Hulp en ondersteuning (Wmo) Hulp bij 24-uurs opvang/beschermd wonen

Op deze pagina vindt u informatie over de 24-uursopvang.

Begeleidingsvormen

Er zijn 3 begeleidingsvormen.

  • Beschermd thuis
    Bedoeld voor mensen die alleen met (zeer) veel hulp en ondersteuning zelf hun eigen leven kunnen leiden. Deze mensen wonen zelfstandig in een eigen woning of instellingswoning. Maar ze hebben 24-uurszorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen.
  • Beschermd verblijf
    Bedoeld voor mensen die zeer veel hulp nodig hebben. Deze hulp kan op erg wisselende momenten nodig zijn. Deze mensen wonen op een locatie van een instelling met 24-uurszorg, omdat zij (nog) niet zelfstandig kunnen wonen.
  • Beschermd wonen
    Bedoeld voor mensen die niet zelfstandig kunnen wonen. Zij hebben naast gespecialiseerde begeleiding in een 24-uursvoorziening een speciale ondersteuningsvraag, benadering en/of setting. Deze speciale ondersteuning kan niet lokaal of regionaal gegeven worden.

Regionaal georganiseerd

De gemeente Utrecht organiseert beschermd wonen en 24-uursopvang voor inwoners van 16 gemeenten. Behalve Utrecht zelf zijn dit: Bunnik, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, IJsselstein, Lopik, Montfoort, Nieuwegein, Oudewater, Stichtse Vecht, Utrechtse Heuvelrug, Vianen, Vijfheerenlanden, Wijk bij Duurstede, Woerden en Zeist.

Wie besluit of u in aanmerking komt voor 24-uursopvang of beschermd wonen?

De Regionale Toegang besluit of u in aanmerking komt voor 24-uursopvang of beschermd wonen. De Regionale Toegang bestaat uit een groep professionele hulpverleners. Zij kunnen u ook adviseren over passende zorgaanbieders.

Aanvragen

U kunt hulp krijgen met het zoeken naar oplossingen voor uw hulpvraag en met de aanvraag 24-uurszorg bij de Regionale Toegang.

  • Woont u in Utrecht? Dan kunt u voor hulp naar het buurtteam in uw buurt.
  • Woont u in een andere gemeente in de regio? Neem dan contact op met uw gemeente. Of met het sociale wijkteam in uw gemeente. 
  • U kunt ook zelf contact opnemen met de Regionale Toegang via telefoonnummer 030 – 286 35 30 (bereikbaar maandag tot en met vrijdag van 12.30 tot 16.00 uur) of mail naar regionaletoegang@utrecht.nl

Organisaties

De gemeente Utrecht werkt samen met organisaties die beschermd thuis, beschermd verblijf en beschermd wonen aanbieden. Hieronder vindt u een overzicht van deze organisaties.

Herstelacademie

Inwoners kunnen ook deelnemen aan cursussen en workshops. Die worden speciaal voor en door inwoners met een psychische kwetsbaarheid georganiseerd. Deelname is gratis. Hiervoor kunt u terecht bij Enik (Lister).

Persoonsgebonden budget

Gaat u beschermd wonen? Dan kunt u kiezen voor een persoonsgebonden budget (Pgb). Daarmee betaalt u zelf uw zorg. U kunt hierover contact opnemen met de Regionale Toegang. Meer informatie over het Pgb of mail pgb@utrecht.nl.

Eigen bijdrage

Voor beschermd wonen betaalt u een eigen bijdrage. Hoe hoog deze eigen bijdrage is? Dat hangt af van onder andere uw inkomen en spaargeld. Meer informatie over de eigen bijdrage.

Hulp en contact Regionale toegang

Telefoon

030 - 286 35 30

E-mail

regionaletoegang@utrecht.nl