Verkeersveiligheidsonderzoek Vleutenseweg

Op 24 maart 2023 was er op de Vleutenseweg een dodelijk ongeval. We hebben onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid. Daarna hebben we een aantal maatregelen uitgevoerd. Ook gaan we nog extra maatregelen nemen.

Oorzaak ongeluk

De politie onderzoekt hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. We wachten de uitkomst van dit onderzoek af. Tot die tijd kunnen we geen uitspraken doen over de oorzaak van het ongeval. We doen bij ernstige ongelukken wel zelf ook altijd snel onderzoek naar de verkeerssituatie. We kijken dan bijvoorbeeld of er kuilen in de weg zitten. Of staan er borden waardoor je de weg minder goed kunt zien? Of zijn er wegwerkzaamheden en staan de afzettingen niet goed?

Rapport verkeersveiligheid Vleutenseweg

In het kort: de 7 meest gestelde vragen

In maart 2023 was er een ernstig ongeluk met een stadsbus op de Vleutenseweg. Een jonge voetganger overleed, een ander raakte zwaargewond. Na die gebeurtenis vroegen bewoners en basisscholen uit de buurt om een onafhankelijk onderzoek.

Bekijk de raadsbrief en het rapport 'Onderzoek naar de verkeersveiligheid op de Vleutenseweg'

Wat hebben we al gedaan?

  • Op 4 parkeerplekken staan tijdelijk lage betonblokken en een bord. Dit is ter hoogte van Vleutenseweg 267, 427, 422, 388. Zo verbeteren wij het zicht bij het oversteken.
  • Plaatsen van elektrische borden die autorijders laten zien hoe hard ze rijden.
  • Het hek aan het fietspad tussen de Groeneweg en de Billitonkade is weggehaald. Daarmee voorkomen we dat fietsers vallen wanneer zij te dicht langs het hek fietsen.
  • Voetgangers krijgen langer groen bij het verkeerslicht bij kruising Majellapark. Zo hebben zij meer tijd om over te steken.
  • Controleren van de geluidsignalen bij stoplichten voor mensen met een visuele beperking.
  • Verkeerslichten verbeteren op de busbaan waardoor bussen alleen groen hebben als dat nodig is. Daarmee hebben de bussen op de Hasebroekstraat minder lang groen.
  • Verwijderen bord 30 kilometerzone richting Westplein.
  • Verplaatsen prullenbakken bij bushaltes om het zicht te verbeteren.
  • Invoeren 30 kilometer per uur op begin parallelweg vanaf kruising Thomas à Kempisweg/Vleutenseweg.

Wat gaan we nog doen?

  • De halen de bushalte Van Koetsveldstraat weg. Er komen twee nieuwe haltes op de Vleutenseweg. De bushaltes zijn dan beter verspreid.
  • We halen 5 fietsrekken weg om het zicht te verbeteren.
  • We zorgen ervoor dat alle oversteekplekken voor fietsers en voetgangers er hetzelfde uit zien.
  • Er komt groen op ongeveer 15 grijze vlakken op de weg. Daardoor is er een beter overzicht op de weg.
  • We verbeteren de voorzieningen voor mensen met een beperking. Bijvoorbeeld beter plaatsen van geleide- en noppentegels en betere oversteekplaatsen.
  • We passen de markeringen (lijnen op de grond) aan volgens de juiste richtlijnen.
  • We verbeteren de markering op kruispunt Johannes Camphuysstraat. Daardoor wordt het voor auto’s duidelijker welke baan ze moeten hebben voor het afslaan of rechtdoor rijden.
  • Er komt een doorgetrokken streep tussen de busbaan en rijbaan. Auto’s gebruiken de busbaan dan niet meer.
  • We controleren of drempels verzakt zijn. We verhogen de drempels als dat nodig is. Zo rijden auto’s minder hard.
  • Bij de plekken waar voetgangers overstekenbij de zijstraten van de Vleutenseweg komen tikgeluiden. Dit ondersteunt mensen met een visuele beperking bij het oversteken. Dit noemen we rateltikkers. We brengen nieuwe rateltikkers aan die alleen geluid maken wanneer iemand op de drukknop drukt. Zo voorkomen we overlast voor omwonenden.
  • We plaatsen rood groene voetgangerslichten bij de busbaan op de kruising Vleutenseweg Groeneweg. Er is nu alleen een waarschuwingslicht en dat is verwarrend.

We zijn van plan deze werkzaamheden uit te voeren in de zomer van 2025.

Wat gaan we nog onderzoeken?

Bushaltes niet tegenover elkaar

We doen dit ook al op andere plekken en vinden het een goede maatregel. Voor de Vleutenseweg zou dit betekenen dat we dan 3 in plaats van 2 oversteekplaatsen krijgen. Is er 1 oversteekplaats tussen de 2 haltes in? Dan moeten mensen langer lopen om een halte te bereiken. Onze zorg is dat ze dan een andere route zoeken en op een verkeerde manier de busbaan oversteken. Zeker op de Vleutenseweg is het door de indeling van de weg eenvoudig om op andere plekken over te steken. Dit zorgt voor (meer) onveilige situaties. Wij willen dit advies van het externe bureau wel beter onderzoeken. We kunnen kijken of een andere ligging toch mogelijk is zonder dat het onveiliger wordt.

Verbinding tussen hoofdweg en ventweg afsluiten

We wachten af wat er met het verkeer gebeurt nadat de Kanaalstraat en Damstraat zijn veranderd. Als we weten welke gevolgen dat heeft voor de Vleutenseweg, dan kunnen we dit verder onderzoeken.

Complete herinrichting

De geschatte kosten voor een complete herinrichting van de Vleutenseweg liggen tussen de 20 en 30 miljoen. Hier is nu geen geld voor. Wij zien wel kansen om met een complete herinrichting de Vleutenseweg nog veiliger te maken en de oversteekbaarheid te verbeteren. Maar we moeten keuzes maken, omdat we ook minder geld moeten uitgeven. Er zijn verschillende plekken in de stad die we moeten veranderen om het veiliger te maken. De gemeenteraad bepaalt welke keuzes we maken.

Wat is er al gebeurd

  • 23 januari 2024: Bijeenkomst voor bewoners. We hebben uitgelegd welke maatregelen we nemen op de Vleutenseweg.
  • 4 oktober 2023: DTV Consultants presenteerde de belangrijkste conclusies van het onderzoek. Inwoners konden vragen stellen en wij deelden de vervolgstappen.
  • Juni-augustus 2023: Onderzoek door onafhankelijk onderzoeksbureau:
    • DTV Consultants onderzocht de verkeersveiligheid op de Vleutenseweg. 
    • Bewoners vulden een vragenlijst in: hoe ervaren zij de verkeersonveiligheid? Wat zijn problemen en mogelijke oplossingen? 
    • Een week (24 uur per dag, 7 dagen) deden we cameraonderzoek op de plek van het ongeluk en op 2 andere plekken op de Vleutenseweg.
    • We deelden de uitkomst van het onderzoek en bespraken de uitkomsten met een vaste klankbordgroep van bewoners, ondernemers, veiligheidsdiensten en de gemeente.
  • 15 mei 2023: een bijeenkomst voor bewoners. Tijdens deze bijeenkomst deelden bewoners hun ervaringen over de Vleutenseweg, werd verteld over het onafhankelijke onderzoek en werden er vragen van bewoners beantwoord door onder andere wethouder Lot van Hooijdonk.
  • 30 maart 2023: buurtbewoners overhandigden het resultaat van een handtekeningenactie aan wethouder Lot van Hooijdonk. Ze hadden 541 handtekeningen verzameld voor het verzoek voor een onafhankelijk onderzoek naar de verkeersveiligheid aan de Vleutenseweg. Wethouder van Hooijdonk heeft gezegd dit onderzoek te laten doen.
  • 28 maart 2023: we hebben onderzoek gedaan naar de verkeerssituatie.
  • 24 maart 2023: het dodelijke ongeluk op de Vleutenseweg.
  • 2018: Binnen een onderzoek naar de doorstroming voor buslijn 28 hebben we ook gekeken naar de verkeerssituatie op de Vleutenseweg. Uit ddit onderzoek kwamen geen concrete maatregelen die het overzicht bij de Vleutenseweg verder kunnen verbeteren.
  • 2015: Na overleg met bewoners hebben we verschillende aanpassingen gedaan om de Vleutenseweg veiliger te maken. Dit na een aanrijding tussen een bus en een fietser, waarna de fietser licht gewond was. Denk aan extra waarschuwingsbordjes bij de busbaan, kruisvakken op fietspaden en meer ruimte om over te steken. Deze maatregelen zijn bij de Bosboom Toussaintstraat en de Groeneweg genomen. Uit verder onderzoek kwamen geen andere mogelijke verbeteringen.

Hulp en contact Verkeersveiligheid

Telefoon

14 030

E-mail

verkeersveiligheid@utrecht.nl