ContactDat kan beter

Begrijpelijke taal

Dagelijks versturen wij heel veel brieven, wijkberichten en nieuwsbrieven. We willen natuurlijk dat de informatie begrijpelijk en duidelijk is. En dat is niet altijd het geval. Kijk maar...

Laat het ons weten

Ontvangt u van de gemeente Utrecht een brief, wijkbericht of nieuwsbericht met veel onbegrijpelijke woorden en zinnen? We horen dit graag!

Hoe doet u dat?

Maak van het hele document een kopie of foto. Zet eventueel een cirkel om de moeilijk geschreven teksten. Stuur ons de kopie of foto met uw tips en opmerkingen.

Wat doen we met uw voorbeeld?

  • We verbeteren onze standaardbrieven en teksten op internet
  • We helpen de schrijver; tips voor begrijpelijke taal
  • We gebruiken de voorbeelden tijdens onze schrijftrainingen

We verbeteren telkens onze dienstverlening. U helpt ons om onze taal verder te verbeteren.

Wat is begrijpelijke taal?

95% van de Nederlanders heeft leesniveau B1. Ze lezen en begrijpen ‘normale’ alledaagse teksten. Zeg maar, zoals we met elkaar praten. Wij verwachten van onze medewerkers dat ze begrijpelijk kunnen schrijven (leesniveau B1).
Leesniveau B1 geeft aan dat iemand eenvoudige teksten kan lezen en alledaagse gesprekken kan voeren. Wat is dat dan eigenlijk?

  • Teksten met zinnen van ongeveer 10 tot 15 woorden.
  • Een alinea met 10 tot 15 zinnen of ongeveer 100 woorden.
  • Duidelijke korte kopjes boven de alinea.
  • Zoveel mogelijk in de actieve vorm
  • Zo persoonlijk mogelijk en geschreven naar de belevingswereld van de lezer.
  • Gebruik van bekende en eenvoudige woorden (niet technisch of juridisch).
  • Vaktaal en moeilijke woorden gebruiken we alleen als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld omdat dit moet van de wet. Dan leggen we het ook uit.

Hulp en contact

Telefoon: 14 030

E-mail: datkanbeter@utrecht.nl

Uw mening