Wat kunt u doen bij een crisis?

We zijn allemaal afhankelijk van dagelijkse voorzieningen zoals stroom, water en telecommunicatie. Deze voorzieningen kunnen plots uitvallen, ook voor langere tijd. Wat kunt u zelf doen om voorbereid te zijn? Samen zorgen we voor een veilige en weerbare stad.

Voor crisis

Hoe bereidt u zich voor?

In de eerste periode van een crisis of noodsituatie zijn we op onszelf en op elkaar aangewezen. Hulp kan niet altijd direct bij u zijn in extreme situaties. Denk bijvoorbeeld aan langdurige uitval van elektriciteit, drinkwater en internet. Het is daarom belangrijk om uzelf goed voor te bereiden. Een paar simpele stappen kunnen al helpen om uzelf en anderen veilig te houden.

  • Stel een noodpakket samen zodat u de eerste 72 uur vooruit kunt. De meeste spullen hebt u waarschijnlijk al in huis, zoals water, houdbaar eten en een powerbank.
  • Maak een noodplan. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Maak afspraken over wat jullie doen als iets misgaat. Wie belt u bijvoorbeeld als eerste en wat is jullie verzamelplek als u geen contact kunt krijgen?
  • Stel NL-Alert in op uw mobiele telefoon. In uw buurt krijgt u op deze manier een waarschuwing.
  • Praat met elkaar. Wat kunnen jullie samen doen om te zorgen dat iedereen veilig is? Weet bij wie u om hulp kunt vragen of wie u hulp kunt bieden.

Lees meer over u voorbereiden op crisis via website van Denk Vooruit

Help elkaar

We zijn tijdens een crisis ook op elkaar aangewezen. Juist dan is het belangrijk dat we elkaar helpen. Denk bijvoorbeeld aan uw buurvrouw die slecht ter been is. Of aan iemand in de straat die de taal niet goed spreekt en niet weet wat hij moet doen. Als u voorbereid bent, kunt u ook voor een ander iets doen. Begin met simpel het gesprek aangaan over het voorbereiden. Wilt u meer doen? Denk aan een EHBO-cursus of meldt u aan voor een actie in de wijk. U hoeft het niet alleen te bedenken. 

Hoe bereidt de gemeente zich voor?

De gemeente Utrecht bereidt zich ook voor op een crisis en werkt hiervoor samen met partners, zoals de brandweer, geneeskundige diensten, politie, het OM en de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Samen maken we afspraken over de aanpak van rampen en crises met als doel zo goed mogelijk voorbereid te zijn. Een goede samenwerking tussen hulpverleningsdiensten, overheden, bedrijven en inwoners is hierin belangrijk. Samen werken we aan een crisisplan en risicoprofiel.

Tijdens crisis

Wat kunt u doen tijdens een crisis?

Met een noodpakket bent u de eerste 72 uur na een noodsituatie goed voorbereid. Verder is iedere ramp anders, maar dit kunt u in ieder geval doen:

  • hoort u de sirene? Ga naar binnen, sluit uw ramen en deuren. Lees meer over de sirene
  • waarschuw en informeer mensen in uw omgeving
  • probeer informatie te krijgen van een betrouwbare bron, meer over onder 'Op de hoogte blijven'

Waar kunt u terecht tijdens een crisis?

De gemeente Utrecht werkt aan het inrichten van noodsteunpunten. Hier kunt u terecht als dagelijkse voorzieningen zoals stroom of water voor een langere tijd uitvallen. Hoe we dit aanpakken en welke plekken geschikt zijn, onderzoeken we nu in samenwerking met de Veiligheidsregio Utrecht. 

Op de hoogte blijven

  • RTV Utrecht | bij grote rampen in de regio Utrecht is RTV Utrecht de regionale rampenzender. Officiële berichten over de ramp geeft RTV Utrecht door via de radio, Radio M Utrecht:
    • locatie FM radio zender: Lopik - frequentie in MhZ: 93.1
    • locatie FM radio zender: Rhenen - frequentie in MhZ: 97.9
    • DAB-frequentie (digitaal netwerk) - 12B
  • Website utrecht.nl (homepage) | Wij communiceren bij een crisis zo veel mogelijk via www.utrecht.nl. Op de startpagina staat tijdens crises een weblog met informatie die voor u van belang is.
  • Sociale media | Tijdens een crisis gebruiken we ook X (eerder Twitter). Op dit sociale media kanaal staat de laatste informatie met een verwijzing naar de website. Volg ons op X via @GemeenteUtrecht.
  • Informatienummer | Voor vragen zijn wij bereikbaar op telefoonnummer 14 030. Ons Klant Contact Centrum wordt bij een crisis uitgebreid. Als er veel mensen op zoek zijn naar familie, dan wordt daarvoor een speciaal telefoonnummer geopend. Dit wordt via onze website en via X bekendgemaakt.
  • NL-Alert | De Veiligheidsregio Utrecht (VRU) verstuurt een NL-Alert voor waarschuwingen in uw buurt. Volg de instructies uit het NL-Alert op.

Hulp en contact Veiligheid

Telefoon

14 030

Overlast

Doe een melding

Spoed?

Bel de politie via 112