Ondernemen Bezorgdienst DHL wereldwijd op weg naar klimaatneutraal

DHL, het grootste logistieke bedrijf ter wereld, wil in 2050 volledig energieneutraal zijn. Dat vraagt om wereldwijde inspanningen en dus ook in Utrecht. In het Service Center van DHL Express aan de Heldinnenlaan langs de A2 zijn die goed zichtbaar. “Maar we mogen absoluut niet achterover leunen”, zegt manager Rufus Nijhuis. “Het gaat om de toekomst van onze aarde.”

Vergroenen

Op het enorme dak van de ruim 2 jaar geleden geopende vestiging liggen sinds ruim een half jaar 628 zonnepanelen, samen goed voor zo’n 70 % stroombesparing. Maar ook de mobiele ‘vloot’ die zorgt voor het transport van enveloppen en pakketten krijgt volop aandacht als het om vergroenen gaat. Vrachtauto’s die op diesel rijden zullen op termijn worden vervangen door elektrische exemplaren. Ook de vloot van emissievrije busjes zal op korte termijn aanzienlijk worden uitgebreid.

Cubicycles

Maar wat Utrechters sinds anderhalf jaar vermoedelijk het meest opvalt zijn de koeriers op hun geelgekleurde fietsen met afneembare containers, de zogeheten Cubicycles. Hiervan rijden er inmiddels 2 rond in Utrecht en 30 in Nederland. Ze heten zo omdat ze een kubieke meter groot zijn, groot genoeg voor ongeveer 125 kilo aan zendingen. “Met een container op een fiets kun je per dag zo’n 75 adressen aandoen. Dat betekent dus minder uitstoot en minder overlast voor bewoners in de drukke binnenstad.”

De fietsen zijn onderdeel van een uitgekiende vervoerscombinatie. De containers worden in het Service Center al voorgeladen en gaan op speciale trailers naar een tussenstop aan de Tractieweg. Hier nemen de fietsen de containers over van de trailers voor het laatste stukje naar de binnenstad. “Een extra voordeel is dat de fietsen overal in de binnenstad mogen komen, de gemeente heeft ons daar een ontheffing voor gegeven.”

Samenwerken

Gemeente, bewoners en bedrijfsleven werken intensief samen om de hele stad klimaatneutraal te krijgen. “Dat gaat wat ons betreft zeker lukken. In het hele vergunningentraject steunt de gemeente ons optimaal, we hebben niets dan lof voor hun rol.”

Bewoners klagen geregeld over de overlast van busjes van bezorgdiensten. “Dat is niet terecht,” zegt collega Bart Bosman. “Slechts 2-3% van alle bestelauto’s is betrokken bij bezorging van pakketten aan huis. Maar we nemen natuurlijk onze verantwoordelijkheid. Naast duurzame vervoersopties zoeken we daarom ook naar mogelijkheden om bewoners te stimuleren hun zendingen op te halen op makkelijk bereikbare plekken, de zogenaamde ServicePoints. Op die manier maak je van duurzaamheid een gedeelde verantwoordelijkheid.”

Nederland loopt voorop. Rufus Nijhuis: “Onze Cubicycles rijden nu zelfs in New York.”

Verder vergroenen

Tegelijk is er nog een lange weg te gaan, realiseert hij zich. “We doen al veel, maar ik wil niet zelfgenoegzaam overkomen. Verder vergroenen is absoluut noodzaak. We hebben een enorme ecologische voetafdruk en die moet kleiner worden. Ik voel het als een verantwoordelijkheid om daar met DHL een bijdrage aan te leveren. En die bijdrage begint heel lokaal, hier in Utrecht”.

Wilt u met uw bedrijf ook energie besparen?

De gemeente kan u daar in adviseren en ondersteunen. Kijk voor meer informatie op www.utrecht.nl/duurzaamondernemen of  stuur een e-mail naar energie@utrecht.nl.

Uw mening