Hulp en ondersteuning (Wmo) Organisaties hulp bij het huishouden vanaf 2022

Vanaf 1 januari 2022 zijn er 4 organisaties voor hulp bij het huishouden. Hebt u nu al hulp bij het huishouden vanuit de gemeente? Dan hoeft u niets te doen.

De 4 organisaties 

Onze contracten van nu met de organisaties voor hulp bij het huishouden lopen uiterlijk op 1 mei 2022 af. Wij hebben voor de nieuwe contracten organisaties uitgekozen die samen met ons de hulp verder kunnen verbeteren. Hulp die nog beter past bij uw situatie, en nog meer samenwerkt met andere zorgpartijen in de wijk. 

De 4 organisaties zijn: 

Van welke organisatie krijgt u hulp vanaf 1 mei 2022?

Vanaf 1 mei 2022 zijn er 4 mogelijke situaties:

  1. U gaat direct over naar een andere organisatie voor hulp bij het huishouden, u houdt uw vaste hulp.
  2. U gaat direct over naar een andere organisatie voor hulp bij het huishouden, u krijgt een nieuwe hulp.
  3. Er is tijdelijk geen hulp voor u beschikbaar. Dit wordt zo snel mogelijk opgelost.
  4. U blijft bij uw huidige organisatie voor hulp bij het huishouden.

Als situatie 1, 2, of 3 voor u geldt, krijgt u eind maart 2022 een brief van ons. Daarin staat wat dit voor u betekent.

Groot tekort aan personeel

Wanneer er in de brief staat dat er nu voor u geen hulp beschikbaar is, komt u op de wachtlijst. Zodra er plek is krijgt u opnieuw een brief van ons en zal de zorgorganisatie contact met u opnemen. Wij begrijpen dat dit een hele vervelende situatie is. Helaas hebben de zorgaanbieders een groot tekort aan personeel. De arbeidsmarkt is flink aangetrokken. Sommige medewerkers kiezen ervoor om ergens anders te gaan werken. Wij doen er samen met de zorgorganisaties alles aan om dit op te lossen.

Misschien hebt u een brief gekregen waarin staat dat u nog tot 1 mei bij de organisatie blijft waar u nu hulp van krijgt. Stopt de organisatie toch al eerder met het leveren van hulp?  Wij doen er alles aan om u dan zo snel mogelijk hulp te bieden van een nieuwe organisatie.

Eigen bijdrage ook bij minder uren

Ook als u in een maand minder of heel weinig uren hulp hebt gekregen, betaalt u toch de volledige eigen bijdrage. De eigen bijdrage is altijd een vast bedrag. Het maakt dus niet uit hoeveel uur hulp dat u hebt gekregen. Ook als u de hulp hebt geweigerd of niet op tijd hebt geannuleerd, betaalt u de eigen bijdrage. Hebt u recht op hulp, maar krijgt u geen hulp omdat wij die niet voor u hebben? Dan betaalt u geen eigen bijdrage.

Hebt u een factuur gekregen voor de eigen bijdrage en denkt u dat dit onterecht is? Mail dan naar wmo@utrecht.nl dan zullen wij dit verder uitzoeken.

Verdeling per wijk

Van welke organisatie u hulp bij het huishouden krijgt, hangt af van de wijk waar u woont. De 4 organisaties hebben samen de wijken van Utrecht verdeeld.

Organisaties per wijk
U woont inU krijgt hulp van
OvervechtDocura Thuiszorg of Zorgwacht
NoordwestDocura Thuiszorg of Zorgwacht
WestDocura Thuiszorg of Zorgwacht
BinnenstadT-Zorg of Emile Thuiszorg
Leidsche RijnT-Zorg of Emile Thuiszorg
NoordoostT-Zorg of Emile Thuiszorg
OostT-Zorg of Emile Thuiszorg
Vleuten-De MeernT-Zorg of Emile Thuiszorg

Zuid

T-Zorg of Emile Thuiszorg
ZuidwestT-Zorg of Emile Thuiszorg

Wilt u geen hulp krijgen van de organisatie waar u bij bent ingedeeld? Bijvoorbeeld omdat u in het verleden ontevreden was over deze organisatie? Dan moet u zelf in gesprek gaan met de organisatie om tot een oplossing te komen.

Vaste hulpen behouden 

Wij willen graag dat de hulp die u nu kent, vanaf 1 mei 2022 ook bij u blijft komen. Daar doen wij ons best voor. Maar we gaan ook wijkgericht werken. Een organisatie die nu in de hele stad werkt, zal vanaf 2022 in 1 deel van de stad werken. Vanaf 1 mei 2022 krijgt u hulp van 1 van de aanbieders die in uw wijk werkt. Uw hulp mag met u mee als u dat allebei wilt. Uw hulp is van harte welkom bij de aanbieder die in uw wijk werkt. Uw hulp kan hiervoor contact opnemen met de aanbieder in uw wijk.

Hebt u nog vragen?

Stel uw vragen gerust. U kunt ons mailen via wmo@utrecht.nl. Of bel ons op het telefoonnummer hieronder.

Hebt u eind maart een brief ontvangen over hulp bij het huishouden waarin staat dat u tijdelijk op de wachtlijst komt? En wilt u ons daarover bellen of mailen? Dan is het goed om te weten dat we u nu helaas niet meer informatie kunnen geven dan in de brief staat.

Informatie voor medewerkers hulp bij het huishouden

Hulp en contact Wmo

Telefoon

030 - 286 95 00

Maandag tot en met vrijdag
(van 09.00 tot 13.00 uur)

Op dit moment krijgt het Wmo-loket veel telefonische vragen. Wanneer u ons belt kan het daardoor zijn dat het langer duurt voordat we u te woord kunnen staan.