
Fase project:
in uitvoering
Waarschijnlijk klaar in:
juli 2026
De Maliebaan krijgt een nieuwe inrichting. Er komt meer ruimte voor fietsers, voetgangers en groen. Ook vervangen we het riool.
Wat komt er?
- De middenbaan wordt een autovrij wandel- en fietspad. Hier delen fietsers en voetgangers de ruimte. Net zoals in het Wilhelminapark of op Het Lint in het Máximapark.
- Auto’s kunnen gebruik maken van de straten die langs de gebouwen liggen. Deze straten maken we smaller, zodat auto’s minder hard rijden. Fietsers kunnen ook over de deze straten rijden. Er komen voetpaden vanaf de straten naar de wandelpaden in de middenbaan.
- De kruising met de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat richten we opnieuw in. In het midden komen 2 eilanden met bomen. Deze bomen sluiten aan op de bomenrijen op de Maliebaan. En voetgangers kunnen zo makkelijker oversteken.
- Er komen geen verkeerslichten meer op de kruising met de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat. Het verkeer over de Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat krijgt voorrang. Dit geldt voor auto’s, bussen en fietsers.
- De parkeervakken op de Maliebaan blijven zoals het nu is: schuin achteruit parkeren. Ook blijven de wandelpaden onder de bomen zoals ze nu zijn: 2 wandelpaden aan elke kant van de middenbaan.
- We maken de Wolter Heukelslaan smaller bij de Museumlaan. Op deze manier is het duidelijker dat de Wolter Heukelslaan alleen voor bestemmingsverkeer is.
- We vernieuwen het riool onder de straten die langs de gebouwen liggen en onder de 1e Korte Baanstraat. We maken een apart riool voor regenwater.
Video: uitleg van de plannen in 2 minuten
We hebben een video gemaakt waarin we de plannen uit het voorlopig ontwerp uitleggen. In 2 minuten laten we zien hoe de Maliebaan er in de toekomst uitziet.
Bereikbaarheid en omleidingen
We sluiten voor de werkzaamheden steeds een deel van de weg af. Er zijn dan omleidingen voor het verkeer. Voetgangers kunnen altijd langs de werkzaamheden lopen. Kijk op de website van de Bouwapp voor het laatste nieuws over de omleidingen.
Werkzaamheden kruising met Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat
U kunt de Maliebaan dan met de auto en fiets bereiken vanaf de Snellenlaan (noordelijk deel) en de singel (zuidelijk deel). U kunt dan tijdelijk in 2 richtingen rijden.
Werkzaamheden straten langs gebouwen Maliebaan
U kunt dan met de auto en fiets over de middenbaan. Er komen dan drempels en u mag maximaal 30 km per uur. Zodat het veilig blijft.
Op de hoogte blijven
Wilt u alle laatste informatie over het werk en de omleidingen? Download dan de BouwApp via de Apple Appstore of Android Playstore. Ga naar ‘Ontdek’ en volg het project ‘Maliebaan Utrecht’. U krijgt het laatste nieuws en u kunt vragen, wensen en zorgen kwijt. U kunt het project ook volgen via de website van BouwApp.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
Mei - juni 2025 | Werkzaamheden 1e Korte Baanstraat: nieuw riool. Voorbereiding werkzaamheden kruising met Nachtegaalstraat en Burgemeester Reigerstraat, zoals nieuwe oversteekplaatsen. |
Juni 2025 | Werkzaamheden Wolter Heukelslaan: smallere rijbaan bij de Museumlaan. |
Juli - augustus 2025 | Werkzaamheden aan kruising met de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat. |
September 2025 - juni 2026 | Werkzaamheden aan straten langs gebouwen Maliebaan: nieuw riool, smallere rijbaan en wandelpaden naar middenbaan. |
Wat is er al gebeurd?
- Zomer 2023: Voorlopig Ontwerp en reactienota vastgesteld.
- Begin 2022: Integraal Programma van Eisen en Functioneel Ontwerp vastgesteld.
- Eind 2019: variant voor herinrichting Maliebaan vastgesteld.
- Najaar 2017: online peiling over de 4 varianten. Er kwam er geen duidelijke voorkeur voor een van de varianten naar voren.
- 2016 - 2017: gemeenteraad vraagt college om 4 varianten uit te werken voor de herinrichting van de Maliebaan. De gemeente maakt de plannen voor de 4 varianten met de klankbordgroep en de initiatiefgroep.