We zoeken geschikte plekken voor grote buitenevenementen. We willen ze spreiden en zo een goede balans houden in de stad. We doen dit in opdracht van de gemeenteraad, samen met de stad. We gaan nu aan de slag met het onderzoeken van mogelijke opties. Eind 2025 geven we een overzicht van de nieuwe plekken die het meeste kans maken. Daarna neemt de gemeenteraad een besluit.
Wat we willen en waarom
Evenementen zorgen voor verbinding en saamhorigheidsgevoel in de stad. En ze laten mensen op een laagdrempelige manier in aanraking komen met cultuur en sport. Door de groei van de stad is er steeds minder ruimte voor grote evenementen. Daarom zoeken we nieuwe plekken waar dit nog steeds kan.
Op zoek naar ruimte
We onderzoeken waar er in de stad ruimte is voor grote evenementen, nu en in de toekomst. Begin 2025 dachten meer dan 1600 Utrechters mee over wat een goede nieuwe plek voor een evenement zou zijn en wat belangrijke eisen hiervoor zijn. Dat vroegen we ook aan organisatoren van evenementen en aan andere belanghebbenden. Daar is een lijst uit gekomen met plekken die we gaan onderzoeken. En een lijst met eisen voor de plekken.
Hoe verloopt het onderzoek
Eerst keken we naar wetgeving en gemeentelijk beleid. We deden onderzoek naar of er bijvoorbeeld versterkt geluid gemaakt kan worden. En wat het volume hiervan mag zijn, rekening houdend met de dichtstbijzijnde woningen. Daarnaast beoordeelden we de mogelijke plekken op basis van voorwaarden die inwoners, evenementenorganisatoren en andere belanghebbenden belangrijk vinden. Bijvoorbeeld: bereikbaarheid met het OV, is de plek ook te gebruiken voor andere doelen, en hoe lang is de plek te gebruiken als evenemententerrein?
Hoe verder?
3 plekken lijken op dit moment het meest geschikt. Daarom bekijken we deze nu verder:
- Recreatieterrein Hampoort
- Park de Gagel
- Rijnenburg
Deze 3 plekken beoordelen we nu op onder andere spreiding (goede spreiding van evenementen over de stad) en kosten voor de ontwikkeling. We voeren groepsgesprekken met inwoners en evenementenorganisatoren en gesprekken in buurt van de mogelijke plekken. We gebruiken ook de uitkomsten van de online vragenlijst.
Eind 2025 laten we informatie over alle onderzochte plekken van de lijst zien aan de gemeenteraad, met alle voor- en nadelen. De gemeenteraad bespreekt daarna welke plek zij het meest geschikt vindt.
Meedenken
Online vragenlijst
We willen graag weten wat u vindt van de mogelijke plekken voor grote buitenevenementen. Hebt u ideeën, zorgen of ziet u kansen? Laat het ons weten. U kunt online een vragenlijst invullen. Dit kan tot en met 13 juli 2025.
Wat is er al gedaan?
In 2023 hebben we al een groot onderzoek gedaan naar evenementen in de stad. Dit staat in ons evenementenbeleid. Dit onderzoek liet onder andere zien dat veel inwoners kleine, middelgrote en grote evenementen bij de stad vinden passen. Deze uitkomsten gebruiken we bij het zoeken naar nieuwe plekken voor evenementen.