nieuwsbericht gemeente Utrecht

Utrecht gaat woningeigenaren verplichten om leegstand te melden als een woning langer dan zes maanden leegstaat. Wie dit niet doet, riskeert een boete. Na zes maanden gaan eigenaar en gemeente in gesprek om de woning zo snel mogelijk weer in gebruik te nemen. Als dit na twaalf maanden nog steeds niet is gelukt, kan de gemeente een gebruiker voordragen. Met deze leegstandsverordening wil de gemeente leegstand harder aanpakken om de woningnood tegen te gaan. In Utrecht staan zo’n 1500 woningen langdurig leeg.

“Met de huidige woningnood kunnen we niet accepteren dat woningen langdurig onbewoond blijven”, zegt wethouder Dennis de Vries. “Deze maatregel moet ervoor zorgen dat er meer woningen beschikbaar komen voor woningzoekenden. Ook geven we hiermee een signaal af aan eigenaren om zo snel mogelijk weer een nieuwe bewoner te vinden. Als dat niet lukt, gaat de gemeente helpen.”

Het college heeft de leegstandsverordening vandaag naar de gemeenteraad gestuurd ter besluitvorming. De verordening kan per 1 oktober 2023 in werking treden. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. Zo gaat komt er een meldsysteem en actieve controle en handhaving.

De aanpak van leegstand is onderdeel van de ambitie van het college om meer woonruimte toe te voegen en staat ook benoemd in het coalitieakkoord. Met de leegstandsaanpak wil de gemeente de bestaande woningvoorraad beter benutten, naast het bouwen van nieuwe woningen.

Hulp en contact Gemeente Utrecht

Telefoon

14 030

E-mail

Reactieformulier

Contactgegevens voor pers

Bezoekadres

Stadsplateau 1
3521 AZ Utrecht

Postadres

Postbus 16200
3500 CE Utrecht