Stationsgebied

Het Stationsgebied is tussen 2007 en 2020 totaal veranderd. Het was de grootste gebiedsontwikkeling, midden in een stad, van Nederland.
Wat hebben we gedaan?
- We sloopten het oude muziekcentrum en bouwden een nieuw poppodium: TivoliVredenburg
- We vernieuwden Hoog Catharijne tot een open modern winkelcentrum
- We zorgden dat Utrecht een Stationsplein kreeg, tussen winkels en kantoren
- We regelden dat daaronder een fietsenstalling kwam met 12.500 plekken: de grootste stalling ter wereld
- We bouwden een wooncomplex op het bus- en tramstation
- We maakten van het Vredenburgplein een stadsplein met een mozaïek van kunst
- We zorgden dat Utrecht Centraal de ruimte en uitstraling kreeg die het treinstation in hartje Nederland nodig had en heeft
- We bouwden een brug over het spoor die 2 wijken verbindt: de Moreelsebrug
- We maakten van het Jaarbeursplein een evenementenplein in plaats van een fietsenzee
- We zorgden dat het water in de singel terugkwam, auto’s maakten plaats voor bootjes
In deze video ziet u in 5 minuten de verandering van het Stationsgebied: de aanleiding, de bouw en het resultaat.
Samenwerking

De verandering van het Stationsgebied was een samenwerking van de gemeente Utrecht, NS, ProRail, Klépierre (eigenaar Hoog Catharijne) en Jaarbeurs. De ontwikkelingen communiceerden we via het gebiedsmerk CU2030. De website CU2030.nl is sinds mei 2025 uit de lucht. Het informatiecentrum van CU2030 is gesloten.
Bouwontwikkelingen westkant Utrecht Centraal
Voor alle bouwontwikkelingen aan de westkant van Utrecht Centraal hebben we een nieuwe website gemaakt: beurskwartier.nl. Hier vindt u informatie over bijvoorbeeld de nieuwe stadswijk Beurskwartier, het Lombokplein en de ontwikkelingen rond de Jaarbeurs.