Fiets Fietsenstalling Stationsplein Utrecht: grootste ter wereld

Deze pagina met achtergrondinformatie is speciaal voor de pers samengesteld.
Voor vragen kun u terecht bij de persvoorlichters.

Op deze pagina:

Over de grootste fietsenstalling ter wereld

De fietsenstalling Stationsplein in Utrecht biedt plek aan 12.500 fietsen en is daarmee de grootste ter wereld. De gemeente Utrecht, ProRail en NS realiseren en beheren gezamenlijk de stalling Stationsplein. De drie partijen zorgen samen voor een bereikbaar en toegankelijk station met aantrekkelijke, veilige en beter benutte fietsenstallingen rondom Utrecht.

  • 12.500 plekken
  • 1.000 OV-fietsen
  • Veilig, droog en dichtbij station Utrecht Centraal
  • 24/7 open
  • De eerste 24 uur gratis stallen
  • Inchecken met je OV-chipkaart
  • Uniek: de enige bewaakte stalling in Utrecht waarin je mag fietsen  met een doorgaand  fietspad, zodat je aan twee kanten in en uit kunt fietsen
  • Eenrichtingsverkeer voor fietsers, waarbij fietsers 15 km per uur fietsen i.v.m veiligheid
  • Drie verdiepingen; de onderste en bovenste verdieping (niveau +1 en -1) zijn voor dagstallers en de begane grond (niveau 0) is voor abonnementhouders. Vanuit de fietsenstalling kun je makkelijk naar de perrons of de stationshal richting Hoog Catharijne of bus
  • Een speciale ruimte voor fietsen met licht afwijkend model, zoals kratfietsen en fietsen met breed stuur. Sterk afwijkende fietsen, zoals bakfietsen, kunnen de eerste 24 uur gratis gestald worden in de andere stalling bij Utrecht Centraal, namelijk de Sijpesteijnstalling.
  • Een Fiets & Servicepunt voor o.a. reparaties, onderhoud, onderdelen en accessoires
  • Toezicht door Servicemedwerkers, die erop toezien dat er juist gestald wordt en fietsen niet langer dan 28 dagen blijven staan
  • Het digitale verwijssysteem ‘p-route fiets’ wijst fietsers de weg naar vrije plekken.
  • Utrecht was de eerste stad waar fietsers via digitale borden (op straat, in zes fietsenstallingen én via een app) worden verwezen naar vrije ruimte. Dit systeem helpt de beheerders ook bij handhaving
  • De realisatie is een samenwerking van de Gemeente Utrecht, ProRail en NS. Deze drie partijen en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben qua middelen en inzet geïnvesteerd in de stalling.
  • De gemeente Utrecht is namens de partijen opdrachtgever voor de bouw van de stalling en eigenaar van het grootste deel van de stalling. NS is eigenaar van de voormalige Noorderstalling dat nu een onderdeel van de Stationspleinstalling is. De gemeente, ProRail en NS hebben duidelijke afspraken over wie wat beheert en onderhoudt; De financiering hiervan is voor 50% voor ProRail en 50% voor de gemeente.
  • Kosten: alle partijen (Gemeente Utrecht, NS, ProRail, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) hebben geïnvesteerd in deze stalling. Zowel in middelen als in inzet van medewerkers. De Stationspleinstalling kost - exclusief fasering en raakvlakken en de inbouw van het fietsverwijssysteem - ruim € 30 miljoen. Hiervan heeft ProRail 60%, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 20% (via Beter Benutten) en de gemeente Utrecht 20% betaald. Totaal hebben deze partijen aan stallingen in het Stationsgebied ruim € 50 miljoen bijgedragen.
  • De bezettingsgraad in het 1e deel was op maandag, woensdag en vrijdag tussen de 80 en 90%. Op dinsdag en donderdag stond de stalling vaak helemaal vol. Door de opening van het 2e deel komen er 5.000 extra fietsparkeerplekken bij
  • Er werken ongeveer 40 medewerkers in de stalling, waarvan een deel medewerkers zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt
  • Reizigers geven de stalling met het 1e 24 uur gratis aanbod een dikke 8
  • Reizigers die de trein moeten halen, parkeren het liefst op verdieping -1. Reizigers die in de omgeving van het station werken, parkeren bij voorkeur op verdieping +1
  • Banden plakken en banden verwisselen zijn de meest gevraagde reparaties in de Fiets & Service
  • Per week werden er in 2018 6.000 OV-fiets ritten vanuit de Stationspleinstalling gemaakt
  • In de NS-app kan de reiziger checken of, en hoeveel OV-fietsen beschikbaar zijn
  • Start bouw: november 2014. Oplevering 1e deel (6.000 plekken): augustus 2017 en in oktober 2017: (totaal 7.500 door 1.500 plekken erbij). Oplevering en opening 2e deel (totaal 12.500 plekken door extra 5.000 plekken erbij): augustus 2019.
  • In totaal 161 digitale verwijsborden in de stalling.
  • De stalling heeft na de oplevering van het 1e deel  al meerdere prijzen heeft gewonnen, o.a De Betonprijs 2017, Jury winnaar van de Architizer A+ Awards 2018 in de categorie Transport, genomineerd voor de nationale staalprijs 2018 en genomineerd voor de Dutch Design Awards 2019 in de categorie habitat. Tevens staat de stalling op de cover van het Architectuurjaarboek 2018/2019.
  • Ontwerpteam:
    • Architect: Ector Hoogstad Architecten
    • Aannemer: BAM
    • Constructeur: Royal HaskoningDHV
  • Overige partijen:
    • Bouwfysica: DGMR
    • Installatieadviseur: Royal HaskoningDHV
    • Lichtadvies: ARUP
    • Bouwdirectie: BBN
    • Landschapsarchitect voor het bovengelegen plein: Buro Sant en Co

Bouwfeiten

  • Bruto vloeroppervlak van alleen de stalling is 21.373 m2
  • Damwanden 10.000 m2
  • Heipalen 25.000 m
  • Grondverzet 51.000 m3
  • Beton 17.500 m3
  • Wapening 2.615 ton
  • Prefab kolommen 232 stuks
  • Prefab trappen en bordessen 52 stuks
  • HSB wanden 2.227 m2
  • Metalen cassettes 4.389 m2
  • Houten latten tegen wand 4.035 m2
  • Dekvloeren 16.000 m2
  • Kunststof vloerafwerking 16.000 m2
  • 3 glazen huisjes met trapportalen

To top

Plattegrond

Vragen en antwoorden

Wanneer is de stalling in 2019 helemaal open?

Op 7 augustus 2017 opende het eerste deel van de stalling met in totaal 6.000 fietsparkeerplekken. Op 19 oktober 2017 kwamen daar ruim 1.500 plekken bij. Op maandag 19 augustus 2019 gaat het tweede deel van de fietsenstalling open. Dat betekent 5.000 extra fietsparkeerplekken. In totaal zijn er 12.500 fietsparkeerplekken.

Is dit écht de grootste stalling ter wereld?

Ja, voor zover wij weten is de fietsenstalling Stationsplein de grootste stalling ter wereld.

Wie bouwt de stalling en wie is eigenaar en beheerder?

De realisatie van de Stationspleinstalling is een samenwerking van de gemeente Utrecht, ProRail en NS. En is de derde stalling die in het kader van de pilot fietsparkeren in Utrecht in gebruik wordt genomen (eerste was de Jaarbeurspleinstalling, tweede de Knoopstalling). De gemeente Utrecht is namens de partijen opdrachtgever voor de bouw van de stalling en eigenaar van het grootste deel van de stalling. NS is eigenaar van de voormalige Noorderstalling dat nu een onderdeel van de Stationspleinstalling is. De gemeente, NS en ProRail hebben duidelijke afspraken over wie wat beheert en onderhoudt. NS verzorgt de exploitatie van de stalling. De financiering hiervan is voor 50% voor ProRail en 50% voor de gemeente.

Wat kost de Stationspleinstalling en wie heeft daaraan meebetaald?

Alle partijen (Gemeente Utrecht, ProRail, NS, het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) hebben geïnvesteerd in deze stalling (zowel in middelen als in inzet van medewerkers).
De Stationspleinstalling kost exclusief fasering en raakvlakken en de inbouw van het fietsverwijssysteem, ruim € 30 miljoen. Hiervan heeft ProRail 60%, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 20% (via Beter Benutten) en de gemeente Utrecht 20% betaald. Totaal hebben deze partijen aan stallingen in het Stationsgebied ruim € 50 miljoen bijgedragen.

Welke uitdagingen geeft de grootste fietsenstalling van de wereld?

Door de omvang, de meerdere verdiepingen,  het openbare fietspad en dat je in de stalling kan fietsen kunnen we vooraf niet goed voorzien hoe de stalling werkt. Ook bij de eerste fase hebben we daarom onderzocht  hoe de bewegwijzering en de veiligheid beter kan. Na het openen van de tweede fase gaan we daar mee door. We monitoren het eerste jaar hoe alles werkt en hoe het beter kan. Doel is om al doende te leren en de stalling functioneler te maken.

Hoeveel plekken zijn er per verdieping beschikbaar?

Voor het 1e deel waren er beschikbaar op de 1e verdieping ruim 2.700, op de begane grond 1.800 (alleen voor abonnementhouders, inclusief 40 plekken voor bakfietsen). In de kelder ruim 3.300 (waarvan 272 in de voormalige Noorderstalling voor buitenmodelfietsen).

Voor het 2e deel zijn er ruim 1.500 per verdieping bijgekomen.

Wat is het adres van de Stationspleinstalling?

Smakkelaarshoek 2, Utrecht.

Vanaf welke kanten kan ik de stalling in/uit?

Er zijn twee in- en uitgangen: richting Smakkelaarsveld en richting Moreelsepark.

Hoeveel OV fietsen staan er in de stalling?

Op verdieping -1/de kelder (de oude Noorderstalling) vind je circa 1.000 OV fietsen.

Waarom bouwen de gemeente, ProRail en NS Stations bewaakte fietsenstallingen rondom station Utrecht Centraal?

Gemeente Utrecht, ProRail en NS willen samen zorgen voor een goed bereikbaar en toegankelijk station met een aantrekkelijke, veilige en beter benutte fietsenstalling.

De combinatie van fiets en trein draagt bij aan duurzame mobiliteit en bereikbaarheid van de stad. Utrecht heeft de drie drukste fietspaden van ons land en is hét grootste OV-knooppunt van Nederland.

Is deze fietsenstalling berekend op de groei van de stad en de toename van het aantal fietsers?

De Stationspleinstalling is gebouwd in een opgave om 22.000 fietsparkeer plekken in het Stationsgebied te realiseren voor 2020. In deze stalling worden er 12.500 gerealiseerd. Samen met de overige overdekte fietsenstallingen is voor dit gebied aan de vraag voldaan. Op langere termijn is voor 2025 uitbreiding nodig. Daar wordt nu aan gewerkt.

Wanneer is het definitieve fietspad klaar richting beide ingangen van de stalling aan de kant van het Smakkelaarsveld en aan de kant van het Moreelsepark ?

Aan beide zijden wordt nog gebouwd aan Hoog Catharijne. Aan de kant van Smakkelaarsveld zijn de bouw van Hoog Catharijne, het fietspad en de trottoirs medio 2020 gereed zijn. Aan de kant van Moreelsepark zal dit in 2021 zijn. Aan beide zijden leggen wij z.s.m., indien er voldoende ruimte ontstaat, het fietspad op de definitieve locatie aan.

Is er door de gemeente wel rekening gehouden met de drukte van fietsers en voetgangers op het fietspad aan de kant van Smakkelaarsveld, komend vanaf de Vredenburgknoop richting de ingang ? Kan er niet een zebra komen?

Een zebrapad op een fietspad biedt niet veel bescherming voor de overstekende voetganger. De ervaring leert dat deze markering door veel fietsers genegeerd wordt. Het fietspad wordt in de definitieve versie uitgevoerd met een middenstrook van klinkers i.p.v. rood asfalt. De overstekende voetganger kan zo in twee delen naar de overkant lopen.

Met de opening van het 2e deel komt er ook een 2e in- en uitgang aan de kant van Moreelsepark.

Moet ik betalen voor mijn fietsparkeren? Hoeveel?

Op de begane grond zijn plekken voor abonnementhouders. Jaarabonnement regulier is 75 euro en jaarabonnement buitenmodel (bakfietsen) is 150 euro.

Voor de rest van de stalling geldt hetzelfde beleid als voor de andere stallingen in het gebied: de eerste 24 uur gratis en daarna € 1,25 per 24 uur voor reguliere fietsen en € 2,50 voor buitenmodel (bakfietsen).

Waar kan ik de checkin en checkout vinden?

Abonnementshouders parkeren op de begane grond en hoeven niet in- en uit te checken. Als je op de eerste verdieping of in de kelder je fiets parkeert, check je in op de begane grond en check je uit op de vloer waar je je fiets hebt geparkeerd. Volg de bordjes uitgang.

Hoe vind ik straks mijn fiets terug in zo’n grote stalling? Krijg ik een bonnetje/ plattegrond/ app op m’n telefoon/ of hoe wordt die enorme stalling ingericht op de vindbaarheid van mijn fiets?

Bij alle rijen is een nummer op de vloer en op de wand aanwezig, zodat je je fiets makkelijk terug kunt vinden. Daarnaast komt er duidelijke bewegwijzering zodat je je weg kunt vinden in de fietsenstalling.  Tip: Maak een foto van je fiets met verwijsnummer om deze later terug te vinden.

Er is na opening een plattegrond beschikbaar, online op utrecht.nl/fietsparkeren, en bij Fiets & Service op verdieping 0/ begane grond. De plattegronden worden ook uitgedeeld bij de opening en tijdens de fietsverwijderacties Smakkelaarsveld en Moreelsepark in september.

Is er ook ruimte voor fietsen met breed stuur/ mama/ kratfietsen/ bakfietsen/ smalle banden/ dikke banden/ langere fietsen?

Ja, voor fietsen met een breed stuur of krat , oftewel licht afwijkende fietsen, zijn er speciale plekken. De fietsenrekken staan wat verder uit elkaar zodat je zonder problemen deze fiets kwijt kunt. Om de sterk afwijkende fietsen zoals een bakfiets of driewieler hier te kunnen stallen, heb je een abonnement nodig. Als je je bakfiets/driewieler gratis wilt stallen, kan dat op dit moment in de Sijpesteijnstalling en de Laag Catharijnestalling. Hier kun je je sterk afwijkende fiets de 1e 24 uur gratis stallen. Het is een afspraak tussen de partners dat er in de Stationspleinstalling geen bakfietsen gratis gestald kunnen worden.

Komen er meer plekken voor licht afwijkende (kinderzitje/kratfiets) en bakfietsen in de Stationspleinstalling?

In de Stationspleinstalling komen er na de opening van het 2e deel enkele plekken voor licht afwijkende fietsen (kinderzitje / krat) bij op de begane grond. Omdat er veel vraag is naar plekken voor licht afwijkende fietsen (kratfietsen + fietsen met kinderzitje), is in de Stationspleinstalling een nieuwe oplossing bedacht: de lege plekken van OV-fietsen die verhuurd zijn op verdieping -1, kunnen gebruikt worden voor het parkeren van licht afwijkende fietsen. NS markeert deze ‘flexplekken’ in de stalling met asfalttape + communicatie waarbij wordt uitgelegd wanneer deze speciale plekken gebruikt mogen worden.
Er komen geen extra plekken voor bakfietsen. Er geldt dat er alleen ruimte is voor een bakfiets als je een abonnement neemt. Op termijn wordt gekeken naar meer ruimte voor buiten model fietsen (BMF), maar het blijft een afweging tussen capaciteit en comfort.  In de fietsenstallingen Knoop en de Sijpesteijn zijn meer  buitenmodelplekken. Daar wordt met de digitale verwijsborden en app ‘p-route fiets’ naar verwezen.

Komt er meer plek voor e-bikes in de Stationspleinstalling?

E-bikes passen gewoon in de standaardrekken.

Is er toezicht in de stalling voor de veiligheid?

Ja. Beheerders zien toe op een juist gebruik van de stalling, dat fietsen in de rekken staan en zorgen dat de doorloop naar de perrons gehandhaafd blijft. Ook zorgen de beheerders ervoor dat de fietsen die langer dan 28 dagen in de rekken staan worden verwijderd en dat de overige huisregels worden nageleefd. Ook zijn er camera’s in de stalling en is er 24/7 iemand aanwezig van de NS.

Is de Stationspleinstalling een toegankelijke stalling?

Mensen die gebruik maken van een elektrische fiets, een tandem, een driewieler, een  handbike dan wel een ander hulpmiddel (geen brommobiel of auto)  kunnen hun vervoermiddel in de fietsenstalling op de begane grond stallen (bij de abonnementsplekken). Vanuit de stalling begane grond kunnen ze met de lift of roltrap naar het Stationsplein om naar Utrecht Centraal of Hoog Catharijne te gaan. In de stalling zijn geen liften dus mindervaliden kunnen niet naar de 1e verdieping of kelder.

Foto's van de fietsenstalling

De foto’s op deze pagina mag u gebruiken voor publicatie. Vermeldt daarbij wel de naam van de fotograaf.

Klik op de foto's voor een hoge resolutie.

Over fietsen in Utrecht en Nederland

Overige bewaakte fietsenstallingen rond station Utrecht centraal

  • Jaarbeursplein (4.900 plekken)
  • Knoop (3.000 plekken)
  • Sijpesteijn (1.240 plekken)
  • Laag Catharijne (300 plekken)
  • Stationsplein klein (400 plekken), deze gaat op termijn dicht

Utrechtse fietsfeiten

Dat de grootste fietsenstalling ter wereld in Utrecht ligt, is niet verwonderlijk:

  • Hét grootste OV-knooppunt van Nederland
  • 53% van alle fietsende inwoners neemt de fiets om naar de treinstations te gaan
  • De drie drukste fietspaden van ons land liggen in Utrecht
  • Uit de Utrecht Monitor 2018:
    • 96% van de huishoudens heeft 1 of meer fietsen
    • 60% gaat met de fiets naar de binnenstad
    • 87% is tevreden over de bereikbaarheid van de binnenstad met de fiets
    • Een stijgende lijn in tevredenheid van bewoners over bewaakte stallingen bij station
  • Verwelkomt als enige Nederlandse stad de drie grootste wielerrondes
    (Giro d'Italia in 2010, de Tour de France in 2015 en de Vuelta in 2020)
  • Staat al  jaren in de top 3 van de wereldranglijst van meest fietsvriendelijke steden (Copenhagenize Index 2019)
  • Deelname aan de Tour de Force (samenwerkingsvorm met rijksoverheid)
  • Deelname aan Living labs (delen van kennis en experimenteren met fietsinnovaties)
  • Landelijke fietsfeiten

  • Nederland is als fietsland het enige land ter wereld dat meer fietsen heeft dan inwoners
  • De fiets neemt als modaliteit een belangrijke plek in: ruim een kwart van alle verplaatsingen van Nederlanders gaat per fiets
  • Met de groei van mobiliteit in en tussen steden komt de fiets steeds nadrukkelijker in beeld als een volwaardig vervoermiddel
  • Fietsen draagt bij aan een beter milieu, is goed voor de gezondheid en vermindert files
  • De Nederlandse rijksoverheid (Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) heeft 175 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de aanleg en/of aanpassingen van snelfietsroutes en fietsenstallingen. Daarmee creëert de rijksoverheid samen met provincies en gemeenten goede randvoorwaarden om de fiets te pakken. De ambitie is om 200.000 extra forensen op de fiets te krijgen
  • In 2018 zijn ruim 4,2 miljoen ritten gemaakt met de 20.500 OV-fietsen. Dat is 1 miljoen meer dan een jaar ervoor. Waar er vijf jaar geleden ‘slechts’ 160.000 abonnees waren, zit het nu al op 750.000
  • Er zijn landelijk 300 OV-fiets uitgiftepunten
  • Er zijn landelijk 490.000 fietsparkeerplaatsen bij stations, waarvan ca. 150.000 bewaakt. Bij de helft van de bewaakte plekken kunnen fietsers hun fiets de eerste 24 uur gratis stallen.

Infographic 'Hoe Nederland identiteit ontleent aan de fietscultuur'

Hulp en contact Persvoorlichting

Telefoon

030 - 286 11 32

E-mail

bestuurscommunicatie@utrecht.nl

Uw mening