Bouwprojecten Lombokplein: herinrichting Westplein, Leidse Rijn en Graadt van Roggenweg

Het Westplein is nu nog een plek waar veel auto’s, asfalt, fietsen en fietsklemmen zijn. Maar over enkele jaren is deze plek helemaal opnieuw ingericht. Dan kunt u er wonen en genieten van water en groen.

Dit nieuw ingerichte deel van de stad noemen we voorlopig het Lombokplein. Het herinrichten en verleggen van de Graadt van Roggenweg hoort ook bij het project.

Bekijk de conceptplannen (Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp) U kunt tot en met 5 juli reageren

Wat komt er?

Het Westplein is momenteel een zeer druk verkeersplein. De komende jaren willen we hier een stukje stad maken, met:

  • 2 woongebouwen, een op de Kop van Lombok en een aan de Leidseweg, voor in totaal ongeveer 350 tot 400 woningen
  • nieuwe bebouwing bij het NH-Hotel voor uitbreiding van het hotel en ateliers en kleinschalige kantoorunits voor lokale ondernemers
  • een bevaarbare en doorgetrokken Leidse Rijn en 3 bruggen
  • een park aan het water van de Leidse Rijn
  • 2 tuinen die half openbaar toegankelijk zijn tussen de nieuwe gebouwen aan de Leidseweg
  • een fietsroute langs de Leidse Rijn naar de binnenstad en het Centraal Station
  • een stadsstraat in plaats van het huidige verkeersplein

Conceptplannen voor de herinrichting van het Westplein, Leidse Rijn en Graadt van Roggenweg

We hebben de plannen in een concept Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp (PvE/FO) gezet. Daarin zijn de ideeën van bewoners en van andere belanghebbenden verwerkt. 

Bekijk het concept Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp (pdf, 13,1 MB)

Bekijk een samenvatting van de plannen (pdf, 13,3 MB)

Bekijk de plankaart

Bekijk het filmpje over de plannen

In het concept Programma van Eisen staat onder andere:

  • hoeveel woningen er gebouwd worden en hoeveel huur- en/of koopwoningen dit zijn
  • hoe het parkeren voor auto’s en fietsen wordt geregeld
  • hoeveel ruimte de verschillende functies – zoals wonen, werken en groen – krijgen
  • wat de eisen zijn voor de inrichting van de openbare ruimte, zoals de breedte van trottoirs, fietspaden
  • waar er groen komt en waar verharding
  • welke eisen aan bruggen er zijn
  • welke eisen er zijn op gebied van diervriendelijk bouwen, duurzaamheid, energie

Bij het PvE/FO horen ook:

U kunt tot en met 5 juli laten weten wat u van de conceptplannen vindt.

Reageer op de conceptplannen

Als u hulp nodig hebt bij het reageren kunt u op de volgende manieren contact met ons opnemen:

  • Stel uw vraag via lombokplein@utrecht.nl
  • Hebt u behoefte aan een telefonisch gesprek? Mail dan uw vraag naar ons. U kunt aangeven wanneer we u het beste terug kunnen bellen.
  • Beschikt u niet over internet? Dan kunt u bellen naar 14 030. Uw vraag wordt genoteerd en we bellen u terug.

De reacties verwerken we in het definitieve PvE/FO. Eind 2020 of begin 2021 neemt de raad een besluit.

Verkeersonderzoek noordwestelijk Utrecht

We willen het Westplein prettiger, beter over te steken, verkeersveiliger en groener maken. Hiervoor moet het autoverkeer hier flink minder worden. Daarom heeft de gemeente een verkeersstudie gedaan waarbij er verschillende scenario’s zijn onderzocht. Dit onderzoek gaat ook over verbetering van de Amsterdamsestraatweg en de straten tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug (Westelijke Stadsboulevard). De resultaten van de verkeersstudie vormen een belangrijke onderbouwing voor het project Lombokplein.

Meer informatie over het verkeersonderzoek

Over de keuzes die de gemeente voor het verkeer maakt leest u meer in het verkeersbeleid.

Stadsstraat en kruising fietsroute

Bij het opnieuw inrichten van het Westplein leggen we een zogeheten stadsstraat aan. De stadsstraat is een normale, maar wel drukke straat met 2 rijbanen waar je 30 km per uur mag rijden. Hiervoor maken we een deel van de Graadt van Roggenweg smaller tot 2 rijbanen en verleggen we de weg om het NH Hotel heen. Via deze straat kan het autoverkeer straks van en naar de binnenstad rijden.

Bij de Leidseweg/Van Sijpesteijnkade kruist de stadsstraat de drukke fietsroute van de Leidseweg. In het voorjaar 2018 hebben we samen met betrokken partijen (Klépierre, Centrummanagement, fietsersbond, bewoners, eigenaar NH Hotel) gekeken of dit een gelijkvloerse of ongelijkvloerse kruising moet worden. Beide mogelijkheden hebben we uitgewerkt in het Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp (PvE/FO) Lombokplein. De voor- en nadelen staan in het bijlageboek bij het PvE/FO, zie bijlage 7.

 

Lombokpark

Er komt een park aan de noordkant van de Leidse Rijn. Het park krijgt een paviljoen en een verblijfsplek aan het water. Het ontwerp en de inrichting van het park werken we straks samen met omwonenden verder uit. Aan de andere kant van het water komen 2 tuinen die half openbaar toegankelijk zijn, als onderdeel van de nieuwe bebouwing.

Tijdelijke invulling Westplein

Het duurt nog een paar jaar voordat de eerste schop de grond in gaat. Tot die tijd maken allerlei activiteiten vanuit de buurt het Westplein groener en leuker. Een voorbeeld is de oude treinwagon van bewonerscollectief Stichting Perron West, die nu gebruikt wordt als ontmoetingsruimte en vergaderlocatie. Informatie over activiteiten en huren van de ruimte vindt u op perronwest.nl.

Lombokplein maken we samen

Bewoners en andere belanghebbenden betrekken we bij het ontwerpen en inrichten van het nieuwe woon- en werkgebied Lombokplein.

We hebben op 5 april 2018 ideeën en wensen opgehaald over het groen voor het Lombokplein. Er is toen een plan gemaakt om aan de noordkant van de Leidse Rijn een park te maken op de plek waar eerst een plein zou komen: het Lombokpark. Aan de andere kant van het water komen 2 (semi-)openbaar toegankelijke tuinen, als onderdeel van de nieuwe bebouwing. Tijdens een vervolgsessie in november 2018 is er getekend en gediscussieerd over het ontwerp van het Lombokpark. De ideeën die we meenemen in het (concept)ontwerp zijn:

  • het water wordt het park ingetrokken
  • er komt een vlonder, waardoor er meer plekken zijn om aan het water te zitten
  • het paviljoen krijgt daarom een plek aan de andere kant van het water, zodat er zoveel mogelijk open ruimte bij de waterkant ontstaat
  • ook het advies om het Voorlopig Ontwerp voor het park niet al in 2019 te maken samen met omwonenden, maar dichter tegen de realisatie van het park, nemen we over

We hebben samen met betrokken partijen (Klépierre, Centrummanagement, fietsersbond, bewoners, eigenaar NH Hotel) bekeken of de kruising stadsstraat-fietsroute Leidseweg gelijkvloers of ongelijkvloers moet worden. Besloten is om beide mogelijkheden verder uit te werken als onderdeel van het PvE/FO.

Bewoners van de Graadt van Roggenweg konden in oktober 2018 hun wensen aangeven voor de herinrichting van hun straat als de ventweg komt te vervallen. De reacties hebben we verwerkt in een proefontwerp, dat we tijdens een vervolgsessie op 13 december met de betrokken bewoners hebben besproken. Op 13 december 2018 zijn we als gemeente naar bewoners toegegaan om het proef-ontwerp voor de Graadt van Roggenweg te bespreken tijdens een ‘portiek-inloop’. Op basis van deze gesprekken hebben we een paar aanpassingen gedaan, onder andere:

  • op het deel tussen de Sowetobrug en de Koningsbergerstraat komt een fietsstraat waar ook auto’s mogen rijden en kunnen parkeren (in plaats van alleen een fietspad)
  • op de stoep tussen de Koningsbergerstraat en het Leidsepoort gebouw komt extra groen
  • ook werken we de bereikbaarheid van taxi’s verder uit, die anders wordt vanwege het vervallen van de ventweg

Tijdens een sessie in november 2018 konden betrokkenen meedenken over het programma van de toekomstige bebouwing. Deelnemers van de sessie reageerden positief op de gepresenteerde plannen van de gemeente. Zij waardeerden met name de kleinschaligheid van zowel de voorzieningen als de uitstraling van de gebouwen:

  • Er komt in de nieuwe woongebouwen een divers woonprogramma voor zowel studenten, starters en senioren in verschillende prijsklassen (huur) en een klein percentage koop.
  • Er is plek is voor uitbreiding van het NH Hotel met kamers en een (openbaar) restaurant, en voor ateliers en kleinschalige kantoren voor lokale ondernemers.
  • Op de begane grond van het woongebouw op het Westplein (kop van Lombok) is ruimte voor kleinschalige dienstverlening en horeca.

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief

Aanmelden nieuwsbrief Lombokplein

Planning

Wat gebeurt wanneer?
wanneerwat
2020U kunt tot en met 5 juli reageren op het concept Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp (PvE/FO) Lombokplein.
2020Na de reactieperiode wordt het PvE/FO eventueel aangepast op basis van de reacties. Daarna worden de plannen ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.
2021Na besluitvorming over het PvE/FO Lombokplein wordt het bestemmingsplan opgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Ook wordt het Functioneel Ontwerp voor de openbare ruimte verder uitgewerkt in een Voorlopig en Definitief Ontwerp.

Wat is er al gedaan?

  • In maart 2019 opende Perron West een tijdelijke ontmoetingsplek voor de buurt in een opgeknapte treinwagon.
  • Op 20 september 2018 is de is de gemeenteraad akkoord gegaan om het plan voor het Lombokpark verder uit te werken en is de omgevingsvisiekaart Lombokplein (zie pagina 8) (pdf, 8,1 MB) aangepast. Er komen ongeveer 150 minder woningen dan in de omgevingsvisie staat, zodat er meer ruimte is voor groen
  • Van april tot en met december 2018 was de participatie over de onderwerpen wonen en leven, doortrekken Leidse Rijn en inrichten van de bruggen, inrichten openbare ruimte, kruising stadsstraat-fietsroute, inrichten stadsstraat, vergroenen van de Graadt van Roggenweg, het Lombokpark en het programma van de nieuwe bouwblokken.
  • In juli 2018 hebben we de helft van de tijdelijke fietsenstalling op het Westplein verwijderd om plaats te maken voor tijdelijke initiatieven.
  • In december 2017 heeft de gemeenteraad de omgevingsvisie Beurskwartier en Lombokplein vastgesteld. In de omgevingsvisie staan de hoofdlijnen van de plannen.

Hulp en contact Beurskwartier en Lombokplein

Telefoon

14 030

E-mail

lombokplein@utrecht.nl