
Fase project:
In voorbereiding
Geplande uitvoering:
2026 - 2028
We richten de Vasco da Gamalaan en omgeving opnieuw in: we vervangen het wegdek en er komt een nieuw, gescheiden riool. Ook komt er meer ruimte voor groen. We verbeteren de verkeersveiligheid voor voetgangers en fietsers.
Wat komt er?
- We vernieuwen het riool en maken een apart riool voor regenwater.
- We maken een gebied met een maximale snelheid van 30 kilometer per uur.
- We maken de straten voor auto's smaller. Er komt dan meer ruimte voor voetgangers en het oversteken wordt makkelijker.
- We maken ongeveer 7.000 m2 nieuw groen.
- We richten nieuwe parkeerplekken voor auto's in, gelijk verdeeld over de straten.
- We planten veel nieuwe bomen.
- We maken van de Rooseveltlaan en de Vasco da Gamalaan een fietsstraat.
Het Definitief Ontwerp
We maakten eerst een plan met de wensen en eisen voor het gebied (Integraal Programma van Eisen) en het eerste ontwerp (Functioneel Ontwerp). We hebben het ontwerp verder uitgewerkt naar een Voorlopig Ontwerp. Dit ontwerp werken we nu uit naar een Definitief Ontwerp. We verwachten begin 2026 hiermee klaar te zijn.
In het Definitief Ontwerp werken we het plan verder technische uit. Tijdens het meedenken over het Voorlopig Ontwerp kwamen zaken naar voren die we in het Definitief Ontwerp meenemen, waaronder resultaten van de nieuwe parkeerdrukmeting.
Lees alle opmerkingen tijdens het meedenken en wat we hiermee hebben gedaan of gaan doen
Nieuwe parkeertelling
Bij het meedenken over het Voorlopig Ontwerp waren er zorgen over de drukte met parkeren in de wijk en het aantal parkeerplekken in het plan. Hierin is het aantal parkeerplaatsen bepaald op basis van parkeerdruk volgens de parkeertelling uit 2022. In juni 2025 voeren we een nieuwe parkeertelling uit. Dit is na het moment van invoeren van betaald parkeren (1 mei 2025). Resultaten van deze telling nemen we mee in het Definitief Ontwerp en als het nodig is passen we het plan hierop aan.
Beschrijving van het Voorlopig Ontwerp per straat
Hieronder staat per straat het Voorlopig Ontwerp beschreven.
Wat gaan we doen aan de Vasco da Gamalaan?
Het gaat om de straat van het Winkelcentrum Vasco da Gama vanaf de Columbuslaan tot aan het kruispunt met de Beneluxlaan. Daarbij vernieuwen we ook het kruispunt Vasco da Gamalaan/Livingstonelaan en het kruispunt Vasco da Gamalaan/Marco Pololaan met het parkeerterrein achter het winkelcentrum.
Wat doen we aan de Rooseveltlaan?
Wat doen we aan de Bontekoelaan?
Wat doen we aan de Hannolaan?
Wat doen we aan de Aziëlaan?
Wat doen we aan de Columbuslaan?
Vernieuwen Kanaleneiland
De gemeente Utrecht gaat de komende jaren veel plekken in Kanaleneiland opnieuw inrichten. In totaal doen we dit in 6 projecten, verspreid over de hele wijk. Zo maken we de buurt groener, veiliger en beter klaar voor de toekomst. We zorgen voor meer groen, betere fietspaden, veiligere oversteekplaatsen en een riool dat beter werkt bij veel regen. Ook maken we de buurt prettiger om in te lopen, te fietsen en elkaar te ontmoeten.
Dit zijn de andere projecten:
- Kanaleneiland Noord (inmiddels klaar)
- Bernadottelaan, Bevinlaan en omgeving
- Afrikalaan en omgeving
- Van Heuven-Goedhartlaan en omgeving
- Kanaleneiland-Zuid Midden
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
2025-2026 | Definitief Ontwerp maken |
2026 | Aanbesteding en voorbereiding werk |
Eind 2026 | Begin uitvoeren werk |
Wat is er al gebeurd?
- 10 juni 2025: we stellen het Voorlopig Ontwerp en het document met de reacties hierop vast. Lees de Raadsbrief vaststellen VO Vasco da Gamalaan e.o.
- 10 en 13 maart 2025: 2 inloopbijeenkomsten in het Globe College Utrecht (en Triumfatorkerk). Bezoekers konden het Voorlopig Ontwerp bekijken en hun vragen stellen en een reactieformulier invullen.
- 24 februari - 23 maart 2025: u kon reageren op het Voorlopig Ontwerp.
- 25 juni 2024: we stellen het plan (IPvE/FO) voor de nieuwe inrichting van de Vasco da Gamalaan vast. Lees de Raadsbrief Vaststellen Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp Vasco da Gamalaan.
- 12 februari 2024: derde informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. Bezoekers konden het plan en eerste ontwerp bekijken en al hun vragen stellen.
- 31 januari tot en met 13 maart 2024: u kon reageren op het plan met eisen en wensen en het eerste ontwerp (IPvE/FO).
- 16 mei 2023: tweede informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. We lieten de eerste ontwerpen zien. Bezoekers konden hun mening geven. Verkeersveiligheid bleef een belangrijk onderwerp. Bewoners hadden ook zorgen over de veiligheid rond ‘hangplekken’ bij het winkelcentrum en de Rooseveltlaan. En op sommige plekken zijn te veel en op andere plekken te weinig afvalcontainers, volgens de bewoners. Ook wilden bewoners dat de Stanleylaan wordt meegenomen in het project, maar dit is niet mogelijk. Van 15 mei tot 28 mei was het ook mogelijk om meningen door te geven via DenkMee.
- Februari 2023: Op 7 februari 2023 organiseerden we een eerste informatiebijeenkomst in het Globe College Utrecht. We gaven uitleg over het project en bezoekers konden hun mening en wensen delen. Bewoners wilden vooral minder overlast van afval (volle containers, illegaal afval en zwerfafval), en meer veiligheid in het verkeer en in de wijk. Ze waren positief over meer groen en water, maar dat kan mogelijk wel zorgen voor meer zwerfafval en plaagdieren, zoals ratten. Van 16 januari tot 28 februari 2023 was het mogelijk om meningen en wensen door te geven via DenkMee.
- Najaar 2022: in het najaar van 2022 hebben we onderzoeken gedaan. Zoals een onderzoek naar aanwezige bomen en het verkeersonderzoek Kanaleneiland-Zuid. Over het laatste onderzoek wat meer toelichting: in heel Kanaleneiland-Zuid moet meer ruimte komen voor fietsers, voetgangers, openbaar vervoer en groen. We willen de wijk verkeersveiliger maken. Dat is te lezen in de Omgevingsvisie Kanaleneiland-Transwijk. Daarom startte in september 2022 een verkeersonderzoek in Kanaleneiland-Zuid. Zo konden we goed zien hoe het verkeer door de wijk gaat en waar de drukste plekken zijn. Met deze informatie kunnen we later goede keuzes maken voor verbetering van de wijk. Ook binnen project Vasco da Gama gebruiken we de resultaten om de voorgestelde verkeersknips in Kanaleneiland-Zuid te onderzoeken. Een verkeersknip is een ingreep op de openbare weg. Hierbij sluiten we een klein deel van de weg af voor bijvoorbeeld auto’s en bussen. We gebruiken verkeersknips om bijvoorbeeld verkeer veiliger te maken en om meer ruimte te maken voor fietsers en voor groen. Of om te voorkomen dat verkeer rijdt op plekken die hier eigenlijk niet voor bedoeld zijn (sluipverkeer).
- September 2022: het college stelde het startdocument voor dit project vast en gaf zo het startsein voor het project. In het startdocument staat bijvoorbeeld omschreven welke onderzoeksvragen we moeten beantwoorden en welke stappen we zetten. Lees de brief die we naar de raad stuurden.