Locatieprofielen evenementen

Wilt u een evenement in de buitenlucht organiseren? Dan zijn er voorwaarden waar u rekening mee moet houden. We werken aan het duidelijk omschrijven van deze voorwaarden (locatieprofielen). Begin 2024 gaat de gemeenteraad hierover beslissen.

Voorwaarden voor gebruik buitenruimte voor evenementen

Met de voorwaarden vertellen we hoe een buitenruimte gebruikt mag worden voor een evenementen. We beginnen met 10 plekken. Door voorwaarden te maken zorgen we voor meer duidelijkheid voor de omgeving en organisatoren en spreiden we zo de evenementen nog meer over de stad. Zo proberen we een betere evenwicht te krijgen en te houden tussen leefbaarheid en levendigheid. De voorwaarden geven inzicht in:

  • aantal, omvang en duur van evenementen door het jaar
  • muziekgeluid
  • ecologie
  • erfgoed
  • bereikbaarheid.

Wat gaan we doen?

We onderzoeken het geluid, het erfgoed en de ecologie of werken de bestaande onderzoeken bij. In april tot en met juni 2023 beginnen we met meedenkbijeenkomsten. Daarbij gaan we verder met de inbreng die we tussen 2018 en 2020 van bewoners en organisatoren hebben gekregen. Tegelijk houden we rekening met de veranderingen in deze ruimtes en in de omgeving. Daarom betrekken we ook nieuwe bewoners, organisatoren en andere belanghebbenden bij het meedenken. We verwachten voor de zomervakantie 2023 meedenkbijeenkomsten te organiseren. We nodigen u hiervoor op tijd uit.

Met welke plekken beginnen we?

We gaan aan de slag met 10 plekken. Deze plekken kozen we op basis van:

  • de meedenkbijeenkomsten in 2018 en 2019
  • de reacties op de voorlopige voorwaarden voor gebruik buitenruimtes voor evenementen in 2020
  • de aantallen en grootte van evenementen in deze ruimtes
  • ecologische en archeologische waarde en de ervaringen bij het verlenen van de vergunningen
  • toezicht houden en handhaven van de voorwaarden

Hieruit blijkt dat op verschillende plekken niet genoeg voorwaarden zijn om duidelijkheid te geven aan omgeving en organisatoren. Voor de volgende plekken is dit het meest dringend. Hier beginnen we met het maken van de voorwaarden voor gebruik van buitenruimte voor evenementen:

  1. Domplein
  2. Griftpark
  3. Julianapark
  4. Lucasbolwerk
  5. Máximapark (activiteitenveld)
  6. Park Lepelenburg
  7. Recreatiegebied Strijkviertel
  8. Stadhuisplein
  9. Park Transwijk
  10. Wilhelminapark

Lees meer over de 10 gekozen plekken en het proces in de raadsbrief 'Start locatieprofielen evenementen'

Planning

Wat gebeurt wanneer?
WanneerWat
Maart, april, mei 2023Onderzoek, meedenken
Juli, augustus, september 2023Uitwerken voorwaarden
Oktober, november, december 2023Besluit gemeente over vaststellen 10 voorwaarden voor gebruik buitenruimte voor evenementen
Januari, februari, maart 2024Besluit gemeenteraad over vaststellen 10 voorwaarden voor gebruik buitenruimte voor evenementen

Vragen?

Hebt u een vraag of opmerking die u graag wilt delen met de ons? Stuur dan een e-mail naar locatieprofielenevenementen@utrecht.nl.

Hulp en contact Meedenken gebruik evenementenlocaties

Bezoekadres

(alleen op afspraak)
Stadsplateau 1, Utrecht