Niels Bohrweg: verkeersveiliger maken

Fase project:
In voorbereiding

Start werkzaamheden:
Begin 2026

We willen de Niels Bohrweg veiliger maken voor verkeer. Daarom richten we een deel van de straat opnieuw in. Het gaat om het deel tussen de Rutherfordweg en de Maarssenbroeksedijk. We werken nu aan het definitieve ontwerp. We denken dat we begin 2026 kunnen starten met de werkzaamheden.

Wat gaan we doen en waarom?

De straat en de kruispunten zijn nu niet veilig. Het is druk en verkeer rijdt vaak te hard. Ook rijden vrachtwagens, auto’s en fietsers op dezelfde weg. Dit is vooral gevaarlijk voor fietsers. Op de kruispunten zijn afgelopen jaren meerdere ongelukken geweest, waarvan 2 met een dodelijke afloop.

Voorlopig ontwerp

We onderzochten hoe we de straat veiliger kunnen maken. Uit het onderzoek blijkt dat onderstaand ontwerp het meest veilig is voor verkeer. 

  • We willen een vrij liggend fietspad in 2 richtingen tussen de kruispunten. Het fietspad komt aan de zuidkant van de Niels Bohrweg.
  • We vervangen de 70 schuine parkeerplaatsen langs de Niels Bohrweg voor 28 parkeerplaatsen langs de rijbaan. Dit is veiliger. De ruimte die hiermee vrijkomt is nodig voor het vrij liggende fietspad en de smallere rijbaan.
  • We richten de kruispunten met de Maarssenbroeksedijk en de Rutherfordweg veiliger in voor fietsers en voetgangers. We passen de oversteken van de kruispunten aan en we leggen drempels aan. 

Het groen langs de Kantonalleweg blijft. Ook blijven de bedrijven aan de Niels Bohrweg bereikbaar. Aan de Rutherfordweg, de Fermiweg en de Kantonalleweg is genoeg parkeerruimte om de plekken die verdwijnen langs de Niels Bohrweg op te vangen.

Tijdelijke maatregelen

We hebben al een aantal tijdelijke maatregelen uitgevoerd om de veiligheid voor het verkeer te verbeteren. Deze maatregelen blijven tot we de straat opnieuw inrichten:

  • Duidelijkere lijnen en symbolen op de weg. Het is duidelijker wie voorrang heeft, waar fietsers de rijbaan op komen en waar auto’s en fietsers de rijbaan delen. De bliksemschichten op de weg waarschuwen automobilisten dat ze extra op moeten letten.
  • Rood fietspad bij het kruispunt met de Maarssenbroeksedijk. Het is beter zichtbaar dat fietsers hier voorrang hebben.
  • Een ribbelstrook voor auto’s bij het kruispunt met de Maarssenbroeksedijk tussen het fietspad en de rijbaan. De strook waarschuwt automobilisten dat ze aan de rand van de rijbaan zitten. Het verschil tussen autorijbaan en fietspad is duidelijker.
  • Snoeien van struiken tussen de Niels Bohrweg en de Kantonnaleweg. Zo kan verkeer op de Niels Bohrweg en de Maarssenbroeksedijk elkaar beter zien.
  • Verhoging tussen de Niels Bohrweg en het fietspad bij het kruispunt met de Maarssenbroeksedijk is beter zichtbaar. Daarmee zijn fietsers beter beschermd.
  • Waarschuwingsbord bij het kruispunt met de Rutherfordweg. Dit bord wijst automobilisten erop dat er fietsers op de rijbaan zijn.
  • Verkeersbord bij het kruispunt met de Rutherfordweg. Dit bord adviseert fietsers die vanaf de tunnel komen om via de Kantonnaleweg te fietsen.

Planning

Wat gebeurt wanneer?
WanneerWat
Medio 2025Besluit van het college over het functioneel ontwerp en het programma van eisen
Augustus 2025Uitwerken definitief ontwerp
Februari 2026Aannemer bekend
Begin 2026Start werkzaamheden voor opnieuw inrichten

Wat is al gebeurd?

  • Begin 2025: Overleg met bedrijven over functioneel ontwerp.
  • Eind 2024: Tijdelijke maatregelen voor de veiligheid van verkeer.
  • 2023: Onderzoek naar verkeersveilige inrichtingsvarianten.
    • Reacties bewoners en ondernemers ophalen (14 juni).
    • Onderzoek naar veilige inrichting af.
  • 2022: Maatregelen aan de kruising met de Maarssenbroeksedijk. Auto’s kunnen minder snel de bocht nemen, fietsers hebben meer ruimte om de bocht te maken en fietsers hebben een extra op- en afrit gekregen.

Hulp en contact Verkeersveiligheid

Telefoon

14 030

E-mail

verkeersveiligheid@utrecht.nl