Parkzone Johan Wagenaarkade

Status project
In uitvoering

Geplande aanleg
2021 - 2023

We richten de parkzone langs het Amsterdam-Rijnkanaal opnieuw in. We maken deze groener, aantrekkelijker, recreatiever en ecologischer. Het gaat om het gebied tussen de Cervanteslaan in Oog in Al en het Attleeplantsoen in Kanaleneiland. Daarbij passen we ook de Johan Wagenaarkade aan.

De parkzone is onderdeel van de parkzone Amsterdam-Rijnkanaal en het oeverpark Rondje Stadseiland.

Wat gaan we doen?

Werkzaamheden fase 1

Deze fase gaat over het gedeelte tussen de Cervanteslaan en de Petristraat. Daarbij passen we ook de straat Johan Wagenaarkade aan.

De werkzaamheden in fase 1 zijn bijna klaar. Er blijven slechts nog enkele punten over:

  • aanpassen van ondergrondse containers
  • afmaken van het aanleggen van het groen
  • plek vinden voor een laatste bank
  • aantal kleine technische beheerzaken

Werkzaamheden fase 2

Fase 2 gaat over het gedeelte tussen de Petristraat en het Attleeplantsoen. Er komt hier een nieuwe brug over de Leidse Rijn, voor fietsers en voetgangers. We zijn nog bezig met het maken van het ontwerp voor deze fase.

Hondenspeelweide

In overleg met bewoners blijft de hondenspeelweide zoals hij is. Als het opnieuw inrichten ten zuiden van de Petristraat begint, bekijken we opnieuw wat er mogelijk is met deze speelweide.

Op de hoogte blijven

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Stuur dan een e-mail naar parkzonejohanwagenaarkade@utrecht.nl.

Wat hebben we al gedaan?

  • Een nieuw, breder parkpad. Met meer ruimte voor wandelaars, hardlopers, skaters, rolstoelen en wandelwagens. Fietsers gebruiken de straat en mogen niet over het parkpad fietsen.
  • Bomen, struiken, bloemen en grasvelden.
  • Hondentoiletten en een hondenspeelweide.
  • Nieuwe bankjes en prullenbakken.
  • Minder ondergrondse containers in de parkzone zodat er meer ruimte is voor groen. In de parkzone staan kleine afvalbakken voor wandelaars. We onderzoeken of 3 containers kunnen worden ingepast in de stoep aan de overkant van de straat.
  • De parkeerstrook voor de woningen kreeg parkeervakken van lijnen op het wegdek. Daardoor lijkt de weg smaller. Dat helpt om auto's langzamer te laten rijden. Ook kwam er een extra drempel en verhoogden we de drempels en plateaus (drempels bij zijstraten) die te laag waren.
  • Aan de kant van het park deden we een parkeertelling om goed te kunnen meten hoeveel parkeerplaatsen er precies nodig zijn. Er kwamen minder parkeerplaatsen dan voor de nieuwe inrichting.

Bomen, struiken, bloemen en grasvelden

We plantten extra bomen, bloembollenveldjes en bloeiende kleine meerstammige bomen en struiken. Ook legden we bloembollenveldjes bij de boomgroepen aan. Rondom de parkeervakken legden we een gemengde haag aan. De grasvelden met zowel kort gemaaid gras als met wat hoger gras (hooiland) zijn aantrekkelijk voor bijvoorbeeld bijen, vlinders en vogels. Alle bestaande bomen lieten we staan. We verplantten 2 jonge bomen. Kortom, er is meer afwisseling gekomen in het groen, met meer bloemen, bomen en hooiland.

Ontwerptekeningen

Eind 2020 is het ontwerp voor de meer parkachtige inrichting van de Johan Wagenaarkade voorgelegd aan de bewoners. Ruim 20 bewoners stuurden een reactie op het ontwerp. Over de afvalcontainers, het parkeren, de hondenspeelweide, het groen en de bomen. Een overzicht van alle reacties, staat in de reactienota ontwerp Johan Wagenaarkade.

Bekijk de reactienota in ons webarchief

  • 11 april 2017: inloopavond over:
  • 14 maart 2017: bijeenkomst klankbordgroep
  • 21 januari 2017: bijeenkomst klankbordgroep (wandeling)
  • 22 november 2016: bijeenkomst klankbordgroep
  • 13 oktober 2016: bijeenkomst klankbordgroep
  • 30 augustus 2016: Bijeenkomst klankbordgroep
  • 27 juni 2016: Bewonersavond: ideeën bewoners gebruiken we in verdere uitwerking van het plan
  • Voorjaar 2015: Reactiemogelijkheid Ontwikkelingskader Parkzone Amsterdam-Rijnkanaal en 2 informatieavonden met onder andere presentatie van het ontwikkelingskader

Hulp en contact Parkzone Johan Wagenaarkade

Telefoon

14 030