Veiligheid Handhaving met behulp van data

Utrecht is voorloper in de digitalisering van de handhaving. De Utrechtse handhavers zijn de eersten die werken met een nieuw type handcomputer en de bijbehorende software is speciaal voor Utrecht gemaakt. Andere voorbeelden zijn de scanauto voor parkeerhandhaving en het gedigitaliseerde fietshandhaafsysteem.

Nieuwe handcomputers

De handhavers van Toezicht en Handhaving hebben nieuwe handcomputers gekregen. Deze handcomputers zijn gekoppeld aan verschillende databestanden, waardoor de handhavers gerichter ingezet kunnen worden op plekken waar dat nodig is. Ook zijn zij minder tijd kwijt aan administratieve taken, en zijn dus meer tijd op straat.

Oren en ogen op straat

De handhavers werken om de stad veilig en leefbaar te houden. Zij zijn de ogen en oren op straat. Met behulp van de nieuwe handcomputers kunnen hun waarnemingen beter benut worden. Denk bijvoorbeeld aan het verloop van overlast in een bepaalde wijk en waarnemingen in gebieden die zijn aangewezen als hot spot.

Gekoppelde databestanden

De handhavers kunnen met de nieuwe handcomputers verschillende databestanden raadplegen. Denk aan het systeem met meldingen van de gemeente of voertuiginformatie van het RDW. Ook kunnen zij direct meldingen invoeren (bijvoorbeeld van vervuiling en vernieling), parkeerbonnen en proces verbalen aanmaken, zien waar hun inzet gewenst is en waarnemingen invoeren. Voorheen werkten de handhavers op straat grotendeels met papieren bonnenboekjes. Op het Stadskantoor voerden zij de gegevens in het computersysteem in. Dat hoeft nu niet meer, waardoor zij efficiënter kunnen werken. Daarnaast verbetert de dienstverlening doordat bewonersmeldingen direct naar de dichtstbijzijnde handhaver kunnen worden doorgezet.

Parkeerhandhaving met scanauto

De scanauto fotografeert de nummerplaten van auto’s. Deze worden door de computer in de auto vertaald naar een leesbaar kenteken. Daarmee kunnen we controleren of het voertuig daar ook mag rijden of staan. De handhavers die achter de scanauto aanrijden, krijgen de locatie van 'verdachte' geparkeerde auto’s binnen op hun handcomputer. Zij controleren deze nog een keer en bekeuren waar zij een overtreding constateren.

23.000 parkeerplekken

De scanauto rijdt zeven dagen per week. Per uur kunnen ongeveer 900 auto’s worden gecontroleerd. Utrecht heeft zo’n 23.000 parkeerplekken, dus alle parkeerplekken worden minimaal twee keer per week op verschillende tijden gecontroleerd. De foto’s van de kentekens worden niet bewaard. Wel kan er, op basis van alle anonieme voertuigen, een kaart worden gemaakt met daarop de parkeerdruk per straat en de betalingsbereidheid.

Fietshandhaving klantvriendelijker

Wie zijn fiets stalt, moet zich aan de parkeerregels houden. Dat betekent dat een fiets niet te lang op dezelfde plek mag blijven staan. De gemeente controleert en handhaaft hierop. Dat gebeurt onder andere door regelmatig opruimacties te houden van weesfietsen en fietswrakken.

Weggehaalde fietsen krijgen een uniek label en worden gestald in het gemeentelijk depot. Nu is het natuurlijk niet leuk als jouw fiets is verdwenen. In Utrecht hoeft de eigenaar niet, zoals in andere steden, naar het depot om daar te zoeken naar de fiets tussen de vele fietsen die er staan. Met de mogelijkheid dat hij voor niets komt omdat de fiets niet in het depot is beland.

Eenvoudig terugvinden

Utrecht heeft het fietshandhaafsysteem gedigitaliseerd. Daardoor is het mogelijk geworden voor de eigenaar, om via verlorenofgevonden.nl zijn of haar fiets op te zoeken. Dat zoeken kan op kleur, merk enzovoorts. Naast een beschrijving, staat er een foto van elke fiets. Zo weet de eigenaar meteen of de fiets door de gemeente is verwijderd, of dat deze onverhoopt gestolen is. Ook hoeven zij in het depot niet te zoeken, daar is precies te zien in welk rek de fiets staat.

Hulp en contact veiligheid

Telefoon

14 030

Overlast melden?

Doe een melding

Spoed?

Bel de politie via 112