Uw werfkelder herstellen

Utrecht is trots op haar bijzondere erfgoed. Om dit voor toekomstige generaties te behouden, helpen we keldereigenaren in het wervengebied hun kelders te herstellen.

Het college van B en W heeft een definitieve regeling voor kelderherstel vastgesteld. De regeling gaat in op 1 januari 2026. De belangrijkste punten:

  • De gemeente wordt opdrachtgever namens keldereigenaren. Herstel van eeuwenoude kelders in het wervengebied is ingewikkeld. Op advies van de eigenaren wordt de gemeente opdrachtgever voor het herstel van de kelders. De gemeente neemt hiermee eigenaren veel werk uit handen.
  • FinanciĆ«le zekerheid vooraf via een eigen bijdrage. Keldereigenaren betalen een eigen bijdrage van gemiddeld 20 procent van de herstelkosten (vergelijkbaar met de subsidieregeling). We werken met een tabel met vaste bedragen. Bij het vaststellen van de bijdrage wordt rekening gehouden met de grootte van een kelder en hoeveelheid herstelwerk er nodig is. Eigenaren die fiscale voordelen hebben, betalen een hogere bruto bijdrage. Via het Utrechts Wervenfonds blijft een lening tegen lage rente beschikbaar.
  • De gemeente maakt een planning. De gemeente wil het herstel van de kelders zoveel mogelijk combineren met onderhoud van de werf- en kluismuren, afwatering, straat, kabels en leidingen. Zo geeft het werk minder overlast in de binnenstad. Ieder jaar plant de gemeente 4 jaar vooruit welk stukje gracht wordt aangepakt. Keldereigenaren kunnen hun kelder aanmelden voor herstel, de gemeente bepaalt vervolgens welke kelders, muren, kabels en leidingen de hoogste prioriteit hebben. De eerste planning is eind 2025 bekend.

Lees de samenvatting van de regeling

Kenniscentrum werven

Meer weten over het herstel van kelders in het wervengebied en de subsidieregeling?

Lees meer in het Kenniscentrum werven

Meer informatie

Hulp en contact Werven

Telefoon

14 030 

E-mail

werven@utrecht.nl