Locatieprofielen evenementen

We vinden het belangrijk dat Utrecht een levendige en leefbare stad is en blijft. Evenementen helpen daarbij. Ze zorgen voor ontmoeting, ontspanning en laten mensen kennismaken met kunst, sport en cultuur. Maar soms zijn er ook nadelen. Bijvoorbeeld doordat er geluidsoverlast is, er veel evenementen kort achter elkaar plaatsvinden en het gras onvoldoende tijd heeft om te herstellen. Daarom gaan we per locatie regels opstellen, dit noemen we locatieprofielen.

We stellen regels op voor de volgende 10 locaties: Domplein, Lucasbolwerk, Stadhuisplein, park Lepelenburg, park Transwijk, activiteitenveld van het Maximapark, activiteitenveld van het Griftpark, Wilhelminapark, Julianapark en recreatieplas Strijkviertel.

Meedenken

De afgelopen maanden konden omwonenden, organisatoren, bezoekers, ondernemers, stichtingen en andere geïnteresseerden op verschillende manieren meedenken over regels voor evenementen. We organiseerden een algemene informatiebijeenkomst op 19 juni. Daarnaast stonden we op de 10 locaties met onze bakfiets om bezoekers van de locaties een aantal vragen te stellen. En konden Utrechters een korte vragenlijst via online participatieplatform DenkMee invullen. Meer dan 900 mensen hebben de vragenlijst ingevuld, zijn bij de locatiebezoeken geweest of bij de informatiebijeenkomst. Op dit moment verwerken we alle opmerkingen en ideeën en bekijken we hoe we die mee kunnen nemen in de regels voor evenementen op de 10 locaties.

Meedenkenniveaus

Het opstellen van regels voor evenementen doen wij op basis van onderzoek en door in gesprek te gaan met de stad (in een meedenktraject). We gebruiken hierbij de Utrechtse Participatieleidraad (pdf, 284 kB). Hier staan 3 niveaus van meedenken in: raadplegen, advies vragen en mede-ontwikkelen. Voor dit project gebruiken we het niveau raadplegen. Dit betekent dat de gemeente betrokkenen vraagt om ideeën, meningen en ervaringen. We gebruiken deze reacties van betrokkenen om onze plannen te maken of te verbeteren. We verzamelen de reacties per locatie, maar ze zijn voor de gemeente niet bindend.

Onderzoeken

In 2023 onderzochten we flora en fauna, bodem en bomen en muziekgeluid. Deze 3 onderzoeken zijn de basis voor de nieuwe regels die we voor 10 evenementenlocaties opstellen. Samen met de resultaten meedenkbijeenkomsten en de ervaring die we binnen de gemeente hebben met evenementen.

Dit onderzoek laat zien dat de georganiseerde evenementen het groen en de insecten en dieren niet blijvend verstoren. Wel staan in het onderzoek per locatie stroken waar beter geen evenementen kunnen plaatsvinden. Ook staat in het onderzoek waar organisatoren extra maatregelen moeten nemen om de flora en fauna te beschermen.

Dit onderzoek toont een verschillend beeld van de gezondheid van bodem en bomen op de 10 locaties. Het onderzoek adviseert het instellen van een rustperiode van 3 weken na elk evenement in parken. Zo kan het gras herstellen. Advies is ook om geen grote evenementen te houden in parken in de winter. Zo voorkomen we onherstelbare schade aan de parken. Tot slot adviseert dit onderzoek om de ruimte onder de bomen niet zwaar te belasten en op deze manier de boomwortels en boomstam beter te beschermen.

Uit dit onderzoek blijkt dat de geluidsoverlast niet alleen ervaren wordt door de hoogte van het geluidsniveau. Ook informatie over het evenement, hoe lang het duurt, het aantal evenementen dat per jaar plaatsvindt, de rustperiode tussen evenementen en de betrokkenheid die mensen voelen bij het evenement, spelen mee.

Op dit moment zijn er geen maximum aantallen muziekevenementen. Het onderzoek adviseert om grenzen te stellen aan het aantal dagen waarop evenementen muziekgeluid mogen afspelen. En daarbij goed te kijken naar de grootte van het evenement. Ook adviseert het onderzoek om het maximale geluid te verlagen bij andere soorten evenementen waar muziekgeluid is. Zoals een foodtruckfestival of een sportevenement. Net als het aantal keren dat dit is toegestaan. Het advies is ook om meer ruimte te geven aan kleine evenementen met weinig muziekgeluid.

Vervolgonderzoeken

Ook in 2024 gaan we onderzoeken doen en houden we de gevolgen van evenementen heel goed in de gaten.

Planning

Wat gebeurt wanneer?
WanneerWat
Januari-maart 2024Besluit over vaststellen voorwaarden/regels evenementen voor 10 locaties

Wat is er al gedaan?

  • Augustus - december 2023: uitwerken voorwaarden/regels en besluit gemeente over vaststellen voorwaarden/regels evenementen voor 10 locaties
  • 13 december 2023: informatiebijeenkomst
  • 29 november 2023: informatiebijeenkomst locatieprofielen voor organisatoren
  • 22 augustus 2023: informatiebijeenkomst evenementenorganisatoren
  • Maart - juli 2023: onderzoek meedenken
  • 2 juni t/m 17 juli 2023: vragenlijst online participatieplatform DenkMee
  • 21 juni t/m 5 juli 2023: 10 locatiebezoeken
  • 19 juni 2023: informatiebijeenkomst
  • 2018-2020: we hebben concept-profielen gemaakt voor evenementen. Door corona konden we de profielen niet definitief maken. Bekijk de concept-locatieprofielen en de informatie uit 2018-2020

Vragen?

Hebt u een vraag of opmerking die u graag wilt delen met de ons? Stuur dan een e-mail naar locatieprofielenevenementen@utrecht.nl.

Hulp en contact Meedenken gebruik evenementenlocaties

Bezoekadres

(alleen op afspraak)
Stadsplateau 1, Utrecht