Op 2 februari 2026 is de dag van kandidaatstelling voor de gemeenteraadsverkiezing. Op die dag leveren alle partijen die mee willen doen aan de gemeenteraadsverkiezing de verplichte documenten in. Dit kan tussen 9.00 en 17.00 uur bij het centraal stembureau van de gemeente Utrecht.
Waarborgsom
Politieke partijen die voor het eerst meedoen aan de Gemeenteraadsverkiezing of die bij de vorige verkiezing geen zetel hebben behaald, betalen een waarborgsom van € 225. Dit bedrag maakt u op uiterlijk 19 januari 2026 over. Maak € 225 (de waarborgsom) over naar IBAN NL79 BNGH 0285 1782 53 op naam van ‘Gemeente Utrecht’. Vermeld hierbij 'waarborgsom kandidaatstelling GR2026' en uw partijnaam.
U krijgt de waarborgsom terug als het stemcijfer bij de verkiezing hoger is dan 75% van de kiesdeler. De kiesdeler is het aantal stemmen dat nodig is om 1 zetel te behalen. U krijgt de waarborgsom ook terug als u geen geldige kandidatenlijst hebt ingeleverd
Partij ondersteunen (ondersteuningsverklaring)
Voor de gemeenteraadsverkiezing moet een partij 30 ondersteuningsverklaringen inleveren als ze voor het eerst meedoet, de vorige verkiezing geen zetel heeft behaald of meedoet met een blanco lijst. Mensen die mogen stemmen binnen deze kieskring kunnen van maandag 19 januari 2026 tot en met 2 februari 2026 een ondersteuningsverklaring afleggen. Wilt u dat een partij mee kan doen aan de verkiezingen? Dan kunt u een ondersteuningsverklaring ondertekenen en inleveren op het stadskantoor.
Download het formulier ondersteuningsverklaring (pdf, 122kB)
Ondertekenen op het stadskantoor
De ondersteuningsverklaring moet u ondertekenen op het stadskantoor. Dit kan tot en met 2 februari 2026 bij de snelbalie van Burgerzaken (tijdens openingstijden). U hoeft geen afspraak te maken. Neem wel uw legitimatiebewijs mee.
Hulp en contact Verkiezingen
Bezoekadres
Stadskantoor
Stadsplateau 1, Utrecht