Fase project:
In voorbereiding
Verwachte startdatum:
2026
We gaan een deel van de Koningsweg opnieuw inrichten. Het gaat om het stuk vanaf de kruising met de Oosterspoorbaan tot de kruising met de trambaan bij de Laan van Maarschalkerweerd. We vernieuwen het riool, er komt een nieuw wegdek en we maken ruimte voor meer groen. De weg wordt aantrekkelijker en veiliger voor fietsers en voetgangers.
Wat gaan we doen en waarom?
We maken van de Koningsweg een fietsstraat met meer ruimte voor groen. Hiermee maken we het fietsnetwerk in Utrecht beter. We kunnen dit plan uitvoeren met een subsidie van de Provincie Utrecht.
- De Koningsweg wordt een hoofdfietsroute waar de auto te gast is. Deze route verbindt Maarschalkerweerd met Amelisweerd en de stad en sluit aan op andere hoofdfietsroutes.
- Langs de weg komen veel nieuwe bomen en groenvakken.
- Er komt een stuk nieuw riool tussen de Oosterspoorbaan en de Waterlinieweg en tussen de Waterlinieweg en de Laan van Maarschalkerweerd.
- Bij het fort Lunet I plaatsen we de historische Damsluisbrug weer terug.
We stelden het eerste plan voor dit verkeersproject op 20 juni 2023 vast.
Bekijk het eerste plan voor de nieuwe inrichting Koningsweg
Plan met eisen en wensen en ontwerp
We hebben een plan met eisen en wensen en een ontwerp voor de Koningsweg gemaakt. Hierin staat welke functie waar ongeveer moet komen (functioneel ontwerp). In september/oktober 2024 was het mogelijk om te reageren op het plan. We hebben de reacties en opmerkingen zoveel mogelijk verwerkt in het plan.
Samenvatting van de eisen en wensen voor het plan en ontwerp:
- Er is een onderscheid tussen het stedelijke deel (Oosterspoorbaan-Waterlinieweg) en het landelijke deel (Waterlinieweg-Laan van Maarschalkerweerd) van de Koningsweg.
- De Koningsweg wordt een fietsstraat: auto’s zijn te gast met een maximale snelheid van 30 kilometer per uur.
- De breedte is 4,80 meter (5,80 meter nabij het tuincentrum).
- Stedelijk deel:
- Op de kruising met de Oosterspoorbaan krijgt de Koningsweg voorrang.
- We vervangen het riool van nu voor een gescheiden riool. Het vuilwater uit de huizen scheiden we op deze manier van het regenwater.
- De bestaande bomen (platanen) blijven staan, er komen een aantal bomen bij.
- We heffen 16 van de 90 parkeerplaatsen op.
- Landelijk deel:
- Dit is de overgang tussen stad en land. Dit deel krijgt een parkachtige inrichting.
- Alle parkeerplaatsen langs dit deel heffen we op.
- We bouwen de historische Damsluisbrug terug.
Bekijk het plan met eisen en wensen en het ontwerp
Bekijk onze reactie op de vragen en reacties van betrokkenen
Op 9 april 2025 gaven we akkoord op het plan.
Ontwerp
Op 28 oktober 2025 stelden we het voorlopige ontwerp voor de nieuwe inrichting vast. We gaan het ontwerp nu verder uitwerken en een aannemer kiezen voor de uitvoering.
Het voorlopige ontwerp is een uitwerking van de eisen en wensen voor het plan zoals hierboven beschreven. Op hoofdlijnen is het ontwerp hetzelfde gebleven. De grootste wijzigingen in het voorlopig ontwerp zijn:
De belangrijkste punten van het ontwerp zijn:
- Maatvoering en verloop van de nieuw aan te leggen bocht nabij de Damsluisbrug (landelijk deel) i.v.m. raakvlakken met kabels&leidingen, een grote bestaande boom en project Lunettenpark;
- Om de cultuurhistorische as zo goed als mogelijk te herstellen, komt er een uitgedunde dubbele bomenlaan i.p.v. een enkele bomenlaan zoals in het vorige plan was opgenomen.
- De nieuwe bomen die geplant worden in het landelijke deel zijn de soorten zomereik, koningslinde en fladderiep. In het stedelijke deel komen er platanen bij.
- De invulling van de groenvakken in het stedelijk deel is verder uitgewerkt.
- Er komen meer fietsparkeerplekken.
- Er komen 6 laadplekken voor elektrische auto’s en 2 deelautoplaatsen.
- Er wordt rekening gehouden met toegankelijkheid voor mensen met een beperking.
We gaan het ontwerp nu verder uitwerken en een aannemer kiezen voor de uitvoering.
Planning
| Wanneer | Wat |
|---|---|
| 2026 |
|
| Eind 2026 | Verwachte start werkzaamheden |
| Midden 2028 | Verwachte oplevering |
Wat is er al gedaan?
- 28 oktober 2025: wij stellen voorlopig ontwerp vast.
- 7 oktober 2025: informatiemarkt over alle projecten in Maarschalkerweerd.
- 22 mei 2025: informatieavond over het ontwerp.
- 9 april 2025: we stelden plan en ontwerp voor nieuwe inrichting Koningsweg vast.
- 27 september – 27 oktober 2024: iedereen kon reageren op het plan met eisen en wensen en het ontwerp met welke functie waar ongeveer moet komen.
- 16 april 2024: grote informatiemarkt over dit project en alle andere projecten in Maarschalkerweerd.
- 24 oktober 2023: inloop informatiebijeenkomst over het ontwerp en het werk.
- 28 juni 2023: informatiemarkt over dit project en alle andere projecten in Maarschalkerweerd.
- 20 juni 2023: we stelden eerste plan voor de nieuwe inrichting vast.
Waar helpt dit project aan mee?
We maken een belangrijke straat in Utrecht Oost aantrekkelijker en geschikt voor fietsers. De route sluit aan op andere fietsroutes en verbindt Maarschalkerweerd met de stad en met Amelisweerd. Het past bij ons duurzame mobiliteitsbeleid en helpt bij een gezonde en veilige leefomgeving. Dit staat in het coalitieakkoord en de Ruimtelijke Strategie Utrecht 2040.
