Amsterdamsestraatweg: opnieuw inrichten straat

Fase project:
In voorbereiding

Start werkzaamheden:
zomer 2024

We werken aan een andere inrichting van de Amsterdamsestraatweg tussen Weerdsingel en de Marnixlaan. We willen de verkeersveiligheid verbeteren voor fiets en voetganger en de straat groener maken. Zo maken we er een straat van waar het prettig wonen, wandelen en winkelen is.

Het opnieuw inrichten van de Amsterdamsestraatweg maakt onderdeel uit van de aanpak Amsterdamsestraatweg.

Bomen verwijderen

De rechter heeft besloten dat wij de bomen mogen weghalen. Op vrijdag 12 april 2024 controleren we de bomen op de Amsterdamsestraatweg om te kijken of er vogels broeden. Als dat niet zo is, dan worden de bomen 16 en 17 april weggehaald.

Wat gaan we doen?

Samen met bewoners en ondernemers werkten we aan een ontwerp voor de nieuwe inrichting. De straat wordt veiliger, groener en mooier. Er is meer ruimte voor fietsers, voetgangers en terrassen. De straat kan straks beter tegen grote wisselingen in het klimaat, zoals warme zomers en veel regen. Lees en bekijk hieronder wat we gaan doen.

De straat wordt veiliger voor iedereen. Automobilisten, fietsers en voetgangers kunnen straks makkelijker en veiliger oversteken. Hiervoor nemen we verschillende maatregelen:

  • de pleinen bij de watertoren, de Plantage, de Boorstraat-Bethlehemweg en Herenweg krijgen verhoogde verkeersplateaus met een breed zebrapad.
  • het oversteekpunt bij de Geraniumstraat krijgt een verhoogd verkeersplateau, een breed zebrapad en oversteekplek voor fietsers.
  • over bijna de hele lengte van de straat maken we van de straat een middenberm van ten minste 1 meter, zodat voetgangers veilig in 2 etappes kunnen oversteken.

Het verkeer op straat gaat door verschillende maatregelen langzamer rijden. Ook wordt de straat meer overzichtelijk. Dit gaan we doen:

  • we richten de weg in als een 30 kilometer per uur-straat.
  • tussen de pleinen komen om de ongeveer 100 meter drempels zodat de snelheid van het autoverkeer laag blijft.
  • we verbeteren het zicht op en vanuit de zijstraten van de Amsterdamsestraatweg. Daarom verwijderen we dingen die het zicht verminderen zoals fietsrekken en parkeerplekken.

We maken de Amsterdamsestraatweg groener en gezonder. Er komt 5 keer zoveel groen als er nu is. Totaal komt er 2.500 m2 meer groen bij. Dit gaan we doen:

  • de bomen krijgen meer ruimte om te groeien tot gezonde, grote bomen. We vervangen ongezonde bomen voor nieuwe bomen.
  • er komen planten bij bomen en in plantvakken.
  • de straat is voorbereid op grote klimaatwisselingen: water stroomt beter weg bij veel regen en de planten en bomen zorgen voor verkoeling bij hete zomers.

We willen dat de Amsterdamsestraatweg een fijne plek is om te winkelen, wonen en wandelen. Zo krijgen fietsers en voetgangers meer ruimte:

  • de indeling van de weg met aparte fietspaden blijft hetzelfde.
  • de fietspaden worden breder.
  • de stoep is zo veel mogelijk vrij voor voetgangers, rolstoelgebruikers en kinderwagens. De lantaarnpalen staan niet meer op de stoep en er staan minder prullenbakken. We willen in de toekomst zorgen dat de borden van winkels niet te veel ruimte innemen. We maken hier nog een plan voor.
  • waar mogelijk komt er bij de pleinen (meer) ruimte voor terrassen.

We zorgen dat fietsers, automobilisten, pakketbezorgers en leveranciers voor winkels genoeg ruimte hebben om te parkeren. We gaan slim om met de ruimte die we hebben. Zo doen we dat:

  • we plaatsen 688 fietsenrekken, dat zijn er 155 meer dan nu.
  • ongeveer 45 parkeerplekken voor auto’s komen te vervallen. Zo maken we meer ruimte voor groen en verbeteren we de verkeersveiligheid. We hebben onderzocht dat er dan op drukke momenten nog steeds voldoende parkeerplekken zijn.
  • er komen minder (grote) laad- en losplekken. De meeste leveranciers rijden in kleinere bussen die de parkeerplekken kunnen gebruiken als het rustig is.
  • op 7 van de 10 laad- en losplekken kunt u na 12.00 uur ook met de auto parkeren.

Definitief ontwerp

Het voorlopig ontwerp is verder uitgewerkt tot het definitief ontwerp. Nu is precies duidelijk hoe de nieuwe Amsterdamsestraatweg er uit gaat zien.

We hebben in het definitieve ontwerp een paar dingen aangepast, bijvoorbeeld:

  • Op meerdere plekken is er meer ruimte voor het parkeren van fietsen.
  • De afvalbakken komen op de stoep aan de kant van het fietspad.
  • Op meerdere plekken is er nog meer ruimte onder de grond voor bomen. Zo kunnen ze beter groeien.
  • De stoep is op een paar plekken breder gemaakt, zodat er meer ruimte is om te lopen.
  • De parkeerautomaten komen op de stoep bij de zijstraten.

Impressies

Hieronder krijgt u een beeld (impressie) hoe de Amsterdamsestraatweg eruit komt te zien na het opnieuw inrichten. 

Op de hoogte blijven

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op de Amsterdamsestraatweg? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief Utrecht en kies voor de wijk Noordwest.

Meld u aan voor de nieuwsbrief Utrecht

Planning

Wat gebeurt wanneer?
WanneerWat
Januari - zomer 2024Voorbereiden werk
Zomer 2024Begin werk

Wat is er al gebeurd?

  • Oktober - december 2023: kiezen aannemer voor het werk
  • Voorjaar 2023: definitief ontwerp klaar
  • Januari 2023: voorlopig ontwerp vastgesteld
  • Najaar 2022: u kon reageren op voorlopig ontwerp
  • Voorjaar 2022: tijdelijke maatregelen klaar
  • Voorjaar 2022: het plan met wensen en eisen en eerste ontwerp werd vastgesteld
  • September 2021: u kon reageren op het eerste ontwerp
  • Najaar 2021: het plan met wensen en eisen (IPvE) was klaar
  • Najaar 2020: principekeuzes voor het eerste ontwerp