Verbeteren omgeving station Zuilen

Fase project:
in voorbereiding

Geplande bouw:
Nog niet bekend

De gemeente Utrecht gaat onderzoeken hoe we de omgeving van station Zuilen aantrekkelijker kunnen maken. Station Zuilen is nu namelijk het minst gewaardeerde station in provincie Utrecht. Daarnaast zijn er veel (bouw)ontwikkelingen rond het station. We willen kijken hoe we de omgeving van het station beter kunnen laten passen bij de nieuwe omgeving. Dat doen we in samenwerking met NS, Prorail, WoonIn en andere betrokken partijen.

Wat gaan we doen?

We gaan onderzoeken hoe stationsgebied Zuilen een prettige plek wordt voor bewoners, ondernemer en reizigers. Hieronder staan enkele belangrijke verbeterpunten.

We willen:

  • het station aantrekkelijker, beter herkenbaar en meer zichtbaar maken
  • het station beter bereikbaar maken voor voetgangers, fietsers en OV-reizigers
  • de openbare ruimte rondom het station aantrekkelijker en groener maken
  • de groenstrook tussen de Cartesiusweg en de Vlampijpstraat aantrekkelijker maken
  • zorgen voor nieuwe woningen in het gebied, namelijk op de plek van het Fantaziehuis. En een gebouw voor werken en andere voorzieningen langs het spoor
  • zorgen voor een nieuwe plek voor buurtcentrum de Oase, maar wel binnen het plangebied

Om welk gebied gaat het?

Het onderzoeksplan gaat over station Zuilen en de omgeving aan de kant van de Cartesiusweg. In het plangebied liggen ook:

  • het deel van de Vlampijpstraat tussen buurtcentrum de Oase en de Tractieweg
  • de groenstrook langs de Vlampijpstraat
  • buurtcentrum de Oase
  • de brandweerkazerne
  • kinderopvang het Fantaziehuis

We onderzoeken nog of we het gebied aan de Vlampijpstraat ook meenemen in het plangebied. Dit gaat om de terreinen en gebouwen tegenover de brandweerkazerne en het park. Dit noemen we nu het studiegebied. 

Eerste afspraken

Het college van burgemeester en wethouders stelde eind november 2023 het intentiedocument vast. In dit document staat wat we de komende tijd gaan onderzoeken. Hierin staan ook de afspraken over het proces, de planning, de verdeling van taken en hoe omwonenden en betrokkenen mee kunnen denken.

Bekijk het intentiedocument

Vervolg

Of het plan doorgaat en hoe het eruit komt te zien beslist de gemeenteraad in de volgende fase. Hiervoor maken we een stedenbouwkundig programma van eisen (SPvE). In dit document komen alle aandachtspunten, eisen en randvoorwaarden voor de plannen te staan.

We verwachten dat u eind 2024 op het SPvE kunt reageren. We kunnen het SPvE nog aanpassen na de reacties. De gemeenteraad neemt uiteindelijk een besluit over het SPvE.

Het SPvE is ook de basis voor het stedenbouwkundig plan (SP). Het stedenbouwkundig plan is een verdere en concretere uitwerking van de toekomstige inrichting van het gebied. We verwachten dat u eind 2025 kunt reageren op het SP. We kunnen het SP nog aanpassen na de reacties. Het college van Burgemeester en Wethouders neemt uiteindelijk een besluit over het SP.

Daarna kijken we of we het omgevingsplan moeten veranderen. Misschien is dit niet nodig. Dat hangt af van de invulling van de plannen.

Als alles goed doorgaat, begint het uitvoeren van de plannen op z’n vroegst in 2026.

Op de hoogte blijven en meedenken

Omwonenden en andere betrokkenen kunnen tijdens het hele project reageren op de plannen. Wij informeren hen iedere fase met een wijkbericht. Ook rganiseren we informatieavonden en kunt u digitaal meedenken via DenkMee. Daarnaast kunt u zich aanmelden voor de Nieuwsbrief Utrecht. Er is ook veel persoonlijk contact met belangrijke partijen, zoals de bewonerscommissie Cartesius en bedrijvenkring Cartesiusweg.

In december hebben we omwonenden, ondernemers en andere betrokkenen uitgenodigd om input te leveren voor het Stedenbouwkundig Programma van Eisen (SPvE). Hiervoor is een inloopbijeenkomst georganiseerd in de Oase op 11 december 2023. Van 30 november tot en met 24 december was het ook mogelijk om online ideeën, wensen en zorgen mee te geven op DenkMee. Bekijk hieronder de binnengekomen reacties per onderwerp. 

  • Er is veel meer groen nodig in Zuilen. Durf ook een groot stuk niet te bebouwen en een park aan te leggen. Niet omdat er toevallig een strookje land over is, maar als primair doel een ruim park.
  • Ik vind dat het station niet tot zijn volledige capaciteit wordt benut, het station heeft niet erg veel verbindingen waardoor het niet een erg toegankelijk station is om mee/via te reizen. Als je kijkt naar station Leidsche Rijn is het daar veel groter aangepakt vergeleken station Zuilen.
  • Veel van de ontwikkelingen rond het station overkomen de omwonenden. Kunnen we omwonenden ook op andere manieren betrekken? Beheer ruimtes, uitbaten koffieplek en fietsenstalling? In de directe omgeving wonen ook veel mensen die een lage sociaale-conomische status hebben en worstelen om rond te komen en mee te doen. Zoek ook de samenwerking met het Hof van Cartesius.
  • Ik wil benadrukken dat de ontwikkeling van het gebied veel mooie dingen kan brengen: minder criminele activiteiten, minder straatraces. Maar alsjeblieft, onthoud dat er al mensen wonen. Dus géén discotheken met vrijbrief om tot 4 uur 's nachts herrie te maken. Het is nu al vaak bar en boos. De 50 huizen aan de Cartesiusweg mogen niet worden gezien als een soort buffer tussen nachtleven en een fijne, groene wijk die de Driehoek moet worden. Dat zou heel wrang zijn (zeker gezien onze huizen al bijna 100 zijn). We zijn ontzettend vóór een mooi en toegankelijk gebied. Veel groen, veel mooie kunstprojecten en verschillende activiteiten. Maar please: niet tot diep in de nacht.
  • Zuilen op de kaart zetten.
  • Betrek omwonenden en samenwerken met Hof van Cartesius.
  • Geen uitgaansgelegenheden.
  • Helaas hebben we in het verleden veel overlast ervaren van het heiwerk voor de Cartesiusdriehoek. Hier zijn onze honderd jaar oude woningen niet goed tegen bestand. We hopen dus ook zeer dat er met de bouw rekening mee wordt gehouden.
  • Woningbouw/Oase: Brandweer behouden in het plangebied en Oase ook. Oase een cultuurfunctie.
  • Een gebouw van en voor de bewoners. Hier kan de buurthuis Oase zich in vestigen, er kunnen kantoorruimtes komen, focus-pods voor de vergaderingen of als studieruimte fungeren. Een kiosk voor de bewuste en gezonde burgers van Zuilen e.o, denk aan eten, drinken, of de krant.
  • Oase vrijstaand houden vanwege muziekactiviteiten en eventuele overlast.
  • Geen commerciële invulling in nieuwe gebouwen.
  • Woonin blok niet te hoog en massief. In lijn met de woningen.
  • Veel bewoners in de buurt kunnen de auto nu al niet kwijt. Om dit probleem te verhelpen raad ik een ondergrondse parkeergarage aan. De auto's zullen verdwijnen uit het straatbeeld. Met de komst van een compleet nieuwe woonwijk in de Cartesiusdriehoek, zal de vraag voor parkeren van de auto's, drastisch toenemen. Dit is een geweldige maatregel om nu al op die vraag in te spelen.
  • Ondergronds parkeren.
  • Oase: grote zaal en grote keuken met professionele vaatwasser, ruimere wc’s.
  • Regel parkeerplekken voor Oase en alleen bestemmingsverkeer voorlangs.
  • Doorstroming pand Woonin: verschillende leeftijden en achtergronden.
  • Meer groen.
  • Architectuur passend in straatbeeld.
  • Vraag je af waar je zelf naast wilt wonen (en niet alleen euro’s).
  • Een tijdelijke voorziening voor Oase tijdens sloop/nieuwbouw.
  • Een mooi gebouw met grasdak.
  • Houd contact met bewonersvereniging Cartesius.
  • Ook ruimte voor cultuur.
  • Kan Fantaziehuis niet terugkomen? Culturele/sociale functie - muziek, beeldende kunst.
  • Standplaatsen of kiosk bij station. Nu is het kaal en geeft het een onveilig gevoel.
  • Het is, ondanks de plantenbakken, kaal en stenig. Het nodigt niet uit tot verblijf. Mogelijkheid tot koffietentje, automaat en bankjes?
  • Zorg voor betere verlichting en schoonmaak, want nu is het station vies en onveilig.
  • Het treintje moet terug. Dat maakte station Zuilen een herkenningspunt.
  • Lift vaker schoonmaken, stinkt naar pis. En daarnaast sneller repareren.
  • Bovenop het station een spelletjeskast.
  • Een NS-automaat en klok aan de kant van het Werkspoorkwartier.
  • Toegangspoortjes/incheck beneden.
  • Het station zou aantrekkelijker kunnen worden door de bestaande overkapping uit te breiden. Er is nu in de spits onvoldoende ruimte wanneer het regent of erg winderig is om te kunnen schuilen.
  • Meer (overdekte) fietsstallingen + lift aan beide kanten van de autoweg.
  • Op het perron windvrije overdekte plekken/wachtruimte en een vertrekbord.
  • Lantaarnpaal midden voor de trap Noordzijde is niet handig.
  • Kaartautomaat, klok en vertrektijden ook graag aan noordzijde.
  • De teksten op de borden van het station vanwege jubileum Zuilen oubollig, lelijk en ouderwets. Kan dit mooier en artistieker?
  • Routing/zichtbaarheid moet beter.
  • Er is nu heel veel graffiti/overlast. Heel veel en geen camera’s. Muurkunst?
  • Meer groen en goede verlichting.
  • Verkeer/auto’s rijden te hard. Gevaarlijk voor fietsers en voetgangers. Veiligere weg en Zebra/oversteekpad!
  • Informatiebord met vertrektijden en werkende klok ook op het perron.
  • De plantjes in de huidige plantenbakken onder het station krijgen nu geen water, dus verplaatsen!
  • Klok ophangen aan de  kant van Maarssen zodat je, als je op de bus aan het wachten bent, de tijd kan aflezen/ of als je aan komt lopen.
  • Kiosk of AH to go. Er komen toch zoveel mensen op het station.
  • Kunst in de openbare ruimte zou een goede manier zijn om de ruimte minder generiek en kil te maken. Wellicht helpt dit ook tegen (ongewenste) graffiti. In het Werkspoorkwartier zitten erg veel creatieven die goede invulling hieraan zouden kunnen geven. Zo wordt er op een lokale manier meerwaarde gegeven aan het gebied. Creatieven uit het gebied hebben voeling met de plek, weten wat er speelt, waardoor er een grotere kans is op een kwalitatief hoogstaander project en daardoor positievere buurtbeleving van bezoekers/bewoners. Een standbeeld van Rene Descartes zou heel passend zijn op deze plek. Ook meer groen zal helpen het gebied als prettiger te ervaren. Tegelijkertijd zal het bijdragen als buffer voor extremere klimaatomstandigheden en de diversiteit bevorderen. Graag meer groen dus! :-)
  • Hufterproof verlichting en boarding, want voelt onveilig nu! En vies: er wordt nooit schoongemaakt!
  • Ik zou graag een filmhuis rondom station Zuilen zien. Dat zou een goede toevoeging zijn voor de wijk. Mogelijk samen met het vroegere 't Hoogt?
  • Foodtruckvergunning! Er was al een foodtruck, maar die moest weg vanwege de vergunning.
  • Ingang station niet onder viaduct, maar aan lange zijde van het spoor? Aantrekkelijk publiek domein = aantrekkelijke stationsbeleving.
  • Meer kunst en groen Meer kleur.
  • Lucht en klimaatadaptie. Rust behouden.
  • Verbeteren openbare ruimte, sociaal veilig maken en meer faciliteiten toevoegen.
  • Kunst is leuk maar alstublieft niet zoals nu met die tuttige foto’s.
  • Kunstvitrine is een mooi idee. Wisselende kunst of etalageplek voor ondernemers op het Werkspoorkwartier (elk kwartaal anders).
  • Minder auto’s. Auto’s die onder het viaduct rijden, rijden vaak heel hard. Veiliger maken voor fietsers en voetgangers.
  • Plek voor koffietje en zonnetje. Foodtruck of bakfietsen ook met tijdelijke zit- en rustmogelijkheid.
  • Meer onderhoud en afvalbakken schoom houden (o.a. van de lift). En er zijn veel vernielingen.
  • Ingang van gebied voor de fiets vanuit de stad.
  • Leuke plantenbakken onder de sporen, maar ze krijgen zo geen water. Voeg echt groen toe, zoals achter de fietsen.
  • Een kleine supermarkt. Repair Café is leuk, maar naast het Hof komt al een circulair ambachtscentrum.
  • Treinen stoppen maar 2 keer per uur op Station Zuilen, dat is echt veel te weinig om mensen van het station gebruik te laten maken. Minder goederentreinen vanwege trillingen.
  • Verlichte parken, wandelpaden, fietspaden, en langzamer rijdend autoverkeer voor overstekers aan de Cartesiusweg.
  • Afscheiding tussen fietsroute en tuinen.
  • Zorg voor ‘vertraging’ op het fietspad voor mensen die passeren. Waarom wordt de toegang tot het station niet op de langgerekte zijde gemaakt in plaats van onder het viaduct?
  • Geen auto’s op voetpaden en bermen moeten schoon.
  • Betere oversteekgelegenheid voor fietsers en voetgangers. Oversteek vanuit Geraniumstraat is link, je zit klem tussen de auto’s en je weet niet altijd welke kant ze op willen plus kerend verkeer op de Cartesiusweg. Opstelruimte onduidelijk in midden, lastig met fiets, andere oversteek beter, maar door veel verkeer kom je er moeilijk door. Stoplicht met drukknop graag.
  • Fietsstraat plus zebrapaden.
  • Meer treinen, minder goederentreinen.
  • Maak een P+R mogelijk om parkeeroverlast in de wijken te voorkomen. Een bewaakte fietsenstalling waarborgt de veiligheid van de fietsen en mensen. Zo is verspreiding van fietsenstallingen niet meer nodig en kun je op de vrijgekomen plekken werken aan meer groen en levendigheid.
  • P+R-mogelijkheid en bewaakte fietsstalling.
  • Geen fietspad, graag verlichting achter de huizen op de Seringstraat. Flat is al erg genoeg. Los op/langs spoor in Cartesiusdriehoek.
  • Oversteken St. Josephlaan is best lastig. Bij kruispunten ook fietsoversteekplaatsen markeren, alstublieft, of zebra’s, of stoplicht met drukknop.
  • Fietsoversteek Cartesius tunnel of brug. Anders helemaal geen doorstroming verkeer meer.
  • Sinds de herinrichting kom je als wandelaar of fietser niet meer langs de Cartesius, graag een zebra.
  • 2 liften bij het station.
  • Werkspoorpad afmaken. Mooiere planten en bloemen, geen sportdingen.
  • Als buurtbewoner maak ik me grote zorgen over het plan om een directe verbinding van het park richting het stationsgebied te maken. Dit vanwege overlast en veiligheid. Er is bij ons in het verleden meerdere malen ingebroken. Het verder openstellen van het park maakt het voor inbrekers nog gemakkelijker om ongemerkt via de achtertuinen hun slag te slaan. Daarnaast wordt het hele werkspoorgebied steeds beter bezocht, Ook in de avonden. Op zichzelf vinden we dit een positieve ontwikkeling, maar het brengt ook meer geluidsoverlast met zich mee. Als het park meer opengesteld wordt zorgt dit voor een sluiproute van het werkspoorgebied richting het station. Daardoor kan het in de avonden ook een stuk drukker worden. We hopen dan ook zeer dat hier rekening mee wordt gehouden in de plannen. Bijvoorbeeld door het park net zoals het Julianapark in de avonden af te sluiten voor ongenode gasten.
  • Egaal grasveld, veel groen is fijn!
  • Vaker gemeentedienst langs voor opruimen.
  • Meer variatie in groen: bloemen, fruit, voor mens en dieren.
  • Park is voor bewoners een verbindende factor.
  • Meer zicht, meer functies en meer spelen voor kleine kinderen.
  • Buurtvereniging Cartesius heeft al plannen, graag bespreken.
  • Hou er rekening mee dat er ook een hotel aan de overkant komt.
  • Kunst, picknick/bbq plekjes, zitjes, houten speeltoestellen.
  • Eetbare planten (hazelaar, framboos), ‘pijpenla’ in stukken delen + veld.
  • Basketbalmanden? Oase aan het park, zodat er ook buitenactiviteiten zijn.
  • Park wordt nu weinig gebruikt, mede door verborgenheid. Betere zichtbaarheid park vanuit Cartesiusweg: groene toegang maken.
  • Park doortrekken tot aan het spoor. Bebouwing vormgeven als bebouwing in het park.
  • Beetje voorzichtig met onze mooie bomen!
  • Park vergroten, looproute naar Julianapark door het groen
  • Meer ingangen, meer kleur, cultuur en kunst. Bestrating voor vrije speelruimte.
  • Is het mogelijk om de tuinen te vergroten? (kopen)
  • Moestuinen en pomp. Verblijfplek (watertap, bankjes).
  • Mountainebikepad voor kinderen. Geen bramen en stekelige planten.
  • Nieuwe ontwikkelingen zijn geen reden voor meer mensen in het park.

Planning

Wat gebeurt wanneer?
Wanneer?Wat?
Eerste helft 2024Stedenbouwkundig programma van eisen (SPvE) maken
Midden 2024Reageren op SPvE
Tweede helft 2024Stedenbouwkundig plan maken
2025Omgevingsplan wijzigen
2026Start uitvoering (verwachting)

Wat is er al gebeurd?

  • In december 2023 was een eerste informatiebijeenkomst. 

Hulp en contact Wijkbureau West

Telefoon

14 030

E-mail

west@utrecht.nl

Wijkwethouder

Linda Voortman
Kijk wanneer het wijkspreekuur is

Bezoekadres

Everard Meijsterlaan 3
3533 CK Utrecht

Openingstijden

9.00 - 13.00 uur
Maandag tot en met vrijdag

Postadres

Postbus 8395, 3503 RJ Utrecht