Burgerzaken Nederlandse identiteitskaart met inlogfunctie DigiD

Vanaf maandag 4 januari 2021 wordt de Nederlandse identiteitskaart uitgegeven met een inlogfunctie voor DigiD. Dit betekent dat u na activatie in de DigiD app kunt inloggen met behulp van uw identiteitskaart. Door op deze manier in te loggen, kunt u gegevens inzien die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.

Om uw persoonsgegevens goed te beschermen willen organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Inloggen met behulp van een identiteitskaart in de DigiD app geeft die extra zekerheid en zorgt voor maximale bescherming van uw persoonsgegevens.

Vraagt u vanaf 4 januari 2021 een nieuwe identiteitskaart aan? DigiD stuurt u binnen enkele werkdagen na het ophalen of bezorgen van uw identiteitskaart een brief met een pincode. Daarmee kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Na activatie is uw identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en uw pensioenfonds.

Vanaf 4 januari 2021 kunt u voor alle actuele informatie www.digid.nl raadplegen.

Hulp en contact Burgerzaken

Telefoon

14 030

Maandag t/m vrijdag 8.30 – 17.30 uur
Donderdag 8.30 - 20.00 uur

E-mail

burgerzaken@utrecht.nl

Bezoekadressen

  • Stadskantoor
    Stadsplateau 1, Utrecht
  • Wijkservicecentrum Vleuten-de Meern
    Dorpsplein 1, Vleuten