nieuwsbericht gemeente Utrecht

Meer vervoer over water, elektrische bakfietsen en goederen bundelen via hubs aan de randen van de stad. De gemeente pakt de regie op duurzame en efficiënte stadslogistiek. Vanaf 1 januari 2025 moeten nieuwe bestel- en vrachtauto's in de binnenstad geheel uitstootvrij zijn. Ook komt er meer sturing op het aantal logistieke ritten in de stad. Dit is hard nodig omdat de vele voertuigen zorgen voor luchtvervuiling, drukte in het verkeer en opstoppingen. Zo werkt Utrecht aan een aantrekkelijke en bereikbare stad.

Elke dag worden winkels, kantoren, scholen, supermarkten, bouwplaatsen en huishoudens bevoorraad met goederen. ”We moeten nu keuzes maken voor een toekomstbestendige stad. De stad groeit, de wegen raken steeds voller en we werken hard aan schone lucht. Daarom pakken we de regie op onze stadslogistiek en dragen zo een steentje bij aan onze uitdagingen op gebied van klimaat en leefbaarheid.", zegt wethouder Eva Oosters. Ook groeit Utrecht de komende jaren in aantal bewoners, bezoekers en banen. Om het vervoer van goederen in goede banen te leiden verandert Utrecht de stadslogistiek. In de toekomst moeten meer goederen met minder voertuigen de stad in en deze goederen moeten uitstootvrij worden vervoerd, het doel is het aantal logistieke bewegingen tot 2040 niet te laten groeien ten opzichte van 2022 

Duurzame menukaart 

De gemeente werkt aan een menukaart voor duurzame alternatieven voor logistiek vervoer. Een voorbeeld van een nieuwe vorm van logistiek is het vervoer over water. Een aantal bouwprojecten en horecagelegenheden in de binnenstad worden nu al via het water bevoorraad. Met de aanleg van 250 extra haalpennen voor elektrische goederenboten zoals voor de bier- en ecoboot aan de Oudegracht en de aanleg van twee tot vier stadshaltes aan de singel in de komende jaren, wordt het vervoer over water een steeds beter alternatief voor vervuilend vrachtverkeer over de weg.  

Slimme technologie 

Om bedrijven te ondersteunen test de gemeente slimme technologieën bij het reguleren van logistiek verkeer in de stad. Intelligente toegang voor bestel- en vrachtauto's zorgen ervoor dat zij op de juiste momenten de stad in kunnen. Laden en lossen kan vervolgens op dynamische laad en los zones, zoals eerder getest in de Twijnstraat. Vervoerders maken gebruik van de digitale bereikbaarheidskaart om te zien waar zij met hun voertuig toegang hebben. Deze maatregelen gaan ‘zoekverkeer’ tegen, beschermen de werfkelders in de binnenstad tegen te zwaar verkeer en verhogen de leefbaarheid in de stad. Daarnaast onderzoekt Utrecht manieren om goederen zo efficiënt mogelijk naar, van en door de stad te vervoeren. Bijvoorbeeld met de proef met pakketpunten van MyPup.  

Ondersteuning van ondernemers 

Ondernemers die naar een slimme en duurzame manier van leveren willen overstappen, kunnen advies vragen aan een ‘logistiek makelaar’ en een beroep doen op een subsidieregeling. Deze kan worden aangevraagd tot aan de invoering van de Zero Emissie zone voor stadslogistiek in 2025. Een mogelijkheid waar veel ondernemers al gebruik van maken, is levering via een stadsdistributiecentrum aan de rand van de stad. Regionaal vrachtverkeer levert daar goederen af die vervolgens gebundeld in kleine voertuigen de stad in worden gebracht.  

Meer informatie over het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023-2026 is te vinden op www.utrecht.nl/goederenvervoer .

Hulp en contact Gemeente Utrecht

Telefoon

14 030

E-mail

Reactieformulier

Contactgegevens voor pers

Bezoekadres

Stadsplateau 1
3521 AZ Utrecht

Postadres

Postbus 16200
3500 CE Utrecht