Openbaar vervoerBusbaan Dichterswijk

straatbeeld vanaf brug naar Van Zijstweg, auto, fietsers

De gemeente wil van het openbaar vervoer een aantrekkelijker alternatief maken voor de auto. Daarvoor zijn vrije busbanen nodig. Ook op de Dr. M.A. Tellegenlaan en de van Zijstweg.

De busbaan Dichterswijk is onderdeel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk. Zo wordt reizen met het openbaar vervoer sneller, betrouwbaarder en prettiger.

Ontwerp busbaan Dichterswijk

Hoe ziet het ontwerp (pdf, 11,2 MB) er uit:

  • in het midden is een busbaan (2 richtingen), daarnaast 1 rijstrook voor auto’s per rijrichting en fietspaden (tweerichtingen) aan beide zijden
  • aan de zuidkant komt een voetpad
  • goede en veilige oversteekplekken voor fiets en voetganger
  • tussen de rijbaan en het fietspad komt een berm met bomen. Dit is goed voor de leefbaarheid en uitstraling en werkt bovendien snelheidsremmend
  • de maximumsnelheid wordt 30 kilometer per uur voor auto én bus
  • de hovenierswoning blijft staan en villa Jongerius is goed zichtbaar
  • de Nelson Mandelabrug wordt breder met aan beide kanten een fietspad
  • bij de Kanaalweg komt een veilige oversteek. Als er genoeg geld is, komt er ook een tunnel voor fietsers en voetgangers

De gemeenteraad moet het ontwerp nog vaststellen.

Resultaat inspraak

In december 2016 kon iedereen reageren op het concept-ontwerp. De belangrijkste reacties (pdf, 424 kB) waren:

  • Veel mensen vinden het ontwerp mooi
  • de Veilinghavenkade moet in twee richtingen open blijven. Dat staat nu in het ontwerp
  • de Nelson Mandelabrug geeft veel lawaai. We zorgen bij de aanpassing van de brug dat dat minder wordt
  • de doorvaart onder de brug moet zo blijven. Dat staat ook in het ontwerp

Basis voor het ontwerp

In juni 2015 stelde de gemeente de uitgangspunten vast in de ‘Nota van Uitgangspunten’ (pdf, 161 kB). Het Bewonerscomité van Zijstweg was hierbij betrokken.

Belangrijke aandachtspunten zijn:

  • de aanleg van goede oversteken
  • leefbaarheid
  • verkeersveiligheid
  • doorstroming
  • de aansluiting op de Overste den Oudenlaan en op de Croeselaan
  • streven naar behoud van de hovenierswoning.

Daarnaast moet het ontwerp voldoen aan technische eisen, wet- en regelgeving en passen binnen het budget. 

Planning

In juni bespreekt de raadscommissie het voorstel, in juli de gemeenteraad. Daarna maken we het inrichtingsontwerp af samen met een nieuw bestemmingsplan. In 2018 willen we de plannen afronden. Dan kan uitvoering in 2019 beginnen en is de herinrichting in 2020 klaar.

Meer informatie

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in het ontwerp? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief via busbaandichterswijk@utrecht.nl.

Hulp en contact

Telefoon: 14 030

E-mail: verkeer.en.vervoer@utrecht.nl