Voorbeelden toegankelijke organisaties

Organisaties, verenigingen en ondernemingen vertellen hoe zij toegankelijker zijn geworden.

Sportcentrum Oudenrijn

Bij Sportcentrum Oudenrijn sporten meerdere mensen met een rolstoel. Maar er waren verbeteringen nodig waarvoor zij zelf geen budget hadden. Met de subsidie kon het Sportcentrum de niet automatisch openslaande deuren bij de ingang vervangen. Nu zijn het elektrische deuren. De toegang is zo voor alle sporters heel eenvoudig geworden.

Tip van het Sportcentrum voor andere organisaties: breng eerst in kaart welke aanpassingen mensen met een beperking nodig hebben. Bepaal wat het belangrijkste is en weet wat de kosten ongeveer zijn. Kijk vervolgens of een subsidie zou kunnen helpen. Sommige punten zijn ook makkelijk zelf aan te passen.


Cultuur19

Cultuur19 heeft hun CultuurCampus toegankelijker gemaakt met behulp van de subsidie voor toegankelijkheid.

In 2020 zijn de zware klapdeuren bij de hoofdingang vervangen door 2 automatische schuifdeuren. Bezoekers met en zonder beperking kunnen nu moeiteloos en zelfstandig binnenkomen.

In 2021 is een voorziening voor slechthorenden geïnstalleerd in de theaterzaal. Zonder deze voorziening heeft een bezoeker met een gehoortoestel last van ruis en storing door het omgevingsgeluid. Nu krijgt een slechthorende bezoeker een ontvangertje en kan zo de voorstelling beleven zoals het bedoeld is.


Subcultures spellenwinkel

Subcultures is een winkel voor bordspellen en puzzels aan de Oudegracht. Samen met medewerkers en klanten gingen zij in gesprek over hoe ze de toegankelijkheid kunnen verbeteren. Dit hebben zij gedaan en geleerd:

  • Een helling bij de voordeur waarmee mensen in een rolstoel makkelijk de winkel in kunnen. Ook fijn voor kinderwagens.
  • Geen drempels op de begane grond.
  • Toilet is toegankelijk voor mensen in een rolstoel.
  • Training voor medewerkers in het communiceren met en over mensen met een beperking op een toegankelijke, respectvolle en inclusieve manier. Zowel in de winkel als online. 'Waarom’ vragen zijn bijvoorbeeld al snel oordelend. Daarom vragen zi niet meer “Waarom vind je dat leuk?” maar  ‘Wat speel je graag?” en “Wat maakt dit spel voor jou leuk?”.
  • Medewerkers leerden de basis van gebarentaal zodat zij dove en slechthorende klanten een warm welkom kunnen bieden.
  • Aandacht voor toegankelijke bordspellen. Er komt een podcast en videoserie over welke spellen toegankelijk zijn, wat spelers hier zelf aan kunnen doen en tips voor spelontwerpers.

Tips van Subcultures

Maak toegankelijkheid een vast onderwerp tijdens uw teamoverleg. Hoe divers is uw klantenkring? Wat kunt u doen om te zorgen dat iedereen zich welkom voelt? De gebarenchallenge is een goede kennismaking met de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Spraak wordt duidelijker en toegankelijker door spraakondersteunende gebaren te gebruiken.


Hulp en contact Toegankelijk Utrecht

Telefoon

14 030

E-mail