Hoe werkt hulp bij schulden van de gemeente?

U kunt gratis hulp krijgen bij geldproblemen. Op Hulp bij geldzorgen en schulden leest u hoe u contact opneemt. Wij kijken dan welke hulp het beste bij u past. Het kan zijn dat u hulp bij schulden van de gemeente krijgt. Dit noemen we schulddienstverlening. Hieronder leest u hoe dit werkt.

Ben je jonger dan 27 jaar?

Dan lees je op Hulp bij geldzorgen voor jongeren welke hulp je kunt krijgen.

Hulp voordat u (misschien) een schuldregeling krijgt

Eerste gesprek

Wij nemen alle tijd om naar u te luisteren. Als u wilt mag u brieven van schuldeisers meenemen. Maar dat hoeft niet. Het gesprek is om een duidelijk beeld te krijgen van uw situatie.

Plan van aanpak 

Als we uw situatie goed kennen, gaan we aan een oplossing werken. We spreken af wat wij doen en wat u doet. Die afspraken zetten we in een plan van aanpak. Wij vragen of u het eens bent met die afspraken. Dan houden wij ons daar vanaf dat moment aan. Verandert uw situatie? Dan kan het plan van aanpak ook veranderen. 

Inkomsten en betalingen op orde brengen

Hiervoor hebben we nog wat informatie van u nodig. Bijvoorbeeld bankafschriften. Wij vragen u om deze naar een volgend gesprek mee te nemen. We kijken dan ook of u wel alle toeslagen krijgt, waar u recht op hebt.

Overzicht van alle schulden 

We maken samen met u een schuldenlijst: een overzicht van alle schuldeisers. 

Betalingsregeling

Wij kunnen u helpen om goede betalingsregelingen af te spreken met uw schuldeisers. Dit kan alleen als u weinig schuldeisers hebt en u de schulden binnen een redelijke tijd kunt betalen.

Stabilisatieperiode

U krijgt hulp bij het op orde krijgen van uw geldzaken. Wat we doen ligt aan uw situatie. Dit is bijvoorbeeld: ordenen van uw papieren, uitzoeken waardoor het komt dat u schulden hebt, of aanvragen van regelingen voor extra geld.

Schuldregelingen

Starten met een schuldregeling

Wij maken voor u afspraken met uw schuldeisers over het aflossen van uw schulden. U tekent een contract. Vanaf dat moment zetten wij elke maand een stukje van uw inkomen apart voor uw schuldeisers. Dat is het bedrag dat u kunt terugbetalen aan uw schuldeisers. We vragen uw schuldeisers hoe hoog uw schulden zijn. We maken hier een overzicht van en vragen of u het hier mee eens bent. Daarna vragen wij aan uw schuldeisers of u een deel van uw schulden niet hoeft terug te betalen. Gaan de schuldeisers akkoord? Dan hebben we een oplossing voor uw schulden gevonden. 

Lening

Misschien krijgt u een lening (krediet) van de gemeente. Meer hierover leest u op Lening voor het betalen van schulden.

Schuldbemiddeling

Bij schuldbemiddeling krijgt u geen lening, maar nemen wij contact op met uw schuldeisers. Wij rekenen uit hoeveel u per maand kunt betalen en doen een voorstel aan uw schuldeisers. Als zij akkoord zijn, betaalt u een zo groot mogelijk deel van uw schulden. Samen met u kijken we of dit in 1,5 jaar kan. Houdt u zich 1,5 jaar aan de afspraken? Dan hoeft u de rest van uw schulden niet te betalen.

Niet alle schuldeisers zijn akkoord

Dan zijn er 2 mogelijkheden. We bespreken met u wat het beste voor u is.

  • We kunnen de rechter vragen om de schuldeisers die niet akkoord zijn, te dwingen om akkoord te gaan. Dat noemen we een dwangakkoord. Dan kan de schuldregeling toch doorgaan. 
  • We kunnen de rechter ook vragen om u toe te laten tot de wettelijke schuldsanering natuurlijke personen (WSNP). U krijgt dan een bewindvoerder. Die zorgt ervoor dat u in 1,5 jaar tijd zoveel mogelijk schulden betaalt.

Andere hulp bij schulden van de gemeente

Budgetbeheer

Budgetbeheer betekent dat wij voor uw geld zorgen. Dan worden uw schulden niet hoger. U ondertekent een contract. En wij maken een budgetplan. Dan weet u wat wij voor u betalen en hoeveel geld u zelf nog kunt uitgeven. We openen een tijdelijke rekening. Hierop komt uw inkomen binnen. Van deze rekening betalen wij wat in het budgetplan staat. Zodra u er klaar voor bent, gaat u weer zelf voor uw geld zorgen.

Er zijn 2 vormen:

Totaal budgetbeheer

Wij betalen uw vaste lasten uit uw inkomen. Vast lasten zijn kosten die u steeds weer hebt. Denk hierbij aan huur, kosten voor energie, water, verwarming en de zorgverzekering. U krijgt huishoudgeld. Ook wel leefgeld genoemd. Dat is geld voor boodschappen en kleding. De hoogte daarvan spreken wij met u af. De rest van uw inkomen gebruiken wij voor het betalen van uw vaste lasten. En voor een spaarpotje als dat kan. 

Basis budgetbeheer

Wij betalen uw vaste lasten uit uw inkomen. De rest van uw inkomen maken wij over op uw bankrekening. U betaalt zelf andere kosten en u zet geld opzij voor hoge kosten of kosten die u niet verwacht.

Budgetcursus

Dit is een cursus waarin u beter leert omgaan met geld.

Budgetbegeleiding

U krijgt een tijd hulp bij het begrijpen van en overzicht krijgen over uw geldzaken en het in orde houden van uw geldzaken.

Budgetcoaching

U wordt gecoacht bij het begrijpen van en overzicht krijgen over uw geldzaken en het op orde houden van uw geldzaken.
 

BKR-registratie na einde schulddienstverlening

De BKR-registratie blijft staan tot 5 jaar na het einde van de schulddienstverlening. Is uw schulddienstverlening langer dan een half jaar geleden gestopt? Dan kunt u aan ons vragen om de BKR-registratie eerder te laten verwijderen. Stuur dan een e-mail naar debiteuren.kbu@utrecht.nl. Zet in de onderwerpregel: 'verwijderen BKR-registratie'. Vermeld daarna in de e-mail uw naam, geboortedatum en telefoonnummer. Lukt het u niet om naar ons te e-mailen? Bel dan naar Werk en Inkomen van de gemeente via 14 030. Wij behandelen uw verzoek binnen 6 weken.

Banken en andere organisaties registreren ook bij BKR. Die registraties kunnen wij niet aanpassen. Lees daar meer over op Bkr.nl.

Hulp en contact Werk en inkomen

Telefoon

14 030

Bereikbaar maandag tot en met vrijdag
9.00 - 17.30 uur

Bezoekadres

Stadsplateau 1, Utrecht

Alle contactinformatie