Leerlingen verdienen onderwijs waarin ze hun talenten maximaal ontwikkelen en benutten. We willen daarom dat ieder kind gelijke kansen heeft in het onderwijs. Ons beleid voor schoolgebouwen sluit hierbij aan. Wat zijn de komende 15 jaar de belangrijkste doelen? Dat staat in de beleidsnota onderwijshuisvesting voor 2026 tot 2041.
Goede en duurzame schoolgebouwen
Schoolgebouwen zijn meer dan alleen plekken waar leraren lesgeven aan kinderen. Kinderen leren op deze plek om samen te leven, hun doelen te ontdekken en om volwassen te worden. We zorgen samen met schoolbesturen voor genoeg schoolgebouwen en gymzalen. Voor primair, voortgezet en speciaal onderwijs en in iedere wijk. Zodat voor ieder kind een school in de buurt is.
- We willen schoolgebouwen vernieuwen en aanpassen aan de moderne tijd.
- We willen dat de ruimtes in schoolgebouwen zoveel en goed mogelijk gebruikt worden.
- We willen dat in iedere school extra zorg of begeleiding mogelijk is.
Ruimtes beter gebruiken

We hebben in de stad meer ruimte in schoolgebouwen dan we nodig hebben om onderwijs te geven. Ook zitten in sommige wijken veel kleine scholen dicht bij elkaar in de buurt. We willen minder kleine scholen (met minder dan 191 leerlingen in het gebouw). Dan kunnen we ruimtes, leraren en geld beter verdelen. Ook willen we ruimtes in schoolgebouwen die overdag of na schooltijd leeg staan, gebruiken voor andere activiteiten, zoals kinderopvang of zorg.
Proefprojecten met buurtscholen
We doen proefprojecten met buurtscholen. In buurtscholen zitten naast onderwijs ook andere organisaties zoals sportverenigingen, culturele instellingen, de bibliotheek en/of jongerenwerk. Zo wordt het schoolgebouw een plek waar kinderen niet alleen leren, maar ook hun sociale vaardigheden en andere talenten kunnen ontwikkelen. Daarnaast kunnen ook buurtbewoners vaker (na schooltijd) gebruikmaken van het gebouw.
Speciaal en regulier onderwijs in 1 gebouw
We bouwen nieuwe scholen voor speciaal onderwijs alleen nog in combinatie met een reguliere school. Zo kunnen leerlingen van beide scholen van elkaar leren en met elkaar in contact komen.
Een school dichtbij huis

We willen dat er in een wijk verschillende soorten scholen zijn. Hierdoor kunnen ouders kiezen welke school in de buurt het beste bij hun kind past. Een extra voordeel is dat de kinderen (met hun ouders) lopend of met de fiets naar school kunnen. Hierdoor blijft autoverkeer rond de school beperkt.
Gezond stedelijk leven voor ieder kind

We willen in en rond scholen een gezonde en veilige leefomgeving, voor ieder kind. Bijvoorbeeld met groenblauwe schoolpleinen. En ruimte om te bewegen. In de gymzaal en in de groene omgeving van de school. Dat is gezond, is goed voor de leerprestaties en zorgt voor ontspanning.
Samenwerking in de wijk

In Utrecht is het lastig om geschikte plekken voor schoolgebouwen te vinden. Daarom is het belangrijk om samen te werken. We hebben deze beleidsnota geschreven in nauwe samenwerking met schoolbesturen. We kijken per wijk wat er nodig is. En hoe we dit gaan organiseren.
Duurzame schoolgebouwen

Veel schoolgebouwen in Utrecht voldoen niet meer helemaal aan de eisen van deze tijd. We willen deze gebouwen vernieuwen. Zodat ze duurzamer worden en klaar zijn voor de toekomst. Onze ambities zijn:
- Nieuwe schoolgebouwen moeten (bijna) energieneutraal zijn.
- De gebouwen moeten minder elektriciteit en gas verbruiken of zelf energie opwekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen.
- We willen minder CO2-uitstoot. In 2030 55% minder en in 2050 95% minder.
- Bij het (ver)bouwen van een school gebruiken we meer herbruikbare materialen.
Beleidsnota onderwijshuisvesting
Voortgangsrapportage onderwijshuisvesting
De Beleidsnota Onderwijshuisvesting 2026-2041 is het vervolg op het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting 2015-2026 (MPOHV). We kijken iedere 4 jaar naar de beleidsnota en passen hem aan als dat nodig is (bijvoorbeeld door wetswijzigingen). De afgelopen jaren maakten we ieder jaar een voortgangsrapportage.
Prognose verwachte leerlingaantallen
In het schooljaar 2024-2025 gingen 51.952 leerlingen in Utrecht naar school. De verwachting is dat de leerlingenaantallen in Utrecht blijven groeien tot 53.596 leerlingen per jaar in 2040. Dat is een groei van ongeveer 1.500 leerlingen per jaar.
We beschrijven de verwachtingen over de groei van het aantal leerlingen in de leerlingenprognose. Het gaat over primair onderwijs (basisonderwijs), (voortgezet) speciaal onderwijs en voortgezet onderwijs.