Elektrisch vervoer Openbare laadpalen

Steeds meer Utrechters rijden elektrisch. Daarom plaatsen we openbare laadpalen, die iedereen kan gebruiken. We verspreiden de laadpalen goed over de stad.

Als een laadpaal wordt geplaatst, verdwijnen daardoor geen parkeerplekken. Een elektrische auto die bij een laadpaal komt te staan, laat ergens anders in de buurt een plekje vrij. Het totale aantal parkeerplekken blijft dus gelijk. 

Wanneer plaatsen we een openbare laadpaal?

We meten regelmatig hoe vaak de bestaande laadpalen worden gebruikt. Zijn de laadpalen in een buurt veel in gebruik? Dan plaatsen we er een nieuwe laadpaal bij, op een plek uit het locatieplan. 

Locatieplan 

In het locatieplan vindt u alle bestaande en toekomstige laadpalen. 

  • Oranje stippen: bestaande laadpalen.  
  • Rode stippen: hier gaan we binnenkort een laadpaal plaatsen.  
  • Groene stippen: hier komt mogelijk in de toekomst een laadpaal. 

Bekijk de kaart met openbare laadpalen

Voor uitbreiding van het aantal laadpalen kijken we ook naar locaties buiten de openbare ruimte, zoals bedrijventerreinen en parkeerplaatsen bij sportvelden. 

Hoe zijn de plekken in het locatieplan gekozen?

De voorwaarden waaraan een laadplek moet voldoen, staan in de plaatsingsleidraad en inrichtingskader publieke laadinfrastructuur' (pdf, 1,8 MB).

Bij het maken van het locatieplan nemen we de reacties van inwoners mee. Wat er met deze reacties is gebeurd, ziet u op het locatieplan. Klik op een mogelijke laadpaal (groene stip) en lees wat we met de reacties hebben gedaan. 

We plaatsen nieuwe laadpalen op plekken waar bestaande laadpalen veel worden gebruikt. U kunt niet zelf een laadpaal aanvragen. 

Bezwaar maken

Zo’n 8 tot 10 keer per jaar bekijken we op welke plekken uit het locatieplan een laadpaal nodig is. Voor die plekken nemen we dan een verkeersbesluit. Alle verkeersbesluiten komen in het Gemeenteblad te staan. Daarna kunt u nog 6 weken bezwaar maken. Hoe u bezwaar maakt, staat in het verkeersbesluit. 

Verkeersbesluiten juli en augustus 2022 per adres

 

Waarom plaatsen we meer openbare laadpalen?

Het aantal elektrische auto’s in de stad groeit. Nieuwe elektrische auto’s worden steeds beter betaalbaar en er komen steeds meer tweedehands exemplaren op de markt. Ook heeft de Rijksoverheid bepaald dat er per 2030 geen nieuwe personenauto’s meer op de markt mogen komen die door fossiele brandstof worden aangedreven. Daarom zijn er in Utrecht meer openbare laadpalen nodig. 

Opladen bij een openbare laadpaal

U kunt de openbare laadpalen gebruiken met een geldige laadpas. U laadt op met minimaal 3,7 kW. Hoe snel het laden gaat, hangt af van verschillende dingen. Bijvoorbeeld van het type en bouwjaar van uw auto, hoeveel auto’s tegelijk worden geladen en wat voor kabel u gebruikt. 

Prijzen

Met een laadpas van Vattenfall, Total, LomboXnet of EQUANS kunt u voor ongeveer € 0,40 per kWh (inclusief btw) laden bij openbare laadpalen (prijspeil april 2022). Gebruikt u een laadpas van een andere aanbieder? Dan rekent die aanbieder naast het bedrag per kWh mogelijk extra administratiekosten. U kunt dit navragen bij uw aanbieder.
 
We proberen de prijzen van verschillende laadpalen in de stad zo veel mogelijk gelijk te houden. We hebben met verschillende aanbieders vaste afspraken over de prijzen. Soms zijn er verschillen van een paar cent per kWh. Dit komt doordat aanbieders prijswijzigingen niet altijd tegelijkertijd doorvoeren. 

Parkeren  

De parkeerplekken bij een laadpaal zijn bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Uw elektrische auto mag bij een laadpaal blijven staan als uw auto met een stekker is aangesloten op de laadpaal.  

Is uw auto helemaal opgeladen? Verplaats hem dan, zodat andere mensen de laadpaal kunnen gebruiken. 

Staat een niet-elektrische auto geparkeerd op een plek die alleen voor het laden van elektrische auto’s is bedoeld? U kunt dit melden via www.utrecht.nl/melding

Staat een laadpaal in een gebied met betaald parkeren? Dan moet u een parkeervergunning hebben of parkeergeld betalen, net als bij een gewone parkeerplek. Hebt u een eigen parkeerplaats, bijvoorbeeld in de parkeergarage van uw appartement? Dan kunt u geen parkeervergunning aanvragen voor een parkeerplek bij een openbare laadpaal. 

Laadpaalkleven 

Een ‘laadpaalklever’ is iemand die een laadplek langer dan nodig bezet houdt. De gemeente Utrecht treedt niet handhavend op tegen laadpaalklevers, omdat er te veel praktische bezwaren zijn.  

Bij de start van het laden is niet altijd aan te geven hoelang het opladen precies zal duren. De rijder kan de auto dus pas verplaatsen als er vanuit de auto een melding komt. Het kan gebeuren dat de rijder de auto niet meteen kan verplaatsen. Het geven van een boete is dan niet redelijk.  

Handhaven op laadpaalkleven is ook ingewikkeld omdat er steeds vaker sprake is van ‘slim laden’. Slim laden betekent dat op momenten met weinig stroomaanbod de auto tijdelijk stopt met laden, of zelfs stroom terug levert aan het net. De rijder zou op dat moment onterecht een boete kunnen krijgen.  

Elektrische scooter, brommobiel of biro 

Het is uit veiligheidsoverwegingen niet toegestaan om bij een openbare laadpaal een elektrische bromfiets, scooter, bakfiets, brommobiel, biro, step of andere light electric vehicle (LEV) op te laden met een verloopstekker. De verloopstekker kan namelijk losraken. Bovendien is er geen communicatie mogelijk tussen laadpaal en voertuig, waardoor er niet veilig kan worden geladen.  

Sommige LEV’s hebben een uitneembare accu. Die kunt u via een gewoon stopcontact thuis of onderweg opladen. 

Hulp en contact Elektrisch vervoer

Telefoon

14 030

E-mail

utrechtelektrisch@utrecht.nl