
Fase project:
in uitvoering
Waarschijnlijk klaar:
eind 2026
De Maliebaan krijgt een nieuwe inrichting. Er komt meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. Ook vervangen we het riool.
Wat komt er?
- De middenbaan wordt een autovrij wandel- en fietspad. Hier delen fietsers en voetgangers de ruimte. Net zoals in het Wilhelminapark of op Het Lint in het Máximapark.
- Auto’s kunnen gebruik maken van de straten die langs de gebouwen liggen. Deze straten maken we smaller, zodat auto’s minder hard rijden. Fietsers kunnen ook over de deze straten rijden. Er komen voetpaden vanaf de straten naar de wandelpaden in de middenbaan.
- De kruising met de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat richten we opnieuw in. In het midden komen 2 eilanden met bomen. Deze bomen sluiten aan op de bomenrijen op de Maliebaan. En voetgangers kunnen zo makkelijker oversteken.
- Er komen geen verkeerslichten meer op de kruising met de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat. Het verkeer over de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat krijgt voorrang. Dit geldt voor auto’s, bussen en fietsers.
- De parkeervakken op de Maliebaan blijven zoals het nu is: schuin achteruit parkeren. Ook blijven de wandelpaden onder de bomen zoals ze nu zijn: 2 wandelpaden aan elke kant van de middenbaan.
- We maken de Wolter Heukelslaan smaller bij de Museumlaan. Op deze manier is het duidelijker dat de Wolter Heukelslaan alleen voor bestemmingsverkeer is.
- We vernieuwen het riool onder de straten die langs de gebouwen liggen en onder de 1e Korte Baanstraat. We maken een apart riool voor regenwater.
Video: uitleg van de plannen in 2 minuten
We hebben een video gemaakt waarin we de plannen uit het voorlopig ontwerp uitleggen. In 2 minuten laten we zien hoe de Maliebaan er in de toekomst uitziet.
Waar helpt dit project aan mee?
Utrecht gaat voor een gezond stedelijk leven voor haar inwoners, ondernemers en bezoekers. We willen ervoor zorgen dat Utrechters nu en in de toekomst fijn en gezond in onze stad kunnen wonen, werken en leven. De stad groeit en wordt steeds drukker. Daarom geven we voorrang aan schone manieren van vervoer, maken we straten veiliger en gebruiken we de weinig beschikbare openbare ruimte beter.
Het fietsverkeer in de stad groeit. Omdat de middenbaan van de Maliebaan straks geen doorgaande verbindingsweg meer is voor auto’s, komt er meer ruimte voor fietsers. We verbeteren daardoor de fietsroutes in de stad. Bijvoorbeeld naar het Utrecht Science Park. Auto’s die in de omgeving van de Maliebaan moeten zijn, komen daar straks via de smallere ventwegen. Het andere autoverkeer rijdt zoveel mogelijk via de Waterlinieweg of via de Ring.
Bereikbaarheid en omleidingen
We sluiten voor de werkzaamheden steeds een deel van de weg af. Er zijn dan omleidingen voor het verkeer. Voetgangers kunnen altijd langs de werkzaamheden lopen. Kijk op de website van de Bouwapp voor het laatste nieuws over de omleidingen.
Werkzaamheden aan straten langs gebouwen Maliebaan
We werken op dit moment aan de ventwegen van de Maliebaan. De ventwegen zijn bereikbaar voor bestemmingsverkeer. Doorgaand auto- en fietsverkeer kan tijdelijk de middenbaan gebruiken. U mag maximaal 30 km per uur rijden.
Op de hoogte blijven
Wilt u alle laatste informatie over het werk en de omleidingen? Download dan de BouwApp via de Apple Appstore of Android Playstore. Ga naar ‘Ontdek’ en volg het project ‘Maliebaan Utrecht’. U krijgt het laatste nieuws en u kunt vragen, wensen en zorgen kwijt. U kunt het project ook volgen via de website van BouwApp.
Planning
| Wanneer | Wat |
|---|---|
| Oktober 2025 - februari 2026 | Werkzaamheden aan ventweg Maliebaan 1 t/m 53 (oneven nummers tussen Maliesingel en kruispunt): nieuw riool met aparte hemelwaterafvoer |
| Februari - april 2026 | Werkzaamheden aan ventweg Maliebaan 2 t/m 26 (even nummers tussen Maliesingel en kruispunt): opnieuw bestraten en inrichten. Smallere rijbaan en wandelpaden vanaf ventweg naar middenbaan. |
| Januari - juni 2026 | Werkzaamheden aan ventweg Maliebaan 55 t/m 145 (oneven nummers tussen kruispunt en Snellenlaan): nieuw riool met aparte hemelwaterafvoer. |
| April/mei – juni 2026 | Werkzaamheden aan ventweg Maliebaan 1 t/m 53 (oneven nummers tussen Maliesingel en kruispunt): opnieuw bestraten en inrichten. Smallere rijbaan en wandelpaden vanaf ventweg naar middenbaan. |
| Juli – oktober 2026 | Werkzaamheden aan ventweg Maliebaan 61 t/m 145 (oneven nummers tussen kruispunt en Snellenlaan): opnieuw bestraten en inrichten. Smallere rijbaan en wandelpaden vanaf ventweg naar middenbaan. |
| Voorjaar – eind 2027 | Werkzaamheden aan ventweg Maliebaan 30 t/m 106 (even nummers tussen kruispunt en Snellenlaan): nieuw riool met aparte hemelwaterafvoer en opnieuw bestraten en inrichten. Smallere rijbaan en wandelpaden naar middenbaan. De precieze planning hiervoor komt later. |
Wat is er al gebeurd?
- December 2025: Nieuw riool met aparte hemelwaterafvoer aangelegd onder ventweg Maliebaan 2 t/m 26 (even nummers tussen Maliesingel en kruispunt).
- Oktober 2025: Kruising Maliebaan met Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat klaar. Er komt nog groen in de plantvakken.
- Juni 2025: Riool vervangen in 1e Korte Baanstraat en smallere rijbaan Wolter Heukelslaan bij Museumlaan.
- Zomer 2023: Voorlopig Ontwerp en reactienota vastgesteld.
- Begin 2022: Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp vastgesteld.
- Eind 2019: variant voor herinrichting Maliebaan vastgesteld.
- Najaar 2017: online peiling over 4 varianten. Er kwam er geen duidelijke voorkeur voor een van de varianten naar voren.
- 2016 - 2017: gemeenteraad vraagt college om 4 varianten uit te werken voor de herinrichting van de Maliebaan. De gemeente maakt de plannen met de klankbordgroep en de initiatiefgroep.



