Burgerzaken DigiD servicezuil

Op de 1e etage van het stadskantoor, naast de roltrappen, is speciaal voor onder andere iPhone gebruikers een DigiD servicezuil geplaatst. Hiermee kunt u uw DigiD verhogen naar een hoger beveiligingsniveau via een extra controle van uw identiteitsbewijs. De DigiD servicezuil staat er in ieder geval tot en met augustus 2019.

Waarom uw DigiD verhogen?

Sommige gegevens zijn privacygevoelig. Uw medisch dossier in het ziekenhuis bijvoorbeeld. Om deze gegevens met uw DigiD online te kunnen inzien of te wijzigen, kan gevraagd worden om met een hogere vorm van controle via DigiD ‘substantieel’ in te loggen. Dit houdt in dat uw DigiD eenmalig is gecontroleerd met uw identiteitsbewijs. U kunt dit vergelijken met een balie waar u zich moet kunnen identificeren, voordat u verder geholpen wordt. Door de extra controle maakt u uw DigiD geschikt om in de toekomst met DigiD in te kunnen loggen voor diensten van de overheid en de zorgsector waarvoor DigiD ‘substantieel’ is vereist.

Android smartphone met NFC-lezer

Als u een Android smartphone met NFC-lezer (Near Field Communication) hebt, dan kunt u de controle van uw identiteitsbewijs zelf via de DigiD app en uw eigen smartphone regelen. Dat hoeft dan niet via een DigiD servicezuil.

IPhones, smartphones en tablets zonder werkende NFC-chip

IPhones en sommige andere smartphones en tablets hebben geen werkende NFC-chip om uw DigiD te kunnen verhogen naar het niveau substantieel. Daarvoor is er nu de DigiD servicezuil. Verspreid over Nederland staan er als proef momenteel 9 DigiD servicezuilen.

Near Field Communication (NFC)

Near Field Communication (NFC) is een digitale techniek waarbij een apparaat communiceert met een chip die in een ander voorwerp is geplaatst. Denk bijvoorbeeld aan het inchecken met uw OV-kaart. In dit geval communiceert de DigiD servicezuil met de chip die in uw identiteitsbewijs zit om te controleren of uw identiteitskaart met uw DigiD klopt.

DigiD servicezuil op stadskantoor

Een van de servicezuilen is te vinden op de 1e etage van het Utrechtse stadskantoor. De DigiD servicezuil staat er in ieder geval tot en met augustus 2019. Via de servicezuil laat u eenmalig aan DigiD zien wie u bent door zelf een ID-check van uw paspoort, rijbewijs of identiteitskaart uit te voeren.

Hoe werkt de DigiD servicezuil?

De servicezuil leest - met een NFC-lezer - de gegevens op uw identiteitsbewijs uit. Denk aan het documentnummer, uw geboortedatum en de geldigheid van het document. DigiD slaat deze gegevens niet op, maar bevestigt alleen dat het identiteitsbewijs van u is.

Om de controle van het identiteitsbewijs via de servicezuil uit te voeren met uw bestaande DigiD hebt u het volgende nodig.

  • De DigiD-app op uw smartphone of tablet; Hebt u deze app nog niet? Installeer hem dan gratis via App Store of Google Playstore.
  • Na de installatie van de app, activeert u deze zelf met uw bestaande DigiD gebruikersnaam en wachtwoord.

Vervolgens gaat u naar de DigiD Servicezuil op de 1e etage van het Stadskantoor, en neemt u naast uw smartphone of tablet waar de geactiveerde DigiD app op staat een geldig Nederlands identiteitsbewijs mee. Geschikte identiteitsbewijzen zijn:

  • Nederlands paspoort
  • Nederlandse identiteitskaart
  • Nederlands rijbewijs (uitgegeven na 14 november 2014)

Het controleren van uw identiteitsbewijs via de DigiD Servicezuil is een korte handeling die u zelf kunt uitvoeren via de stappen op het scherm. Op de achterwand van de servicezuil vindt u eventueel verdere uitleg. Mocht u er niet uitkomen of u hebt nog vragen, vraag dan een aanwezige gastheer- of vrouw om hulp.

Hulp en contact Burgerzaken

Telefoon

14 030

Maandag t/m vrijdag 8.30 – 17.30 uur
Donderdag 8.30 - 20.00 uur

E-mail

burgerzaken@utrecht.nl

Whatsapp

06 - 24 92 76 65
Ma tot en met vr 09.00 - 17.00 uur

Bezoekadressen

  • Stadskantoor
    Stadsplateau 1, Utrecht
  • Wijkservicecentrum Vleuten-de Meern
    Dorpsplein 1, Vleuten