Terugbrengen historische Damsluisbrug
De fundering van de Damsluisbrug aan de Koningsweg kunnen we nog goed gebruiken voor de bouw van een nieuwe brug. De brug is in 1962 gesloopt. In 2023 starten we met voorbereidende werkzaamheden voor het terugbrengen van de brug.
Het terugbrengen van de Damsluisbrug zorgt voor:
- meer wateroppervlakte
- meer recreatieve mogelijkheden
- zichtbaarheid van het verhaal van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Voor het bouwen van de nieuwe brug hebben bureaus tekeningen en berekeningen gemaakt.
Bijzondere archeologische vondst Nieuwe Hollandse Waterlinie
We hebben in 2021 in het gebied waar het Lunettenpark moet komen archeologisch onderzoek gedaan. We hebben toen een groot deel van de oorspronkelijke fundering in verrassend goede staat teruggevonden. De damsluisbrug en de forten zijn een belangrijk onderdeel van de militair culturele geschiedenis van de Nieuwe Hollandse Waterlinie (NHW).
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
2e kwartaal 2023 | voorbereidende werkzaamheden (zoals verleggen kabels en leidingen) |
1e kwartaal 2024 | start werkzaamheden buiten |
Wat is er al gedaan?
- 24 oktober 2023: inloop informatiebijeenkomst over het (schets)ontwerp en de werkzaamheden.
- 28 juni 2023: De gemeente organiseert een grote informatiemarkt over dit project en alle andere projecten in Maarschalkerweerd.
Bereikbaarheid tijdens werkzaamheden
- Doorgaand fiets- en wandelverkeer en bestemmingsverkeer voor omwonenden blijft mogelijk.
- Doorgaand autoverkeer is tijdens de werkzaamheden niet mogelijk.
Meer over de verkeersmaatregelen en omleidingen volgen zodra dit bekend is.

Geschiedenis en werking damsluisbrug
Deze damsluisbrug is in 1875 gebouwd over de sloot die de fortgrachten van Lunet I en Lunet II met elkaar verbond. Een deel van het brugdek kon weggehaald worden. Zo konden ze erdoorheen varen. Uit oude tekeningen en foto’s was bekend dat deze brug in 1962 is gesloopt, maar dat daarbij de fundering was blijven zitten.
Bij een damsluisbrug kon het water worden afgesloten door het laten zakken van houten balken tussen de pijlers. Hierdoor kwamen delen van het land achter de dam onder water te staan. Dat is het principe van alle waterlinies in Nederland. Daarmee is zo’n brug een belangrijk deel van het verhaal van de waterlinie.