Verkeersprojecten Verkeersonderzoek noordwesten van Utrecht

In het noordwestelijke deel van de stad zijn problemen met de hoeveelheid autoverkeer. We hebben een verkeersonderzoek gedaan naar verschillende maatregelen om de situatie te verbeteren.

Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, zijn maatregelen onderzocht om autoverkeer zoveel mogelijk te beperken tot verkeer dat in dit deel van de stad moet zijn. De maatregelen moeten het ook mogelijk maken om de Amsterdamsestraatweg, het Lombokplein, Votulast-route en de wegen tussen het 24 Oktoberplein en de Marnixbrug (Westelijke Stadsboulevard) prettiger, beter oversteekbaar, verkeersveiliger en groener te maken. Op basis van het onderzoek gaat de gemeente met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen kijken of en op welke manier de onderzochte maatregelen kunnen worden uitgevoerd.

Uitkomsten van het onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat het uitvoeren van 1 enkele maatregel geen of weinig voordelen oplevert. Omdat dan alleen autoverkeer van de ene straat naar de andere wordt verplaatst. Combinaties van verkeersmaatregelen zorgen wel voor minder verkeer in het noordwestelijke deel van de stad. Er zijn 3 logische combinaties van maatregelen onderzocht. Een afslagverbod van Kaatstraat naar Oudenoord is onderdeel van alledrie de combinaties. 

Dit zijn de 3 onderzochte mogelijkheden:

  • een knip Catharijnesingel en invoering van 30km/uur-gebieden in de wijk Ondiep en een afslagverbod van Kaatstraat naar Oudenoord
  • een knip bij het Paardenveld en een afslagverbod van Kaatstraat naar Oudenoord
  • een knip op de Amsterdamsestraatweg in de buurt van of onder het spoorviaduct, een afslagverbod bij de Monicabrug en bij het Thomas à Kempisplantsoen en een afslagverbod van Kaatstraat naar Oudenoord

Deze combinaties van maatregelen dragen bij aan een prettiger leefomgeving met minder geluidsoverlast en een schonere lucht. Alle bestemmingen blijven met de auto bereikbaar. Wel moeten automobilisten soms omrijden waardoor ze enkele minuten langer reizen. Het levert ook aandachtspunten op. Zo kan het bijvoorbeeld drukker worden in de omliggende wijken en (snel)wegen.

Daarom moet er eerst nog verder onderzoek worden gedaan. De gemeente heeft nog geen keuze gemaakt of en welke onderzochte maatregelen we gaan uitvoeren.

Lees de raadsbrief, de samenvatting van de resultaten van het onderzoek en de onderzoeksrapportage

Hoe nu verder?

Begin 2020 doet de gemeente, deels samen met andere overheden,  verder onderzoek naar de effecten van de 3 mogelijkheden. Ook gaan we in gesprek met diverse betrokkenen. Daarna kan er een definitieve keuze gemaakt worden. Dit leggen we voor aan bewoners, ondernemers en belangenorganisaties. Na de inspraakperiode gaat een definitief voorstel naar de gemeenteraad.

Hebt u vragen of wilt u aandachtspunten voor het verdere onderzoek doorgeven? Neem dan contact met ons op, liefst via e-mail.

Hulp en contact Verkeersonderzoek noordwesten

Telefoon

14 030

E-mail

verkeerNW@utrecht.nl

 

Uw mening