Elektrisch vervoer Eigen laadpaal

Hebt u een eigen parkeerplaats bij uw woning of bedrijf? Dan kunt u 1 of meer eigen laadpalen plaatsen. U hoeft dan niet bij een openbare laadpaal op te laden.

U hebt geen vergunning nodig voor het plaatsen van een eigen laadpaal bij een woning of bedrijf. Ligt er gemeentegrond tussen uw eigen parkeerplaats en uw woning? Dan hebt u een opbreekvergunning nodig. Er zijn verschillende laadpaalleveranciers en installateurs bij wie u advies of een offerte kunt vragen. De gemeente Utrecht biedt geen subsidie voor het plaatsen van een eigen laadpaal.

Een eigen laadpaal op erfpachtgrond

Staat uw woning op erfpachtgrond van de gemeente? Dan hebt u misschien toestemming van de gemeente nodig voor het plaatsen van een laadpaal.  

Opladen zonder eigen parkeerplaats

Hebt u geen eigen parkeerplaats? Dan kunt u uw auto opladen bij een openbare laadpaal bij u in de buurt, onderweg of op uw bestemming. U mag geen eigen laadpaal op openbaar terrein plaatsen. U mag ook geen kabels of snoeren aanbrengen in de openbare ruimte om zo uw auto op te laden. Dat is namelijk niet veilig. Kabels en snoeren aan, op, in of boven de stoep, of andere openbare ruimte, zijn dus niet toegestaan. Dit is volgens artikel 2.9 van de APV.

Stroomaansluiting en laadsnelheid

Een zwaardere stroomaansluiting kan meer stroom tegelijk leveren, waardoor uw auto sneller kan opladen. Het is goed om uit te (laten) zoeken of u genoeg hebt aan uw bestaande stroomaansluiting. Het is niet altijd nodig om uw aansluiting zwaarder te maken. De eenmalige en jaarlijkse kosten voor het zwaarder maken van een stroomaansluiting kunnen behoorlijk oplopen. Houd ook rekening met hoeveel vermogen uw auto kan laden. Niet alle elektrische auto’s kunnen laden met het hoogste vermogen van 22 kW.

Gemiddeld rijden Nederlandse personenauto’s 50 kilometer op een werkdag. Bij een normale huisaansluiting van 3,7 kW kunt u binnen 3 uur genoeg bijladen om deze afstand af te leggen. Veel elektrische auto’s hebben een bereik van 250 kilometer of meer. Dat betekent in de praktijk dat u niet elke dag hoeft op te laden. Daarnaast zijn de meeste elektrische auto’s die nu te koop zijn, na een werkdag of een nacht opladen weer helemaal vol. Ook met een aansluiting van 3,7 kW.

Bij Stedin kunt u navragen of uw aansluiting zwaar genoeg is en deze als u wilt laten verzwaren. Een verzwaring naar 11 kW is redelijk makkelijk en goedkoop. Met 11kW hebt u in ongeveer 1 uur genoeg bijgeladen voor de gemiddelde dagrit van 50 kilometer. In sommige gevallen is een extra meetpunt een redelijk eenvoudige oplossing. Dit geldt vooral voor bedrijven en VvE’s.

Hoeveel kilometer kunt u rijden na opladen verschillende stroomaansluitingen en laadtijden?
Oplaadtijd

Afstand (met aansluiting van 1kW)

Afstand (met aansluiting van 3,7 kW)

Afstand (met aansluiting van 7,4 kW)

Afstand (met aansluiting van 11kW)

1 uur 5 km 18,5 km 37 km 55 km
2 uur 10 km 37 km 74 km 110 km
3 uur 15 km 55,5 km 111 km 165 km
8 uur 40 km 148 km 296 km 440 km

De tabel gaat uit van het gemiddelde verbruik van 5 kilometer per kWh.

Bij slim laden (‘smart charging’) wordt de geleverde stroom slim verdeeld tussen een laadpaal (of laadpalen) en een woning, appartementencomplex of bedrijfsgebouw. Dat betekent dat de auto vanzelf langzamer wordt opgeladen als er in het gebouw veel stroom wordt gebruikt. Zodra het piekmoment voorbij is, gaat het opladen weer sneller. Als een appartementencomplex of bedrijfsgebouw meerdere laadpunten heeft, dan wordt de stroom ook slim verdeeld over de verschillende laadpunten.

Een zwaardere aansluiting is met slim laden in de meeste gevallen niet nodig. De bestaande stroomaansluiting kan dan op elk moment het stroomgebruik aan voor het gebouw én de auto (of auto’s). Veel auto’s staan ’s nachts (thuis) of overdag (op werk) 8 tot 10 uur achter elkaar stil. In die tijd kan een auto ook voldoende opladen met een langzame of wisselende snelheid. Een zwaardere aansluiting is vaak pas nodig als er meer laadpunten bij komen of als er toch meer laadsnelheid nodig is. Dit geldt vooral voor bedrijven en VvE’s. Laadpaalleveranciers kunnen u informeren over de mogelijke oplossingen in uw situatie.

Eigen laadpalen bij een vereniging van eigenaren (VvE)

U kunt ook met een vereniging van eigenaren (VvE) 1 of meer laadpalen plaatsen. Bekijk op vveladen.nl mogelijke oplossingen voor het plaatsen van een laadpaal in een gezamenlijke garage. Er staat ook een werkplan, juridische toolkit en besluitvormingsmodellen, die u verder kunnen helpen bij het proces.

Daarnaast kunt u ook eens de Startgids voor bedrijven bekijken. De gids is gericht op bedrijven, maar bevat ook veel waardevolle informatie voor VvE’s. Dat komt omdat bedrijven ook vaak te maken hebben met het plaatsen van laadpunten op dezelfde aansluiting bij een gedeeld parkeerterrein. In de gids staan veel tips en informatie die u kunt gebruiken bij het gesprek met leveranciers van laadoplossingen.

Financiering

Als VvE is het mogelijk om voor duurzaamheidsmaatregelen een lening af te sluiten via het Energiefonds Utrecht of de energiebespaarlening van het Nationaal Warmtefonds. Bijvoorbeeld voor aanleggen van laadoplossingen.

Eigen laadpalen bij bedrijven

Wilt u met uw bedrijf elektrisch gaan rijden? In de Startgids voor bedrijven vindt u een stappenplan voor het plaatsen van laadpunten, uitgebreide informatie over verschillende laadoplossingen en tips voor slimme keuzes. De informatie in de gids is ook goed te gebruiken in gesprekken met leveranciers van laadoplossingen. De gids is gemaakt door de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland (RVO) samen met het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur Nederland (NKL Nederland).

Bedrijven zijn verplicht om minimaal 1 laadpunt te plaatsen als:

  • een bestaand gebouw met eigen parkeerterrein ingrijpend verbouwd wordt
  • een nieuw gebouw gebouwd wordt met meer dan 10 parkeerplaatsen bij het gebouw

Daarnaast moeten er ook lege mantelbuizen gelegd worden voor minimaal 1 op de 5 parkeerplaatsen. Via deze mantelbuizen kunnen later nog meer laadpunten aangesloten worden. Verder moet vanaf 1 januari 2025 elk bedrijfsgebouw met meer dan 20 parkeerplaatsen 1 laadpunt hebben. U kunt de regels vinden in het bouwbesluit. Dit besluit is in maart 2020 aangepast aan de nieuwe Europese richtlijn voor de energieprestatie van gebouwen.

Als bedrijven samenwerken bij de aanvraag en plaatsing van laadpalen levert dat vaak schaalvoordelen op. Dit kunt u bijvoorbeeld via uw bedrijfsvereniging organiseren of via het Energie Collectief Utrechtse Bedrijven (ECUB) als u daarbij bent aangesloten. Voor bedrijven gelden belastingvoordelen voor de aanschaf van elektrische voertuigen of voertuigen op waterstof (MIA/Vamil-regeling). Het is voor bedrijven ook mogelijk om de kosten van het aanleggen van laadpunten via een lening bij het Energiefonds Utrecht te financieren.

Woningcorporaties en particuliere verhuurders

Voor medewerkers van woningcorporaties en particuliere verhuurders is het rapport Huren en Laden interessant. Daarin hebben 23 woningcorporaties samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) de mogelijkheden onderzocht voor laadpunten bij huurwoningen.

Brandveiligheid elektrische auto’s in parkeergarages

Brandveiligheid in parkeergarages is onlangs extra onder de aandacht gekomen. Samen met andere steden hebben we informatie over brandveiligheid bij elektrische auto's in parkeergarages op een rij gezet.

Hulp en contact Elektrisch vervoer

Telefoon

14 030

E-mail

utrechtelektrisch@utrecht.nl