Openbaar vervoer Busbaan Dichterswijk

straatbeeld vanaf brug naar Van Zijstweg, auto, fietsers

De gemeente wil van het openbaar vervoer een aantrekkelijker alternatief maken voor de auto. Daarvoor zijn vrije busbanen nodig, ook op de Dr. M.A. Tellegenlaan en de Van Zijstweg. De busbaan Dichterswijk is onderdeel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk. Zo wordt reizen met het openbaar vervoer sneller, betrouwbaarder en prettiger.

In juli heeft de raad het Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp vastgesteld. Dit is nu verder uitgewerkt in een Voorlopig Ontwerp. Tot en met 2 februari 2018 kunt u hierover uw zienswijze indienen. Lees de raadsbrief.

Inzien van het het Voorlopig Ontwerp en het bestemmingsplan vanaf 22 december

U kunt het Voorlopig Ontwerp en het bestemmingsplan inzien op het stadskantoor, Stadsplateau 1, 5e etage.

Of bekijk het bestemmingsplan vanaf 22 december via de pagina Bestemmingsplannen.

Voorlopig Ontwerp

Het Voorlopig Ontwerp kunt u nu alvast inzien.

Bekijk het Voorlopig Ontwerp (pdf, 3 MB)

Zienswijze indienen

Wilt u  een zienswijze indienen over het Voorlopig Ontwerp en/of het bestemmingsplan? Dit kan vanaf 22 december tot en met 2 februari 2018. Omdat het bestemmingsplan onderdeel uitmaakt van een juridische procedure, kunnen zienswijzen niet per email of op een andere manier digitaal worden ingediend.

Reageer op het Voorlopig Ontwerp en/of bestemmingsplan

Inloopbijeenkomst

Hebt u nog vragen? Op 11 januari 2018 is er een inloopbijeenkomst over de plannen.

Wanneer: 11 januari 2018
Hoe laat: 17:00 uur tot 20.00 uur
Waar: stadskantoor, zesde etage, vergaderzaal V31

Voorlopig Ontwerp busbaan Dichterwijk

Hoe ziet het Voorlopig Ontwerp er uit:

  • In het midden is een busbaan (2 richtingen), daarnaast 1 rijstrook voor auto’s per rijrichting en een (tweerichtingen) fietspad van rood asfalt en een voetpad. Het fietspad krijgt rood asfalt, het voetpad bestaat uit betontegels, de rijbaan krijgt zwart asfalt en de busbaan roodgekleurd beton.
  • Goede en veilige oversteekplekken voor fiets en voetganger.
  • Tussen de rijbaan en het fietspad komt een berm met 3 verschillende soorten lindebomen, verschillende grassoorten en vaste planten.
  • De maximumsnelheid wordt 30 kilometer per uur voor auto én bus.
  • De hovenierswoning blijft staan.
  • De Nelson Mandelabrug wordt breder met aan beide kanten een fietspad.
  • Bij de Kanaalweg komt een fietsonderdoorgang onder de Nelson Mandelabrug door.

Uitwerking van het Voorlopig Ontwerp

Na verwerking van de reacties wordt het Voorlopig Ontwerp en Bestemmingsplan vastgesteld door het College van B&W. Het bestemmingsplan wordt daarna ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. De uitvoering start dan in 2019.

Meer informatie

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief via busbaandichterswijk@utrecht.nl.

Hulp en contact

Telefoon: 14 030

E-mail: verkeer.en.vervoer@utrecht.nl