Gedragsregels op de sociale media van de raad

De gemeenteraad is actief op sociale media. U bent welkom om mee te discussiƫren op onze sociale mediakanalen en onze berichten te delen. We leven in een vrij land en iedereen heeft andere ideeƫn en zienswijzen. We zien graag dat er verschillende meningen en standpunten naar voren worden gebracht, maar we vragen u opruiende, beledigende en aanstootgevende taal te vermijden en uw medegebruikers te respecteren.

We hanteren daarom een aantal gedragsregels voor de reacties onder onze berichten op sociale media.

Gedragsregels

• Haatdragende berichten of berichten met belediging op basis van bijvoorbeeld geslacht, ras, klasse, etniciteit, herkomst, religie, sekse of geaardheid worden verwijderd.
  • Laten we het vriendelijk houden. Gebruik geen scheldwoorden, zowel naar andere gebruikers als naar raadsleden, commissieleden en leden van het College van Burgemeester en Wethouders.
  • U houdt zich aan de Nederlandse wet. Berichten die opzettelijk kwetsend zijn, oproepen tot haat of geweld of de privacy van andere mensen onnodig schenden worden verwijderd. Ook doen wij aangifte, wanneer er sprake is van een strafbaar feit.
  • U kunt het oneens zijn met (delen van) een bericht. Er is plek voor reactie vanuit alle politieke stromingen. We grijpen in als er feitelijke onjuistheden worden verspreid.
  • Reacties die niets te maken hebben met het onderwerp (spam) worden verwijderd.

Bij het herhaaldelijk overschrijden van de gedragsregels blokkeren we de betreffende gebruiker.

Heeft u vragen over deze gedragsregels? Dan kunt u contact met ons opnemen via griffie.gemeenteraad@utrecht.nl.

Hulp en contact Griffie

griffie.gemeenteraad@utrecht.nl