecht