Vasco da Gamalaan en omgeving: opnieuw inrichten
Fase project:
In voorbereiding
Geplande uitvoering:
2026
Het riool en de straten van de Vasco da Gamalaan en omgeving moet vervangen worden. We gebruiken het werk aan het riool en de weg om meteen de buitenruimte te vernieuwen. Zo maken we de Vasco da Gamalaan en omgeving klaar voor de toekomst.
Wat komt er?
- Nieuw riool
- Nieuwe bestrating
- Meer planten en bomen
- Een openbare ruimte die geschikt is voor klimaatverandering
- Meer ruimte voor voetgangers en fietsers
Wensen en eisen voor het gebied
We maakten een plan met de wensen en eisen voor het gebied (Integraal Programma van Eisen) en het eerste ontwerp (Functioneel Ontwerp). Wat gaan we doen?
- We vernieuwen het riool en maken een apart riool voor regenwater.
- We maken een gebied met een maximale snelheid van 30 kilometer per uur.
- We maken de straten smaller, zodat oversteken makkelijker wordt.
- We maken meer ruimte voor voetgangers.
- We maken ongeveer 5.000 m2 nieuw groen en extra oppervlaktewater.
- We richten nieuwe parkeervakken in, gelijk verdeeld over de straten.
- We planten veel nieuwe bomen.
- We maken hoofdfietsroutes vanuit de wijk naar de Merwedekanaalzone en Rivierenwijk.
Maken van het Voorlopig Ontwerp (VO)
We werken de plannen nu verder uit in een nieuwe versie van het ontwerp. Bij het maken van het eerste plan voor de Vasco da Gamalaan en omgeving was nog niet alles duidelijk. Nu is er al meer duidelijk. De raad heeft vastgesteld dat de hoofdfietsroutes in het gebied asfalt moeten krijgen. Dit geldt voor de Rooseveltlaan en de fietsroutes van oost naar west over de Bontekoelaan, Columbuslaan en de Vasco da Gamalaan.
Ook onderzochten we of we gebruik konden maken van verkeersknips. Bij een verkeersknip sluiten we een klein deel van de weg af voor bijvoorbeeld auto's en bussen. Dit doen we om verkeer veiliger te maken en meer ruimte te maken voor fietsers en groen. Het is nu duidelijk dat we geen verkeersknips kunnen maken op de Columbuslaan, Marco-Pololaan en de Livingstonelaan. Dit zorgt voor een te grote verandering van verkeer en geluid in en rond de wijk. De 3 grootste problemen zijn:
- De Vasco da Gamalaan wordt met verkeersknips te druk. Hier willen we juist zorgen voor een verbinding voor langzaam verkeer richting Transwijk, Merwede en Rivierenwijk.
- Het Europaplein is nu al te druk en heeft geen ruimte voor verkeersknips
- De Beneluxlaan wordt met verkeersknips te druk. Vooral bij de kruisingen bij de Vasco da Gamalaan en het 5 Mei Plein
De verkeersknip op de Rooseveltlaan (tussen de Cortezlaan en Bontekoelaan) onderzoeken we nog. Hierover besluiten we later. Deze nieuwe punten nemen we mee bij het maken van het concept Voorlopig Ontwerp. Als deze klaar is kunt u hier weer een reactie op geven.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
2024-2025 | Voorlopig Ontwerp maken |
2025 | Definitief Ontwerp maken en werkzaamheden voorbereiden |
Halverwege 2026 | Begin uitvoeren werkzaamheden |
Wat is er al gebeurd?
- 25 juni 2024: het college stelt het plan (IPvE/FO) voor de nieuwe inrichting van de Vasco da Gamalaan vast. Lees de Raadsbrief Vaststellen Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp Vasco da Gamalaan.
- 12 februari 2024: derde informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. Bezoekers konden het plan en eerste ontwerp bekijken en al hun vragen stellen.
- 31 januari tot en met 13 maart 2024: u kon reageren op het plan met eisen en wensen en het eerste ontwerp.
- 16 mei 2023: tweede informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. We lieten de eerste ontwerpen zien. Bezoekers konden hun mening geven. Verkeersveiligheid bleef een belangrijk onderwerp. Bewoners hadden ook zorgen over de veiligheid rond ‘hangplekken’ bij het winkelcentrum en de Rooseveltlaan. En op sommige plekken zijn te veel en op andere plekken te weinig afvalcontainers, volgens de bewoners. Ook wilden bewoners dat de Stanleylaan wordt meegenomen in het project, maar dit is niet mogelijk. Van 15 mei tot 28 mei was het ook mogelijk om meningen door te geven via DenkMee.
- Februari 2023: Op 7 februari 2023 organiseerden we een eerste informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. We gaven uitleg over het project en bezoekers konden hun mening en wensen delen. Bewoners wilden vooral minder overlast van afval (volle containers, illegaal afval en zwerfafval), en meer veiligheid in het verkeer en in de wijk. Ze waren positief over meer groen en water, maar dat kan mogelijk wel zorgen voor meer zwerfafval en plaagdieren, zoals ratten. Van 16 januari tot 28 februari 2023 was het mogelijk om meningen en wensen door te geven via DenkMee.
- Najaar 2022: in het najaar van 2022 hebben we onderzoeken gedaan. Zoals een onderzoek naar aanwezige bomen en het verkeersonderzoek Kanaleneiland-Zuid. Over het laatste onderzoek wat meer toelichting: in heel Kanaleneiland-Zuid moet meer ruimte komen voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en groen. We willen de wijk verkeersveiliger maken. Dat is te lezen in de Omgevingsvisie Kanaleneiland-Transwijk. Daarom startte in september 2022 een verkeersonderzoek in Kanaleneiland-Zuid. Zo konden we goed zien hoe het verkeer door de wijk gaat en waar de drukste plekken zijn. Met deze informatie kunnen we later goede keuzes maken voor verbetering van de wijk. Ook binnen project Vasco Da Gama gebruiken we de resultaten om de voorgestelde verkeersknips in Kanaleneiland-Zuid te onderzoeken. Een verkeersknip is een ingreep op de openbare weg. Hierbij sluiten we een klein deel van de weg af voor bijvoorbeeld auto’s en bussen. We gebruiken verkeersknips om bijvoorbeeld verkeer veiliger te maken en om meer ruimte te maken voor fietsers en voor groen. Of om te voorkomen dat verkeer rijdt op plekken die hier eigenlijk niet voor bedoeld zijn (sluipverkeer).
- September 2022: het college stelde het startdocument voor dit project vast en gaf zo het startsein voor het project. In het startdocument staat bijvoorbeeld omschreven welke onderzoeksvragen we moeten beantwoorden en welke stappen we zetten. Lees de brief die we naar de raad stuurden.