AR-kunstroute langs 5 werken van beeldend kunstenaars

Doet u mee met de Augmented Reality kunstroute De Gelaagde Stad? Dit zijn tijdelijke digitale kunstwerken op 5 plekken in de binnenstad. Kunstenaars Iris van Wees (NL), Boris Tellegen (NL), Erwin Wurm (AU), Audrey Large (FR) en Rogier van der Zwaag (NL) laten de virtuele en echte wereld versmelten.

Wat is het?

De 5 kunstenaars laten u via uw telefoon de stad op een nieuwe manier ontdekken. De kunstwerken bestaan niet in de ‘echte’ wereld. Wie ze wil zien, moet de deur uit, de straat op. De kunstwerken op de route ziet u pas als u ze vindt. U kunt zelf ook onderdeel worden van de digitale kunstwerken. Ook kunt u foto’s hiervan delen met uw online volgers.

Via de app ‘De Gelaagde Stad’ ziet u de kunst ontstaan en komen de werken tot leven. Sommige werken dagen u uit om er iets mee te doen. Andere werken zijn vooral een visuele ervaring waarin de echte wereld mengt met de virtuele wereld. Ga op pad en ontdek het samen!

Waar is het?

De kunstwerken zijn op loopafstand van elkaar in de binnenstad: 

  1. Weerdbrug/Nijntje pleintje
  2. gang onder de Domtoren
  3. passage (links) in het Pandhof van de Dom
  4. stadhuisbrug voor het stadhuis 
  5. achterste passage in het Pandhof Sinte Marie

Hoe werkt het?

  • Download de app De Gelaagde Stad in de Play Store of App Store.  
  • U geeft eerst toestemming voor het gebruik van uw camera en het opvragen van uw locatie.
  • Via ‘Kies een locatie’ ziet u de 5 kunstwerken op de kaart.
  • Via ‘Bekijk Kunstwerken’ ziet u een overzicht van de 5 kunstwerken. U kunt deze op verschillende plekken gaan bekijken.
  • Bent u in de buurt van de locatie? Open dan de app. Via de knop ‘Bekijk in AR’ kunt u het kunstwerk tot leven roepen. Hiervoor scant u met uw telefoon de omgeving van het kunstwerk. De app herkent deze omgeving en zal het virtuele kunstwerk ‘laden’. De app geeft aan of u dichtbij genoeg bent.
  •  Natuurlijk kunt u van de kunstwerken ook screenshots maken op uw telefoon. Of samen met anderen deel worden van de kunst en elkaar fotograferen.  

Kunstwerken en kunstenaars

We hebben 5 kunstenaars opdracht gegeven om voor een bepaalde plek in de stad een virtueel kunstwerk te ontwerpen. Een kunstwerk zonder beperkingen of problemen van de ‘echte’ wereld. Maar wel een die een relatie aangaat met de echte wereld en het publiek. 

Reflective Suit – Iris van Wees

Ontwerper Iris van Wees neemt u mee in de wonderlijke wereld van digitale mode. Hier is alles mogelijk: stoffen die licht geven, prints die in beweging komen, gendervrije avatars, experimenteren met uw identiteit. In deze virtuele outfit ontdekt u nieuwe materialen en vormen. Kom dichtbij en bekijk de details. Of probeer de jas aan te doen. De Reflective Suit gaat verder met het idee van AR face-filters zoals we die kennen via Snapchat en Instagram. Kunnen we wennen aan een filter die het uiterlijk verandert? Dan is de stap naar een digitale outfit helemaal zo gek nog niet. Zij maakte de installatie in samenwerking met Orthodoxx, een digital fashion Agency.

Iris van Wees

Is een 3D virtueel modeontwerpster. Ze laat zien hoe de vernietigende mode-industrie en fast fashion anders kunnen. Dit doet ze door '3D virtuele creaties samen te smelten met ons fysieke bestaan'.

Locatie

Midden tussen de winkelstraten op de Stadhuisbrug.

Hic et Nunc – Boris Tellegen

Er liggen 2 tegels te wachten tot de bezoeker ze activeert. Kijkt de bezoeker ernaar? Dan ontstaan er blokkenvormen met de woorden 'Hic' en 'Nunc' erin verwerkt. Dat is Latijn voor 'hier' en 'nu'. De blokken hebben de bekende stijl van kunstenaar Boris Tellegen. De stijl is ontstaan uit de graffiti van de jaren tachtig. Het lijken 2 totempalen, of poortwachters van de Dom. Op deze historische plek ontstaat een dynamisch spel tussen de monumentale vorm van de blokken en de vluchtigheid van digitale media. Wat zegt deze ervaring over het hier en nu? Of over de geschiedenis van deze plek?

Boris Tellegen

Begon in de jaren ’80 als graffitikunstenaar DELTA. Zijn werk is steeds ruimtelijker geworden: driedimensionaal werk op het snijvlak van architectuur, schilderkunst en beeldhouwkunst.

Locatie

Midden in de doorgang onder de Domtoren.

One Minute Sculptures – Erwin Wurm

Een kunstwerk dat u zelf tot leven moet wekken! Erwin Wurm plaatst normale voorwerpen in de virtuele ruimte. Hij nodigt u uit deze kunstwerken af te maken. Ongemakkelijk of niet. Ga samen de uitdaging aan en gebruik de 3 instructietekeningen van de kunstenaar. Welke pose neemt u aan tussen deze flessen schoonmaakmiddel, de stukken fruit of de emmers?

Erwin Wurm

Voor Wurm is het belangrijk dat zijn werk niet alleen maar grappig is. Het moet u ook aan het denken zetten over de fysieke en psychische toestand van de mens. Juist door de rare houdingen waartoe de One Minute Sculptures een lichaam dwingen. Zijn werk gaat over de mens, onze alledaagse realiteit en de gekkigheid die daarmee samen gaat. Als beeldhouwer werkt hij met zeer uiteenlopende media en materialen. Traditioneel zijn de vormen die ze aannemen nooit.

Locatie

Eerste passage links in het Pandhof van de Dom (ingang Domplein). Deze locatie is open tot 16.00 uur.

Drawn by, drawn through – Audrey Large

Een vreemde monoliet (rots) hangt boven de ruïne van de Weerdpoorttoren. Dat was vroeger de toegangspoort tot de stad. Dit donkere object stelt u vragen over zijn oorsprong en functie. Komt het uit het verleden of de toekomst? Gemaakt door mensenhanden of door een computer? Is het vloeibaar of massief? De sculptuur is nog niet af en wacht erop totdat u het activeert. Neem uw beste kwast en kies een kleur. U kunt er tekst op schrijven of het inkleuren. Zo wordt het werk steeds 'echter' en persoonlijker. 

Audrey Large

De Franse ontwerper Audrey Large speelt met de grenzen tussen het digitale en het fysieke; ze zet technieken uit de werelden van animatie en 3D-software in om nieuwe beelden te creëren. Dit werk heeft ze gebeeldhouwd en digitaal getekend met een potlood en een grafisch tablet.

Locatie

Hoek Weerdbrug/Nijntje pleintje, in het midden van een cirkel van oude stenen.

 

Arcade Waves – Rogier van der Zwaag

De architectuur van het kloosterhof (de arcade) en het digitale werk spelen beiden met patronen en herhaling. In de gang verschijnen en verdwijnen doorzichtige muren die elkaars bewegingen spiegelen. Samen vormen ze een visuele harmonie, waar je doorheen kunt bewegen. De vloeiend bewegende geometrische vormen en restvormen spelen met elkaar. En met ons idee van realiteit.

Rogier van der Zwaag

Een kunstenaar gedreven door abstractie, patronen, beweging en muziek. Hij maakt meeslepende installaties, korte films en animaties die spelen met vorm, geluid, schaduw en de waarneming van de kijker. Arcade Waves is zijn eerste werk in AR.

Locatie

Achterste kloostergang van Pandhof Sinte Marie.