Lesaanbod voor docenten op het voortgezet onderwijs

Er zijn genoeg mogelijkheden om je leerlingen enthousiast te maken over democratie in hun stad. Dat kan bijvoorbeeld door een project te doen met je klas, een les te geven of een activiteit te organiseren. Ons aanbod is gratis. We denken graag met je mee, zodat de les of het bezoek goed aansluit bij jouw burgerschapsonderwijs. Mail ons met jouw vraag of idee via democratie@utrecht.nl

Raad aan de raad: jonge ideeën en Utrechtse oplossingen

Ken jij leerlingen die het leuk vinden om samen met andere jongeren mee te denken, te overleggen en ideeën te presenteren aan gemeenteraadsleden. De raadsleden zijn namelijk op zoek naar ideeën over en oplossingen voor zaken waar jongeren tegenaan lopen in Utrecht. We zien ze graag in het stadhuis op woensdag 29 mei!

Wat gaan we doen?

In de ochtend gaan jongeren, onder onze begeleiding, nadenken over onderwerpen die zij bij de gemeenteraad onder de aandacht willen brengen. Samen bedenken ze oplossingen en bespreken een manier om die onder de aandacht te brengen die middag.

Na de lunch bereiden de jongeren hun pitch aan de raadsleden voor en gaan daarna in de raadszaal in gesprek met raadsleden. Aan het eind is er voor de leerlingen die van debatteren houden de gelegenheid om een debat over een aantal stellingen te doen.

Voor Utrechtse jongeren van 14-20 jaar. We zoeken creatievelingen, denkers, praters. Wat ieders sterke punten ook zijn, we hebben iedereen nodig!

Iedere leerling kan bijdragen omdat er verschillende rollen zijn. Zo heeft de een meer plezier in nadenken over oplossingen en zal de ander het juist leuk vinden om in gesprek te gaan met de raadsleden. We zorgen dat iedereen zijn stem kan laten horen.

Het vindt plaats op woensdag 29 mei van 10.00-15.00 uur in het oude stadhuis, Stadhuisbrug 1 (Utrecht). We zorgen voor een lekkere lunch en drinken tussendoor.

Stuur een mail naar democratie@utrecht.nl om je leerling(en) aan te melden. Als er een verklaring van deelname nodig is om afwezigheid van school te bevestigen, kunnen we deze verzorgen. Leerlingen mogen zichzelf natuurlijk ook opgeven via dit mailadres.

Project over lokale democratie

Tijdens dit project leren uw leerlingen meer over de taken van de gemeenteraad, lokale politieke partijen én hoe ze zelf invloed kunnen uitoefenen. Het project wordt afgesloten met een debat op school of in de raadszaal van het stadhuis waarbij de leerlingen met elkaar debatteren over actuele Utrechtse stellingen.

Het project is er voor alle niveaus van het voortgezet onderwijs. Ook kun je (een aantal van) deze lessen los geven of combineren.

Download het overzicht van de lessen (pdf, 589 kB)

Download het overzicht van de lessen voor blinden en slechtzienden (pdf, 145 kB)

Les over de taken van de gemeente

Als inwoner van Utrecht heb je op veel manieren te maken met de gemeente. Om leerlingen in het voortgezet onderwijs daar kennis mee te laten maken, hebben we lesmateriaal voor een les over de taken van de gemeente. De lessen kun je geven op het digibord. Enthousiast geworden? Leuk! Mail ons en dan sturen we de gehele les, met uitleg naar je toe.

Bekijk de lesinstructie (pdf, 946 kB)

Bekijk de lesinstructie voor blinden en slechtzienden (pdf, 324 kB)

Activiteiten

Ben je op zoek naar een activiteit die te maken heeft met burgerschap? En wil je jouw leerlingen kennis laten maken met de Utrechtse democratie? We bieden activiteiten op maat aan voor alle leerjaren en niveaus van het voortgezet onderwijs, bijvoorbeeld een bezoek aan het stadhuis voor een rondleiding of het bijwonen van een vergadering, een debat over lokale stellingen of een bezoek van een raadslid op school. Heb je interesse en wil je dat we met je meedenken? Neem contact op via democratie@utrecht.nl.