Burgerzaken Mogelijke productiefout in uw paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart

Paspoort of identiteitskaart afgegeven in de periode 1 april 2018 tot en met 30 juni 2018

In de periode van 1 april tot en met 30 juni 2018 is er in een deel van de afgegeven paspoorten en identiteitskaarten een productiefout geslopen. Hierdoor kan het voorkomen dat één van de elektronische echtheidskenmerken in uw paspoort of identiteitskaart niet werkt. Belangrijk om te weten is dat uw paspoort of identiteitskaart wel gewoon geldig is. U kunt het dus gebruiken om te reizen. Hebt u een paspoort of identiteitskaart met een mogelijke productiefout? Dan krijgt u hierover een brief van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).

Paspoort of identiteitskaart afgegeven vóór 1 april 2018 of ná 30 juni 2018

Is uw paspoort of identiteitskaart afgegeven vóór 1 april 2018 of ná 30 juni 2018? Dan is er niets aan de hand.

Zelf uw paspoort of id-kaart controleren

U kunt zelf controleren of er mogelijk een productiefout in uw paspoort of identiteitskaart zit.

  1. Kijk wanneer uw paspoort of identiteitskaart is afgegeven. De ‘Datum van afgifte’ staat op de voorkant van de harde plastic pagina met persoonsgegevens.

    Is uw paspoort of identiteitskaart afgegeven vóór 1 april 2018 of ná 30 juni 2018? Dan is er niets aan de hand. U kunt uw paspoort of identiteitskaart blijven gebruiken.

  2. Is uw paspoort of identiteitskaart afgegeven in de periode van 1 april 2018 tot en met 30 juni 2018? Kijk dan of het reisdocument eindigt met serienummer ‘03’. Lees waar u dit serienummer kunt terugvinden op uw reisdocument.

    Heeft uw reisdocument een ander serienummer? Dan is er niets aan de hand. U kunt uw paspoort of identiteitskaart blijven gebruiken.

  3. Eindigt uw reisdocument met serienummer ‘03’? Dan kunt u met een app controleren of er een fout in uw paspoort of identiteitskaart zit.

    Hebt u een Android smartphone met NFC-reader? Download dan de BZK-ID App in de Google Play Store. Hiermee kunt u de geldigheid van uw paspoort of identiteitskaart controleren.
    Hebt u geen Android smartphone met NFC-reader? U kunt ook een telefoon van iemand anders gebruiken, bijvoorbeeld een vriend of familielid. De app slaat geen gegevens op.

    Geeft de BZK-ID App aan dat uw paspoort of identiteitskaart in orde is? Dan kunt u uw paspoort of identiteitskaart blijven gebruiken.

  4. Kunt u deze controle niet doen? Of geeft de BZK-ID App aan dat uw paspoort of identiteitskaart mogelijk niet in orde is? Kom dan naar het Stadskantoor. U kunt zonder afspraak bij ons terecht.

    Let op: neem ook direct een goedgelijkende pasfoto mee.

    Bij de receptiebalie op de begane grond controleren wij uw paspoort of identiteitskaart. Als het nodig is vragen wij gratis een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart voor u aan.

Meer informatie

Hebt u nog vragen? Op de website van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens vindt u meer informatie en contactgegevens van de RvIG.

Hulp en contact Burgerzaken

Telefoon

14 030

Maandag t/m vrijdag 8.30 – 17.30 uur
Donderdag 8.30 - 20.00 uur

E-mail

burgerzaken@utrecht.nl

Whatsapp

06 - 24 92 76 65
Ma tot en met vr 09.00 - 17.00 uur

Bezoekadressen

  • Stadskantoor
    Stadsplateau 1, Utrecht
  • Wijkservicecentrum Vleuten-de Meern
    Dorpsplein 1, Vleuten