Terugbrengen historische Damsluisbrug

In het Lunettenpark willen we de militaire geschiedenis van de Nieuwe Hollandse Waterlinie beter zichtbaar maken. Daarom brengen we 2 historische elementen terug in het gebied.

In de Koningsweg realiseren we een nieuwe brug op de plek van de Damsluisbrug die in 1962 gedeeltelijk werd gesloopt. Met de komst van de brug heropenen we het eerder gedempte verbindingskanaal tussen de fortgrachten van Lunet I en II. In 2023 hebben we voorbereidend onderzoek gedaan. De werkzaamheden duren van april tot en met oktober 2024.

Het terugbrengen van de Damsluisbrug zorgt voor:

  • meer wateroppervlakte
  • meer recreatieve mogelijkheden
  • zichtbaarheid van het verhaal van de Nieuwe Hollandse Waterlinie

Traverse

Naast de Damsluisbrug brengen we ook de traverse bij Lunet I terug. Dit is een aarden wal die vroeger dienstdeed als verdedigingswerk voor de Lunetten. Met het herstel van de traverse kunnen we het verhaal van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de werking van de forten nog beter zichtbaar maken. We gebruiken de grond die voor de brug wordt afgegraven. De traverse krijgt bloemrijk grasland en wordt daarmee een hotspot voor allerlei insecten.

Bereikbaarheid tijdens werkzaamheden

Tijdens het werk sluiten we de de doorgang via de Koningsweg in de buurt van de werkzaamheden af voor het autoverkeer. Fietsers en voetgangers kunnen er nog wel langs. Borden geven de omleidingroutes aan. Woningen, bedrijven en parkeerterreinen aan de Koningsweg blijven via de omleiding bereikbaar.

Timpelpaal

Aan de Koningsweg ter hoogte van de Rijndijk is een zogenaamde 'Timpelpaal' geplaatst. Hier kunnen bezoekers en voorbijgangers met hun telefoon een foto maken en via een QR code uploaden op de site Timpel. Op de website worden de foto's achter elkaar geplaatst. Omdat alle foto's vanuit dezelfde hoek zijn genomen, krijg je na verloop van tijd een mooi beeld van de bouwvorderingen van de nieuwe brug. 

Geschiedenis en werking damsluisbrug

De Damsluisbrug was een belangrijk onderdeel van de militaire geschiedenis van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het water onder de brug kon met houten balken worden tegengehouden, waardoor men stukken land onder water kon zetten.

Deze damsluisbrug is in 1875 gebouwd over het verbindingskanaal tussen de de fortgrachten van Lunet I en Lunet II. Een deel van het brugdek kon weggehaald worden om boten door te laten varen en de vijand tegen te houden. In 1962 is de Koningsweg verlegd en het verbindingskanaal tussen de fortgrachten gedempt. De brug is toen gedeeltelijk gesloopt en het restant verdween onder de grond.

In 2021 bleek uit archeologisch onderzoek dat de oorspronkelijke fundering van de brug nog in goede staat was. Deze kunnen we gebruiken voor de bouw van de nieuwe brug. De nieuwe brug wordt geen exacte kopie van de historische brug, maar laat wel ongeveer zien hoe het eruit zag.

Kabels en leidingen

Op de plaats waar de brug komt, liggen in de grond veel kabels en leidingen. Deze moeten wij verleggen. Een deel ervan komt in de nieuwe brug te liggen. Een ander deel zal in een buis onder het water liggen.

Planning

Wat gebeurt wanneer?
WanneerWat
April 2024start werkzaamheden
Oktober 2024opening nieuwe brug

    Wat is er al gedaan?

    • 24 oktober 2023: inloop informatiebijeenkomst over het (schets)ontwerp en de werkzaamheden.
    • 28 juni 2023: grote informatiemarkt over dit project en alle andere projecten in Maarschalkerweerd.
    • 18 april 2023: omgevingsvergunning Damsluisbrug is verleend.

    Hulp en contact Lunettenpark

    Telefoon

    14 030

    E-mail

    lunettenpark@utrecht.nl