Informatie voor professionals Lancering digitaal portaal

Lancering digitaal portaal voor bijstand

De gemeente is gestart met een digitaal portaal voor Utrechters die een bijstandsuitkering hebben aangevraagd.  Het portaal is een persoonlijke webpagina waar onder andere alles over de bijstandsaanvraag in staat.

Hoe werkt het portaal?

Iemand vraagt een bijstandsuitkering aan via utrecht.nl/bijstandsuitkering . De aanvrager kan daarna 24 uur per dag terecht op een persoonlijk portaal via utrecht.nl/portaalwerkeninkomen. Inloggen gaat via DigiD. In het portaal staan persoonlijke gegevens en werkopdrachten die horen bij de zoekperiode. Aanvragers ontvangen geen papieren meer en kunnen precies zien wat ze nog moeten doen in de zoekperiode van 4 weken. De aanvrager kan ook contact opnemen met de gemeente via het portaal.

Gedoseerde start

We starten met een kleine groep Utrechters en breiden het aantal verder uit. Zodra Utrechters een aanvraag voor de bijstand doen via utrecht.nl/bijstandsuitkering wordt direct duidelijk wie er naar het nieuwe portaal gaat en wie (nog) niet.

Verbetering dienstverlening

De lancering van een portaal is een van de stappen om de dienstverlening van de gemeente digitaler te maken. Zo kan de gemeente administratieve handelingen verminderen en is er meer tijd voor maatwerk.

Wat als iemand niet digitaal vaardig is?

De gemeente blijft persoonlijke dienstverlening bieden. Als een aanvrager niet zelf met de computer overweg kan, dan kan de aanvrager altijd telefonisch een afspraak maken via 030 – 286 52 11.

Vragen?

Krijgt u, als samenwerkingspartner van ons, vragen over het portaal en komt u er ook niet uit? Neem dan contact op via uw contactpersoon bij Werk en Inkomen of via telefoonnummer 030 – 286 52 11.