In Rijnsweerd-Zuid passen we de straten aan naar een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Vanaf eind februari 2026 doen we dat in heel Utrecht waar fietsers en auto's dezelfde weg delen. We passen in 1 keer de snelheid aan met eenvoudige maatregelen, zoals het aanpassen van lijnen op straat, borden en markering op de weg.
Wat betekent dit voor Rijnsweerd-Zuid?
Voor Rijnsweerd-Zuid gebeurt dit:
- zonder maatregelen aan de weg, zoals drempels en wegversmallingen
- met verkeersborden, lijnen en markeringen die aangeven dat 30 kilometer per uur geldt
- gelijk met andere Utrechtse wijken, binnen de zogeheten ‘Versnelde aanpak 30 km.’.
Waar ligt het?
De volgende straten binnen Rijnsweerd-zuid worden van 50 naar 30 kilometer per uur gebracht:
- Albert van Dalsumlaan
- Caesarlaan
- Cicerolaan
- Enny Vredelaan
- Herodotuslaan
- Horatiuslaan
- Jan Muschlaan
- Liviuslaan
- Louis Bouwmeesterlaan
- Louis Davidslaan
- N. Stantsbrug
- Odiviuslaan
- Sophocleslaan
- Tacituslaan
- Terentiuslaan
- Vergiliuslaan
- Wim Sonneveldlaan
- Xenophonlaan
Waarom geen aanpassingen aan de weg?
Eind september 2024 was er een inloopavond voor de bewoners van Rijnsweerd-Zuid. We informeerden hen over het plan om de maximumsnelheid in de wijk te verlagen van 50 naar 30 kilometer per uur door straten aan te passen. Er is besloten om deze snelheidsverlaging door te voeren zonder aanpassingen aan de weg, zoals drempels en wegversmallingen, omdat:
- Inpassing in bredere aanpak
De wijk Rijnsweerd valt onder de goedgekeurde Versnelde Aanpak 30 km die voor heel Utrecht geldt. - Verschillende reacties uit de buurt
In de buurt werd het ontwerp wisselend ontvangen. Sommige bewoners hadden bezwaren tegen de voorgestelde maatregelen. - Hogere kosten na aanpassingen
Na aanpassingen op basis van reacties van bewoners zijn de kosten van het aangepaste ontwerp hoger uitgevallen dan verwacht. - Zorgen over parkeerplekken
Veel bewoners maakten zich zorgen over het verlies van parkeerplaatsen. Uit aanvullend onderzoek blijkt dat er nog voldoende parkeergelegenheid blijft. Toch is, ook door de andere genoemde redenen, besloten de plannen voorlopig niet door te zetten.
Waarom 30 km/u?
In straten met een lagere snelheid is het veiliger voor iedereen. Bij een snelheid van 30 kilometer per uur heeft een ongeval minder ernstige gevolgen en bijna nooit een dodelijke afloop. Ook is de kans op een ongeval kleiner doordat er meer tijd is om te reageren en omdat u sneller kunt remmen. In veel Utrechtse straten geldt nu al een maximumsnelheid van 30 km/u. In 2026 worden daar nog meer straten aan toegevoegd waaronder die in Rijnsweerd-Zuid.