Ondernemen Gegevens van een gebouw of stuk grond opvragen

Wanneer u een pand of perceel wilt kopen, verkopen of verbouwen dan zijn verschillende gegevens en informatie van belang. Denk aan informatie over eigendom, erfpacht, publiekrechtelijke beperkingen, monumentale status, ligging in beschermd stadsgezicht, bouwjaar, bodemgegevens, gegevens over de aard en het gebruik, bestemmingsplaninformatie en verleende vergunningen.

U kunt de volgende informatie opvragen:

Informatie publiekrechtelijke beperkingen

U krijgt informatie over:

  • wat u wel of niet met een gebouw of een stuk grond mag doen
  • aanschrijvingen, bijvoorbeeld een brief die de gemeente aan de eigenaar of de gebruiker heeft gestuurd
  • of de gemeente voorrang heeft bij de verkoop van een stuk grond

Publiekrechtelijke beperkingen bepalen wat u wel of niet met een gebouw of een stuk grond mag doen. U mag een monument bijvoorbeeld niet zomaar verbouwen. Kijk voordat u een huis of een stuk grond koopt in dit register. Dan weet u meteen waar u rekening mee moet houden.

Gemeentelijk beperkingenregister inzien

Aanschrijvingen

Een aanschrijving is een brief van de gemeente waarin staat dat er iets met een gebouw of stuk grond moet gebeuren. De gemeente stuurt bijvoorbeeld een aanschrijving als een gebouw slecht onderhouden is of bouwkundige fouten heeft. De eigenaar of de gebruiker van het gebouw moet dit dan in orde maken. In het beperkingenregister staan alle gemeentelijke aanschrijvingen.

Naar boven

Bestemmingsplaninformatie

U krijgt informatie over:

  • waar en hoeveel gebouwd mag worden op een stuk grond
  • waarvoor een bouwwerk, een gebouw of openbare ruimte gebruikt mag worden

Bestemmingsplannen online bekijken

Bestemmingsplannen online bekijken op de gemeentelijke website

Bestemmingsplannen online bekijken op de landelijke website

Bestemmingsplannen bekijken in het stadskantoor

U kunt bestemmingsplannen bekijken in het stadskantoor, Stadsplateau 1, 5e verdieping, 3521 AZ Utrecht.

Voor nieuwe of aangepaste bestemmingsplannen die ter inzage gelegd zijn kunt u zonder afspraak langskomen in het stadskantoor. Welke dit zijn staat op onderstaande website. Bij elk bestemmingsplan staat wanneer u het plan kunt inzien.

Nieuwe en aangepaste bestemmingsplannen bekijken

Voor het bekijken van andere bestemmingsplannen maakt u een afspraak.

Naar boven

Verklaring van bestemming en gebruik

U krijgt informatie over:

  • de mogelijkheden voor het bebouwen en gebruiken van een gebouw of stuk grond
  • welke vergunningen er in het verleden zijn afgegeven voor een gebouw of stuk grond
  • welke beperkingen er zijn voor een gebouw of stuk grond

Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn voor het bebouwen en gebruiken van een pand of perceel? Dan is archiefonderzoek nodig voor een compleet beeld. U krijgt de informatie in een verklaring van bestemming en gebruik.

Verklaring van bestemming en gebruik aanvragen

Naar boven

Indicatieaanvraag (onderzoek naar afwijken van bestemmingsplan)

U krijgt informatie over:

  • de haalbaarheid van een toekomstige aanvraag van een omgevingsvergunning

Een indicatieaanvraag (voorheen principeaanvraag) heeft meestal betrekking op plannen die niet passen binnen het geldende bestemmingsplan. Hiermee kunt u snel inzicht krijgen in de haalbaarheid van een toekomstige aanvraag van een omgevingsvergunning.

Indicatie omgevingsvergunning aanvragen

Naar boven

Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG)

U krijgt informatie over:

  • bouwjaar gebouw
  • gebruiksdoel
  • gebruiksoppervlakte

In de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG) staan de officiële gegevens van alle adressen en gebouwen in de gemeente Utrecht. Onder andere van woningen, kantoren en winkels. Bedrijven kunnen de BAG bijvoorbeeld gebruiken om adressenbestanden te vergelijken. Uitleg over de BAG vindt u bij het Kadaster

Ziet u foute gegevens in de BAG? Geef dit door aan de gemeente, via BAG@utrecht.nl of rechtstreeks aan het Kadaster.

Gegevens uit de BAG bekijken via de website van het Kadaster

Naar boven

Bodemgegevens

U krijgt informatie over:

  • alle bij de gemeente bekende informatie over (mogelijke) verontreiniging van de bodem van een stuk grond
  • activiteiten die in het verleden op bepaalde adressen plaatsvonden. Deze activiteiten geven een indicatie over mogelijke bodemverontreiniging

Bodeminformatie over een adres aanvragen

Naar boven

Wijkinformatie

Voor informatie over een wijk waarin een pand ligt kunt u terecht bij het betreffende wijkbureau. U kunt hierbij denken aan informatie over Wijkvisies over de toekomstige ontwikkeling van de wijk en bijvoorbeeld de inrichting van de openbare ruimte.
Overzicht van wijkbureaus

Hulp en contact Bouwen, wonen en ondernemen

Telefoon

14 030

Bezoekadres

Stadsplateau 1, Utrecht

Bestemmingsplannen in procedure inzien

Maandag t/m vrijdag, 9.00-17.00 uur (vrije inloop)